Cautare




, Contributor

|
|

Dilemele afacerilor de familie

La nivel de organism central afacerile de familie se coordonează fluent, dar la nivel individual, cum se descurcă fiecare membru?
dileme

Principalele probleme de care se lovesc membrii unei familii sunt, în principiu, trei la număr − profesionalizarea, succesiunea companiei sau transferul și legislația. Totuși, realitatea este mult mai complexă, iar dilemele se bifurcă și cu cât înaintezi, devin din ce în ce mai complicate. Profesionalizarea afacerilor are la bază procedurile sau regulile prin care se iau deciziile, un rezultat fiind scoatere a afacerii din zona de informal, companiile îndreptându-se către mici instituții cu birocrații personalizate. Ceea ce ne duce la cea de-a doua problemă − transferul de acțiuni sau succesiunea, moment în care lucrurile încep să se complice, dacă nu erau deja complicate. Ar trebui ca transferul de acțiuni de la proprietar să se facă brusc? Ar trebui să se facă treptat? Există o planificare după care să se realizeze toate acestea? Dacă sunt mai mulți urmași, vei împărți acțiunile în mod egal? Dacă nu, cine va primi mai multe? Sunt multe întrebări cu declanșare în lanț la care antreprenorii trebuie să găsească răspunsuri potrivite.

Desigur, profesionalizarea mai înseamnă și expertiza și know-how-ul pe care oamenii de afacere îl aduc în business. Apare o altă dilemă − să fie infuzat know-how din exterior, ca de exemplu cooptarea unui consultant, sau să se mizeze pe cursurile de specialitate pe care fiii sau fiicele le-au dobândit în timp? Dar dacă acea pregătire nu există? Interogațiile, se vede bine, pot continua la nesfârșit.

În ceea ce privește legislația, aici putem include problemele pe care le pot crea politicile fiscale din fiecare stat sau chiar Uniunea Europeană prin politici monetare și directive. Președintele EFB, Alfonso Libano Daurella, a criticat, în cadrul conferinței organizate Family Business Network România (FBN) în luna octombrie, fiscalitatea care nu ține cont de specificul afacerilor de familie. „Una dintre prioritățile noastre este fiscalitatea − impozitarea, pentru că de cele mai multe ori asta are baze politice, nu priorități sociale. Fiscalitatea este dură pentru că ai o societate și o impozitezi, o impozitezi, până o omori”, declara președintele organizației europene. De asemenea, prin relațiile directe pe care EFB le are cu instituțiile europene, în special cu Parlamentul European și Comisia Europeană, organizația, care apără interesele familiilor cu afaceri, dorește să nuanțeze recentele propuneri de modificare a directivei anti-evaziune a UE. Directiva europeană este destinată stopării finanțărilor teroriste, spălării banilor și sustragerii companiilor de la obligația de a-și plăti impozitele. Dacă va fi adoptată în forma modificată, toate statele membre vor trebui să pună în aplicare obiectivul Comisiei UE, adică acționariatul tuturor afacerilor înregistrate pe teritoriul statelor membre va deveni transparent, iar informații precum pachetele de acțiuni pe care le dețin acționarii vor putea fi accesate de public. De această decizie nu sunt atât de încâtați și cei care au businessuri de familie. Darius Movaghar, expert al European Family Businesses, a declarat în cadrul conferinței susținute de FBN România, că directiva europeană interferează cu dreptul la viața privată al antreprenorilor. Expertul EFB susține că afacerile de familie, al căror interes îl reprezintă, nu au o problemă cu transparența datelor, atât timp cât acestea sunt deținute de instituții acreditate să dețină informații private, așa cum sunt, de exemplu, băncile.

„În calitate de reprezentanți ai afacerilor de familie nu avem probleme cu transparența în instituții competenete – birourile fiscale în care se plătesc taxele trebuie să știe cine deține si ce deține, la fel cum băncile trebuie să știe aceste informații, dar justificarea pentru ca publicul să aibă acces la aceste informații nu este atât de evidentă”, a declarat Darius Movaghar, expert EFB.

De asemenea, organizația europeană atrage atenția, într-o poziție oficială exprimată pe site-ul propriu, asupra necesității de a garanta „utilizarea și distribuirea prudentă a informațiilor” de acest tip.

O temă subsidiară care ține de legislație, dar care poate fi încadrată și în zona de profesionalizare, o reprezintă constituțiile familiale – nefuncționale în legislația românească. Potrivit lui Christophe Bernard, consultant KPMG în problemele afacerilor de familie, constituțiile de familie sunt declarații de principii prin care sunt exprimate valorile de bază ale familiei, viziunea și misiunea în afaceri. Acest document stabilește modalitățile prin care membrii familiei vor lua decizii privind dreptul de proprietate și de gestionare a afacerii. În același timp, stabilește organele de conducere, rolurile și competențele acestora. Constituțiile sunt lăsate generațiilor următoare și se pot modifica la anumite intervale de timp.

Printre temele afacerilor de familie pe care le aduc în discuție experții se află unitatea unei familii și obiectivele pe care și le propun. Christine Gortz, în calitate de acţionar şi membru al comitetului consultativ al Weber-Hydraulik, o firmă de familie aflată la a treia generaţie, susține că o primă greșeală este să începi procesul de tranziție târziu.

„Procesul de tranziție trebuie început destul de devreme. O a doua greșeală este lipsa unei structuri, iar cea de-a treia greșeală, aceea că oamenii nu au o planificare profesională”, a punctat Christine Grotz.

De asemenea, Grotz, care este și consultant în constituții de familie, vede o greșeală într-o împărțire egală a acțiunilor între membrii unei familii. „Dacă predați acțiunile în raport de 50%-50%, riscați să vă întâlniți cu o situație în care toate deciziile sunt blocate. Deci trebuie să vă asigurați că nu se întâmplă”.

Prințul Prof. Heinrich von und zu Liechtenstein consideră că unitatea și valorile sunt aspecte deosebit de importante pentru familiile care au afaceri. „Cel mai mare succes al unei familii peste ani ține de un singur cuvânt – unitate. Dacă vreți să păstrați afacerea, înseamnă că vreți să păstrați familia”. Printre ideile de bune practici pe care Prof. Heinrich von und zu Liechtenstein le propune se numără ieșirea fermă din situații neproductive atunci când timpurile o cer. „Să spunem că peste trei generații de acum înainte, dintre membrii familiei, 10 dețin foarte multe și ajută foarte mult afacerea, dar printre ei, restul – care dețin și ei ceva acțiuni, nu vor decât dividende. Acesta este un adevărat coșmar. Trebuie să tăiați coada de oameni care se târâie după afacerea familiei și nu vrea decât dividende. Nu înseamă că n-o să primească ce li se cuvine, dar trebuie să-i mențineți doar pe cei care își aduc contribuția.”

Afacerea ca o familie

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii