Cautare




, Staff

Bani și Investiţii |
|

Despre educație. Financiară

Câte persoane cunosc cu exactitate mecanismele de funcţionare ale produselor financiare? Poate aduce un grad mai mare de educaţie financiară o mai mare prosperitate?
ciprian ladunca

Ciprian Lăduncă, CFO al Metropolitan Life este unul dintre cei mai aprigi susținători ai educației financiare. Din poziția de coordonator al activităţilor de guvernanţă corporativă şi de conducător al procesului de strategie şi planificare financiară a Metropolitan Life, Lăduncă nu ratează nicio ocazie pentru a evidenția beneficiile unui nivel ridicat de educație financiară. Managerul mizează pe necesitatea existenţei unei educaţii financiare corespunzătoare în România întrucât acest proces este direct proporţional cu nivelul de dezvoltare al economiei. El atrage atenţia asupra faptului că în ţara noastră, gradul de cunoaștere a produselor financiare simple (cont bancar, card de credit, card de debit) se află la 22%, în condiţiile în care Uniunea Europeană se află la un nivel de 52%.

„Dacă trecem la operaţiuni financiare mai complexe, situaţia este şi mai dramatică. Dacă vorbim de asigurarea de viaţă sau partea de pensie şi de pensie privată, în România, suma procentuală faţă de produsul intern brut este de 0,3%, în timp ce în Uniunea Europeană este de zece ori mai mare”, precizează reprezentatul Metropolitan Life. El mai adaugă faptul că un segment de populaţie nu cunoaşte date nici despre sistemul actual de pensii: Pilonul I (contribuțiile obligatorii, administrate de stat), Pilonul II (contribuții obligatorii, administrate privat) şi Pilonul III (contribuții facultative).

Ciprian Lăduncă consideră că România va fi într-o stare bună, când acești indicatori se vor îmbunătăți. „Înseamnă că românul va avea resurse financiare suficiente și va investi și în acest sistem de asigurări”. Lăduncă este de părere că o primă soluţie constă în promovarea educaţiei financiare prin intermediul ASF, al instituţiilor bancare, dar şi a companiilor de media. De asemenea, suportul venit din partea statului prin diverse programe devine vital. „Mai putem face un index menit să măsoare la un anumit moment stadiul la care suntem în ceea ce priveşte educaţia financiară, la nivel de ţară, de judeţ, de regiune, astfel încât actorii principali din piaţă să poată interveni”, completează Ciprian Lăduncă.

Se pune în discuţie şi gradul de încredere al populaţiei atât în sistemul public, cât şi în cel privat, întrucât o societate nu se poate îndrepta către direcţia potrivită în lipsa sentimentului de siguranţă şi de încredere. Comunicarea între sfera publică, sfera privată şi societatea civilă trebuie să fie în permanență una de ordin constructiv, pentru a obține rezultate pe fiecare latură. „Dezvoltarea unei economii nu se poate face fără încredere. Trebuie să avem încredere că lucrurile se vor desfășura într-o direcție bună. Una dintre provocări este legată de comunicarea dintre mediul privat, stat și societatea civilă. (…) Nevoia de a investi este foarte mare, dar trebuie să oferim și oportunități. Trebuie să ne gândim și la beneficiile pentru fiecare român.”

Beneficii pentru o economie stabilă

Directorul financiar al Metropolitan Life revine la avantajele, la nivel economic, şi arată că „firmele de pensii, respectiv de asigurări sunt sursă de capital pe termen lung. Prin aceste entităţi care acţionează în România, dependenţa de instituţii financiare, de instituţii care finanţează economia pe termen scurt scade, având în vedere profilul unei companii de pensii, respectiv de asigurări. Prin această industrie, partea de acţiuni, respectiv obligaţiuni poate fi dezvoltată semnificativ”.

Beneficiile în ceea ce priveşte statul constau în faptul că întreprinderile de asigurări şi pensii reprezintă sursă de capital pe termen lung. „Instituțiile financiare pot finanța proiectele de infrastructură, fie prin obligațiuni de stat, fie prin legislația așteptată în două – trei luni, privind parteneriatul public – privat”, completează oficialul companiei care este prezentă pe piața din România de peste 17 ani și care are aproximativ două milioane de clienți.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii