Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Afaceri |
|

Din greșeală în greșeală

Virgil Stănescu este ușor de remarcat în orice încăpere. Are puțin peste doi metri și o carieră sportivă de 20 de ani, timp în care a jucat în liga universitară americană de baschet, dar și la echipe puternice din Europa. A fost selecționat timp de 15 ani în echipa națională a României, iar în două treimi din acest interval de timp a fost căpitanul echipei.
Ionut Bonoiu

Recent, cel care a fost desemnat de cinci ori cel mai bun jucător de baschet al României a fost invitat ca speaker la unul dintre evenimentele pe care le-am organizat în seria Forbes 500. Într-un cadru relaxat, înconjurat de câteva zeci de oameni de afaceri importanți ai României, fostul baschetbalist a ales să vorbească despre eșec.

Mai exact, despre unul dintre cele mai dureroase momente ale carierei sale, atunci când a ratat lovitura decisivă care ar fi trimis echipa sa de club în finala ligii campionilor la baschet. Ratarea loviturii a atras, însă, eliminarea echipei sale din acea competiție.

„M-a durut acel eșec? Da! M-a schimbat acel eșec? Am învățat mai multe despre mine, dar eram același om de dinainte! Oricând aș fi pus în aceeași ipostază, aceea de a avea lovitura decisivă, voi alege să încerc acea lovitură decisivă, chiar dacă șansele de reușită sunt, statistic, de 40%, deci este mai probabil să o ratez”, a spus Stănescu.

Tema abordată de fostul sportiv de performanță mi s-a părut suprinzătoare și venea după ce, cu o seară înainte, în cadrul Galei Forbes 500 Business Awards, un eveniment festiv, atinsesem și eu același subiect.

I-am rugat pe cei peste 200 de participanți la eveniment și, mai ales pe cei care urmau să primească premii, să nu uite să (ne) vorbească despre eșecurile lor.

De-a lungul anilor am discutat cu mii de manageri și antreprenori, însă de aproape fiecare dată, atunci când îi întrebam despre cel mai greu moment sau cel mai mare eșec, răspunsul, dacă venea, era desprins din manualele de PR.

Cu mulți ani în urmă Radu Georgescu, cel mai cunoscut antreprenor român din domeniul tehnologiei, povestea, pe scurt, cu ocazia unei gale Forbes România despre rolul eșecului în viața sa de antreprenor și investitor și despre învăţămintele pe care le-a tras din fiecare greşeală. Practic, lângă fiecare succes – și Radu Georgescu a avut deja mai multe succese răsunătoare – sunt alte nouă eșecuri care nu se văd, spunea atunci antreprenorul în serie.

Iar dacă ar fi să fac o listă cu toți cei cu care am reușit să discut (relativ) deschis despre tema eșecului, atunci probabil că mi-ar fi suficiente degetele de la două mâini.

Stigmatizarea eșecului este evidentă și în studiile pe care diverse companii de consultanță le lansează o dată cu anunțarea diferitelor barometre privind antreprenoriatul.

Paradoxal, deși numărul românilor care vor să înceapă o afacere este printre cele mai ridicate din Europa, motivele pentru care aceștia vor să fie antreprenori sunt datorate percepțiilor greșite privind antreprenoriatul.

Antreprenorul de succes nu este nici pe departe varianta capitalistă a directorului de întreprindere din perioada comunistă. Antreprenorul de succes este cel care acceptă, din start, că trebuie să lupte împotriva statisticilor care arată că opt afaceri din zece nu trec de primii doi ani de funcționare și mai puțin de 5 din 100 ajung să supraviețuiască mai mult de zece ani. Antreprenorul este cel care nu se mulțumește cu tradiționalul “nu se poate”, ci este cel care trebuie să găsească permanent soluții pentru a-i ține motivați pe angajați chiar și când vremurile nu sunt dintre cele mai bune, să caute alternative de a crește afacerea, să găsească tot timpul clienți noi și să încaseze banii de la acești clienți pentru a-i plăti pe cei care sunt alături de el în această luptă. Antreprenorul este cel care vede oportunități atunci când alții văd probleme, iar pe parcursul cursei sale nebunești, reușește să se ridice de fiecare dată după ce este pus la pământ și, astfel, creează valoare pentru el, pentru angajații lui și, prin extensie, pentru societate.

Mai mult decât oricând, antreprenorul este adevăratul erou al societății. Pe el ar trebui să îl votăm și să îl apreciem, nu programe demagogice, lideri providențiali și speranțe deșarte care trădează faptul că nu am învățat nimic din eșecurile ultimilor 25 de ani!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii