Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Digitalul a pornit cursa de urmărire a televiziunii

Investițiile în publicitatea online cresc în fiecare an, dar asta nu înseamnă că digitalul rupe „pâinea de la gura” televiziunilor. Interacțiunea între  digital și TV este benefică pentru publicitate și consumatori.
shutterstock_573566602

Toate rapoartele și discuțiile profesionale privind piața de publicitate din România relevă statul de vedetă câștigat de comunicarea online. Este o realitatea ce nu poate fi ignorată. Pentru că nu există companie care să nu fie prezentă în acest mediu, devenit în scurt timp obligatoriu pentru marketing și advertsing. Pentru că nu mai există om de publicitate care să nu gândească… digital.

În 2016, circa 18% din totalul investițiilor publicitare în România au fost realizate în mediul online, reprezentând 64 milioane de euro, conform studiului „Media Fact Book 2017”, realizat de Initiative România. Față de anul precedent, bugetul de comunicare în online a fost mai mare cu 12,2%, fiind cea mai importantă creștere procentuală comparativ cu celelalte medii (TV, radio, print, outdoor).

Totuși, cota de piață a publicității online din România (18%) este inferioară unor țări din același spațiu european: Ungaria (36%), Polonia (25%), Cehia (27%) și Slovacia (31%). Este o dovadă că, în continuare, clienții publicitari din România sunt prizonierii televiziunii, cu alte cuvinte, „dacă nu investești pe TV nu exiști în mintea consumatorilor”. Dinamica internetului este cu mult mai mare decât cea din piața noastră de televiziune, dar inerția de consum media a românilor rămâne ridicată astfel încât oamenii de marketing și publicitate sunt nevoiți să rămână lângă aceștia, pe micile ecrane. Să mai notăm că investițiile publicitare pe televiziune dețin o cotă de 65% din bugetul total, una dintre cele mai ridicate din țările Europei Centrale și de Est.

Același raport „Media Fact Book” estimează că, în 2017, bugetul net de publicitate online va atinge 74 milioane de euro, în timp ce piața TV va atrage investiții de 264 milioane de euro. Este greu de imaginat anul (sau vremurile) în care, în România, bugetele online vor fi sensibil egale cu cele din televiziune.  Probabil că acest lucru nu se va întâmpla prea curând, spre dezamăgirea celor care pariază (toți banii) pe digital. Maia Novolan, directorul general al agenției Syscom Digital, este rezervată în această chestiune: „Nu cred că digitalul va înlocui vreodată televiziunea. Nici nu consider că ar fi sănătos.” La rândul său, Vlad Popovici, directorul agenției Kubis Interactive, declară: „Provocarea va fi crearea de punți între digital și televiziune, astfel încât să comunice eficient, pentru a oferi o experiență unică și completă utilizatorilor”.

Primul semestru al acestui an confirmă dinamica investițiilor publicitare în online. Volumul brut de publicitate online a fost de 57.157.316 euro (rate card), potrivit studiului „Monitorizarea Investițiilor în Publicitatea pentru Online” (MIPO), realizat de Biroul Român de Audit Transmedia (BRAT). Bugetul este mai mare cu 3,9% față de primele șase luni din 2016. (Volumul brut s-a calculat pe baza tarifelor-listă de publicitate și include discounturile și gratuitățile.) Numărul de afișări obținute de publicitatea online, în această perioadă, s-a ridicat la 4,1 miliarde, în creștere cu 2,3% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Companiile de pe piața comunicațiilor au fost cei mai mari investitori în publicitatea online: 9,35 milioane de euro (rate card), reprezentând 638 milioane de afișări. Pe locul secund s-a plasat sectorul divertisment & media/timp liber, cu un buget de 8,69 milioane de euro (rate card), echivalentul a 690,4 milioane de afișări. Alte domenii active în publicitatea online au fost: automobile (5,82 milioane de euro – rate card), business, industrie și echipament tehnologic (5,76 milioane de euro – rate card) și magazinele (retail) cu un buget de 5,62 milioane de euro (rate card).

Compania de comunicații mobile Orange a fost cel mai mare investitor în publicitatea online cu un buget de 5,87 milioane euro (rate card), care a furnizat 412,1 milioane de afișări. Pe locul secund s-a situat Vodafone, cu 2,4 milioane de euro (rate card) și 156,7 milioane de afișări. Cel de-al treilea mare jucător de pe această piață, Telekom, a investit 707.735 euro (rate card), plasându-se pe locul 17 în topul general al investitorilor în online.

Cele trei forțe ale comunicațiilor mobile din România – Orange, Vodafone și Telekom – dețin împreună o cotă de piață de 15,7% din bugetul total de publicitaate online.

Rețeaua de magazine Lidl ocupă locul trei în topul investitorilor, cu un buget de 1,95 milioane de euro (rate card) care a generat 131,5 milioane de afișări. Este compania de retail cu cele mai mari investiții în acest domeniu de comunicare.

De altfel, este de așteptat ca domeniul retail să cunoască în acest an cele mai mari campanii de comunicare digitală, depășind piața auto și divertismentul.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii