Cautare




, Contributor

Filantropie |
|

Digitaliada rurală

Într-o lume dominată de tehnologie la orice pas, pentru elevii din școlile satelor românești educația digitală reprezintă, încă, un lux.
orange.jpg

Aceasta ar fi concluzia transpusă în cuvinte a unui studiu național derulat de GfK (institut de cercetare de piață) în școli gimnaziale din mediul rural. Studiul, lansat în februarie, a fost realizat pentru Fundația Orange, care derulează un proiect de amploare în vederea extinderii educației digitale – „Digitaliada”. Timp de patru ani de acum înainte, educația digitală în mediul rural va fi una dintre direcțiile filantropice ale Fundației Orange, potrivit Amaliei Fodor, directorul executiv. „Fiind o companie de comunicare, am ales educația digitală ca prioritate a fundației până în 2020. Ne-am hotărât, însă, să nu luăm un proiect de-a gata făcut la nivelul grupului, ci să îl creăm noi, pentru a fi cât mai bine adaptat la necesitățile din România”.

Astfel, în urma rezultatelor studiului, Fundația Orange a decis derularea în anul școlar 2016-2017 a unui proiect – pilot de educație digitală pentru ciclul gimnazial în zece școli din mediul rural. Școlile vor fi dotate cu echipamente pe care vor rula materiale digitale educative de tipul învățare prin joc, unde profesorii vor putea utiliza metodele moderne de predare în completarea celor tradiționale, cu precădere pentru materiile mai dificile, cum ar fi matematică și TIC.

Liudmila Climoc, CEO Orange România: „2016 va fi pentru noi anul ofertelor convergente”

Primul pas este un concurs lansat la nivel național la care poate aplica orice școală cu ciclu gimnazial din mediul rural, însă vor fi alese doar zece, în funcție de nivelul lor de dotare și de deschiderea celor implicați față de acest subiect, spune Amalia Fodor. „Vom merge la ei, vom avea interviuri cu directorul școlii, cu profesorii, să vedem cât de mult îi interesează. Abia după aceste interviuri se va decide lista finală pentru cele zece școli. Vrem să ne asigurăm că va exista continuitate în proiectul respectiv. Dacă investim acolo, vrem ca primăriile să se ocupe în continuare de sustenabilitatea proiectului.” Instituțiile aplică până pe 25 mai, urmând ca alegerile finale să fie făcute până la sfârșitul lunii iunie, iar pe perioada verii vor avea loc trainingul, planurile de lecții, întâlnirile cu profesorii etc. „Nu e suficient să dotezi școlile, ci trebuie să le oferi un întreg pachet, să le fie facil. Oricum, noi vom fi constant în școli, dar și în comunitate, pentru a primi feedback de la părinți, directorul școlii, primărie”, adaugă ea.  Proiectul va începe în septembrie și va dura până în luna iunie a anului viitor, iar dacă rezultatele sunt favorabile se va transforma într-un proiect la nivel național.

Implementarea va fi realizată de patru organizații, cele care au creat, de fapt, conceptul „Digitaliada”. Studiul comandat de Orange a fost furnizat mai multor organizații, care au construit idei și proiecte pentru soluționarea problemelor. În cele din urmă s-au combinat două proiecte și au rămas în joc patru ONG-uri. „Singuri nu am fi putut gestiona, aveam nevoie de organizații care au deja experiență în lucrul cu școlile, cu profesorii”, susține directorul executiv al Fundației Orange. Astfel, trainingul profesorilor va fi asigurat de Fundația Noi Orizonturi, de un grup de specialiști din Asociația Actorii Europeni și de ONG-ul Societatea online, iar experiența pe jocuri digitale va fi „predată” de Asociația Cartea Daliei. Bugetul estimativ pentru o primă fază a proiectului este de aproximativ 100.000 de euro, însă cel final va fi cunoscut abia în iunie, când se vor stabili școlile unde vor fi plasate investițiile și nevoile acestora. „Studiul ne-a arătat că sunt trei tipuri de școli: low techie, medium techie și high techie. Noi ne-am dori să luăm școli din toate cele trei categorii. Abia după ce știm care sunt școlile, vom ști și care sunt investițiile noastre”, explică Amalia Fodor.

MasterCard și OrangeFresh implementează soluția de acceptare a plăților cu carduri contactless MasterCard

Sub umbrela „Digitaliada” mai este inclus un proiect ce are scopul de a motiva cadrele didactice din toată țara în a crea conținut digital propriu, destinat folosirii la clasă pentru orice materie școlară de la clasele V-VIII. Acesta va consta într-un concurs național, desfășurat pe platforma online a proiectului. „Intenționăm pentru început să ne concentrăm pe matematică și TIC, dar și pe alte materii. Ne-am dori ca toate acestea să fie acolo și toată lumea să aibă acces la ele. De fapt, vrem să adunăm toate materialele open source, utile în educație, iar accesul va fi liber la platformă”, spune Amalia Fodor. Proiectul are ca scop încurajarea profesorilor să creeze resurse didactice digitale și împărtășirea lor cu publicul larg, iar premiile vor consta în echipamente IT pentru școlile câștigătoare. Pe lângă „Digitaliada”, Fundația Orange soluționează probleme ale comunității prin alte două direcții filantropice: proiecte pentru persoanele cu deficiențe de vedere și de auz și proiecte sociale în care angajații Orange joacă rolul de „manageri de proiect”. Cea mai mare investiție de până acum a mers către persoanele cu deficiențe de vedere și de auz, unde orice organizație non-profit poate aplica printr-un concurs, proiectele acoperând o arie largă de subiecte, de la cultură și sănătate până la educație. Pentru un concurs, Fundația oferă fonduri nerambursabile între 20.000 și 50.000 de euro, în funcție de complexitatea acestuia. Grantul se oferă pe un an de zile, în general, tocmai de aceea un criteriu important de selecție a proiectelor este sustenabilitatea. „Urmărim un minim de contribuție, între 10-15%, pentru a vedea implicare, noi vizând sustenabilitate pe termen lung”, spune Amalia Fodor. De obicei, fondurile pentru astfel de proiecte sunt de 300.000-350.000 de euro pe an, iar banii se împart în funcție de necesități.

De asemenea, fundația oferă posibilitatea angajaților Orange să propună anumite cazuri pentru proiecte sociale, dintr-o arie variată de subiecte. „Sunt angajați care se atașează de anumite cauze pe care le cunosc. Vin la noi, le propun, iar dacă proiectul este selecționat, angajatul își asumă să fie manager de proiect pe tot parcursul desfășurării proiectului. Comisia de selecție este formată, în mare parte, din persoane din afara companiei, care analizează și au drept criterii de selecție numărul de beneficiari, sustenabilitatea – și aici trebuie să contribuie cu procent din fondurile necesare –, fiabilitatea proiectului etc. „În fiecare an sunt cam cinci-șase proiecte, care durează în jur de cinci-șase luni și primesc 7.000 de euro de la noi. Observăm, cu încântare, că numărul de aplicații se mărește”, spune Amalia Fodor.

Orange a lansat oferte de cablu TV digital în Cluj-Napoca, Iași și Timișoara

Digitaliada, respectiv încurajarea educației digitale în mediul rural, este, însă, direcția spre care se concentrează fundația în prezent și spre care se va îndrepta 40% din bugetul total de proiecte. „Nu  putem oferi o cifră, deoarece contează foarte mult, de exemplu, numărul de tablete oferite fiecărei școli în parte. Dar, orientativ, anul trecut am avut un buget pentru proiecte de 400.000 de euro, iar bugetele au crescut progresiv, de la 300.000 de euro în 2012”.

Alte fonduri, exceptând pe cele ale finanțatorului Orange, provin, într-o mai mică măsură, din donații ale angajaților sau clienților, acestea ajungând la 10.000-20.000 de euro pe an.

Deși acționează în paralel pe trei direcții filantropice, Fundația Orange are în plan intrarea și pe alte domenii. „Un exemplu ar fi interesul pentru persoanele cu deficiențe senzoriale”, spune Amalia Fodor, care lucrează în cadrul Orange de mai bine de 15 ani,  iar de aproximativ patru ani coordonează activitățile fundației.§

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii