Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Bunuri de consum |
|

Diferit nu înseamnă inovator

Monica Eftimie_Chief Marketing Officer KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery, Paul, Cinnabon (1)
Aceasta este doar prima lecţie despre inovaţie pe care o subliniază Monica Eftimie, Chief Marketing Officer al brandurilor KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery şi Paul în România.
  1. Care ar fi cele mai importante lecții ale inovației? 

Diferit nu înseamnă inovator. Companiile încearcă deseori strategii și produse noi, pentru a se diferenția de competiție. Nu toate pornesc însă de la insight-uri despre nevoile reale ale consumatorilor. Doar pentru că un produs este diferit de ce există pe piață, nu înseamnă că el va avea succes. Inovația este acea idee, acel produs sau acel concept diferit, care creează sau adaugă valoare pentru consumator.

Timing-ul este important. Pentru ca o inovație să aibă succes, este important ca ea să ajungă pe piață la momentul oportun, astfel încât să satisfacă nevoile consumatorilor. Apoi, este esențial să dăm dovadă de flexibilitate și putere de adaptare rapidă, în acord cu dinamica pieței.

Inovația este ca un joc de șah. Trebuie să fii în permanență cu trei pași în față pentru a câștiga.

 2 De ce au companiile nevoie de inovație? Dar a dvs., în special?

Inovația este critică pentru succesul unui business. O companie care nu inovează riscă să piardă teren în fața competitorilor și, cel mai adesea, operează ineficient. La KFC și Pizza Hut, noutatea este foarte importantă pentru noi, iar aici nu mă refer numai la crearea de noi produse și diversificarea conceptelor de restaurante, ci și la optimizarea prețurilor, lansarea de noi platforme de comunicare și engagement cu consumatorii și dezvoltarea de noi soluții pentru implementarea strategiilor și proceselor noastre de lucru. Pizza Hut, în mod special, este o companie pentru care inovația e în ADN-ul brand-ului, parte dintr-o experiență ce a fost și va continua să fie mereu mai mult decât “pizza”. Spiritul inovator al fraților Carney, părinții brand-ului Pizza Hut, este prezent și astăzi în strategia companiei, la peste 50 de ani de la deschiderea primului restaurant Pizza Hut în Wichita, Kansas.

  1. Ce rol joacă eșecul în procesul de inovație?

Inovația este rezultatul unor procese repetitive de învățare, iar eșecul este un factor esențial al acestor procese. Din eșec vin lecțiile cele mai importante, adaptarea, soluțiile. Aproape toate inovațiile de succes au la bază încercări prealabile eșuate.

Invățăm din ce facem noi, dar și din ceea ce vedem la competitorii noștri. Piața ne oferă uneori exemple regretabile de inovații eșuate. Pentru brand-urile noastre, monitorizăm atent rata de succes / eșec a inovațiilor introduse, aceast demers oferindu-ne lecții prețioase pentru viitor.

Citiți revista și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

4 Care este cel mai mare succes în materie de inovație al companiei dvs.?

Avem multe povești de succes în materie de inovație, îmi este greu să aleg, intrucât ele fac parte din activitatea noastră de zi cu zi. Căutăm în permanență să venim cu produse și soluții de comunicare inovatoare, astfel incât să răspundem cât mai bine nevoilor și așteptărilor clienților noștri. Avem în portofoliu adevărate „love brands”, ceea ce face să fie cu atât mai important să le oferim fanilor ceea ce ei își doresc și pot găsi doar la noi.

Anul 2013 a fost un an bogat în inovații pentru brand-urile KFC și Pizza Hut, atât din punct de vedere al produselor, cât și din punct de vedere al comunicării. Le voi menționa pe cele mai importante dintre acestea, cele care au avut un impact mare asupra consumatorilor.

O inovaţie pentru portofoliul de produse KFC, care se bucură de o popularitate mare, este Fillet Bites, bucăţi din piept de pui proaspăt preparate, tăiate de mână şi condimentate cu cele 11 ingrediente secrete din rețeta originală a Colonelului.

Una dintre cele mai inedite campanii ale anului trecut a fost „Black Friday @ KFC”, prima campanie de Black Friday a unui brand de food din România.

Pentru finalul de an ne-am gândit la o campanie prin care să răsplătim clienții KFC cu o vacanţă de o săptămână pentru două persoane în patria mama a brandului – SUA, la New York. Cea mai inedită componentă a campaniei de comunicare a fost faptul ca spotul s-a filmat chiar la New York.

Și pentru Pizza Hut a fost un an cu multe inovaţii. De altfel, așa cum spuneam mai sus, inovația este unul dintre atributele esențiale ale brandului Pizza Hut. Anul trecut am lansat produsul numit iPAN – patru minipizze delicioase, cu toppinguri diferitre, într-o singură porţie. A urmat Pizza Sun, un produs de vară, o nouă combinație surprinzatoare cu o salată în mijlocul blatului de pizza. În sezonul rece am venit cu Crown Cheeseburger, o combinaţie inedită de pizza şi cheeseburger.

 5 Dar cel mai recent?

În ceea ce privește proiectele inovatoare de comunicare ale anului 2014, am început în forță cu „Nu e panică, man!”, una din cele mai populare campanii KFC de până acum. Campania a avut un asemenea succes, încât a introdus expresia „Nu e panică, man!” în folclorul urban, fiind

folosită chiar şi la radio acum. A fost o campanie de promovare a ofertelor value pentru Crispy Sandwich și Hot Wings, ce a inclus un spot TV, materiale in-store, PR, comunicare online, și, pentru prima oară în România, promovare în cadrul aplicației Shazam. „Nu e panică, man!” a generat un real buzz în rândul fanilor, mesajul campaniei viralizându-se puternic.

La Pizza Hut, începutul de an a adus inovația Super Pan, blatul de pizza a cărui margine nu o lași în farfurie. Cel mai iubit blat de la Pizza Hut, Pan,  a fost disponibil în varianta Super Pan, cu margine umplută cu brânză „Lava Cheese” și sos de roșii.

Ce buget ați alocat acestui domeniu?

Companiile de top fac din inovație un standard. La nivel internațional, grupul Yum! Brands, din care fac parte brand-urile KFC și Pizza Hut, dispune de un buget dedicat pentru inovații, iar acesta nu este unul mic. Strategiile de inovație la nivel de grup se aplică apoi tuturor teritoriilor în care brandu-urile Yum! sunt prezente, însă avem și localizare la unele dintre ele. În cazul KFC, am avut și avem produse care s-au „născut” aici, cum ar fi sandvișurile Booster, de exemplu. Ideile bune “se vând” singure, iar bugetul este alocat corespunzător acelor viziuni care se pot traduce in produse și inițiative de succes.

Personal, cum sprijiniți procesul de inovație? Ce înseamnă pentru dvs. inovația?

Majoritatea inovațiilor KFC și Pizza Hut pornesc de la așteptări reale ale consumatorilor noștri. Pentru a intui ce își doresc aceștia, alocăm resurse studiilor și cercetărilor de piață. Pe baza rezultatelor acestor cercetări se nasc ideile. Însă mai mult decât o idee bună, o inovație este parcursul acelei idei de la stadiul ei inițial la produsul sau campania care ajunge la consumator. În calitate de Chief Marketing Officer, coordonez activitățile de marketing de pe tot acest parcurs. Echipa de marketing cu care lucrez are un rol esențial în acest proces, iar campaniile pe care le dezvoltăm pentru a sprijini inovațiile sunt menite a le comunica clienților noutățile într-un mod adecvat fiecărui brand și target în parte.

8 Care este personajul care vă vine în minte atunci când vine vorba de inovație? Sau la ale cărui lecții vă gândiți când vine vorba de acest domeniu?

Fără îndoiala, Steve Jobs, atât pentru numeroasele invoații în domeniul tehnologiei, cât și pentru cele în domeniul marketing-ului și comunicării. Nu îmi pot imagina viața fără iPhone!

 Citiți ediția specială despre Inovație și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Vezi aici ce mai cuprinde numarul special Inovatie

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii