Cautare




, Contributor

Media şi entertainment |
|

România@100: Delta Dunării-destinația exotică a României

Este un loc unic nu doar în Europa, ci și în lume și are un potențial deosebit. Delta Dunării oferă o experienţă totală. Şi este o destinație exotică, pentru că este destul de izolată și are particularitățile ei neobișnuite. Iar pe deasupra are darul de a uimi cu atracțiile ei surprinzătoare.
092 dosar Delta 07

Om al Deltei, născut la Mila 23, Ivan Patzaichin şi-a petrecut copilăria în barcă, precum toţi ai lui, câştigându-şi existenţa din pescuit. Este singurul campion olimpic devenit erou de benzi desenate şi unul dintre puţinii performeri români căruia i s-a ridicat statuie încă din timpul vieţii. A câştigat şapte medalii olimpice, de aur şi argint, şi alte zeci de titluri naţionale şi internaţionale. A devenit unul din marii eroi ai României sportive la Jocurile Olimpice de la München în 1972, când pentru a se califica în finală, a trebuit să concureze cu pagaia ruptă.

Numele lui Ivan Patzaichin este legat de canoe şi de Delta Dunării. Iubeşte locurile în care s-a născut, apele Dunării şi s-a dedicat unor proiecte menite să promoveze frumuseţea acestei zone unice în Europa, prin turismul „lent”, sporturi cu vâsle şi tradiţii şi gastronomie pescărească. A pus bazele unei fundaţii, a organizat competiţii anuale şi a conceput o ambarcaţiune proprie pe care a botezat-o „canotcă”, ea fiind o combinaţie între canoe şi lotcă. A  deschis un restaurant în Tulcea, cu specific pescăresc. Și pentru că oamenii veneau special în Tulcea de la Bucureşti, pentru restaurant, a adus o mică parte din Deltă şi în capitală. Imboldul final a fost acordarea Titlului de Excelenţă de către TripAdvisor în 2017. A ales ca loc clădirea The Ark. „Am încercat să aducem în Bucureşti nu doar un restaurant, ci să creăm un loc de promovare a Deltei şi a legendelor ei, precum şi de luare acasă a produselor noastre – de la peşte şi vin până la veselă. În curând vom adăuga şi oferte de pachete turistice”, afirma Ivan Patzaichin despre restaurantul său „Ivan Pescar & Scrumbia bar”.

 

Delta Dunării savurată

Ideea înfiinţării Asociaţiei Ivan Patzaichin – Mila 23 i-a venit din dragoste pentru Deltă, tradiţie şi natură, încercând să imagineze, împreună cu oamenii locului, proiecte care să sprijine dezvoltarea locală din Delta Dunării şi din alte regiuni din România. Anul acesta vor continua proiectele tradiţionale, precum turneul de mini-festivaluri „Descoperă Rowmania”, pe care asociaţia vrea să îl extindă în mai multe oraşe din ţară, RowmaniaFEST – Festivalul Internaţional al Bărcilor cu Vâsle, pe care vor să îl extindă şi la Bucureşti, pe Dâmboviţa, lângă Biblioteca Naţională.

În această toamnă vor participa la Festivalul Tamisei printr-un proiect de promovare a României, în contextul Centenarului. Asociaţia îi va implica şi pe copiii Deltei, cu ajutorul cărora vor scrie o carte despre poveştile şi aspiraţiile Deltei.

Prin toate proiectele sale, Ivan Patzaichin a încercat să îi facă pe localnici să nu uite meseriile vechi, pentru că ele oferă experienţe noi turiştilor şi, implicit, aduc valoare turismului. Un exemplu este marangozeria, construcţia de bărci din lemn. „Înainte ca noi să luăm legătura cu Paul Vasiliu, ultimul marangoz al Deltei, nu se mai construise nicio lotcă în Deltă de peste 10 ani de zile. De când promovăm conceptul de turism lent, de la an la an creşte numărul oamenilor care vor să viziteze Delta Dunării în bărci fără motor. Bărcile de lemn cu vâsle au devenit din nou populare. De aceea ne dorim să deschidem o şcoală de marangozi la Tulcea”, mai spunea Patzaichin.

Asociaţia a iniţiat în anul 2011 mişcarea Rowmania, brandul sub care sunt realizate produse de turism, proiecte de antreprenoriat social, campanii de popularizare a vâslitului şi programe de dezvoltare durabilă în zonele naturale protejate. „Sub umbrela Rowmania au fost organizate, în ţară şi în Europa, multe acţiuni de promovare a acelei Românii naturale şi dezinvolte, care poate fi admirată şi înţeleasă cel mai bine, pe îndelete, din barcă,” completează Patzaichin.

„Delta îţi oferă o experienţă totală, însă e preferabil să-ţi aloci cel puţin cinci zile pentru a o vizita. Să te pregăteşti să te scufunzi în «turismul lent», pentru că Delta nu se consumă «repede». E păcat să te grăbeşti! E la fel ca la mâncare: gust-o pe îndelete ca să te bucuri cât mai mult de ea, şi să ţi-o aminteşti cu drag. Cum îmi amintesc eu de malasolca din copilărie”, spunea Patzaichin.

 

Dragoste la prima vedere 

Fără să se fi născut în Delta Dunării, Dragoș Anastasiu, fondatorul grupului Eurolines, a dedicat vara anului 2015 primei investiții a grupului în domeniul hotelier, Green Village, din Sfântu Gheorghe. Spune că s-a îndrăgostit de acest complex la prima vedere. „Cred că turismul în România poate să devină și trebuie să devină o ramură pe care economia în general să se poată baza. Eu chiar cred acest lucru. Asta înseamnă că trebuie să aducem străini în România. Ca să aducem străini în România trebuie să se întâlnească în același loc mai multe premise. (…) Am creat o firmă de management hotelier și am intrat în zona de căutare a unor locații pe care să le administrăm. Am nimerit la Green Village, dar proprietarul resortului nu voia să-l dea în management, ci voia să-l vândă neapărat. Și a fost cumva dragoste la prima vedere, n-am vrut să ne căsătorim, dar ne-am căsătorit. Acesta este motivul pentru care am investit. Am investit aici pentru că, după părerea mea, este un loc unic, pentru că e singurul loc unde, de altfel, Dunărea se varsă în mare, iar Green Village e o locație unică, întrucât este făcută cu foarte mult bun gust și spirit gospodăresc”, declara Dragoș Anastasiu.

2018 este al patrulea an de funcţionare al Green Village de la preluarea de către Grupul Eurolines România.  Investițiile Grupului în ceea ce înseamnă Proiectul Green Villlage – Sfântu Gheorghe se situează în mod constant în jurul a 350.000 euro/an. „În primii doi ani, banii au fost alocați, în mare parte, întreținerii și reparațiilor clădirilor, ambarcațiunilor, dar și pentru extinderea capacităților de producție și de depozitare în sectorul alimentar. Mare parte din aceste investiții la momentul actual nu se văd direct, dar astfel menţinem acest nivel calitativ și cantitativ adecvat unui sezon extins, din aprilie până în decembrie. Sezonul extins, gradul de ocupare scăzut pe capetele de sezon, precum limitările operaționale date de destinație sunt câteva din provocarile care fac ca locația la 12 luni să nu fie încă pe profit”, precizează Anastasiu.

 

Ponderea turiştilor străini crește de la an la an

Pentru 2018, Green Village estimează o cifră de afaceri mai mare cu 15% faţă de nivelul din 2017 şi va continua programul de investiţii, bugetate la aproximativ 300.000 euro. În 2017, complexul a realizat o cifră de afaceri de 2,2 milioane de euro, un plus de 22% față de nivelul realizat în 2016. Dragoş Anastasiu spune că resortul va ajunge pe break-even atunci când va trece de venituri de 2,6 milioane de euro. Primele 6 luni ale acestui an arată că estimările legate de creșterea gradului de ocupare și aducerea businessului într-o zonă de siguranță sunt realiste.

În primii trei ani de funcționare, numărul celor care au vizitat cele două locații Green Village și Green Dolphin a depăşit 25.000, iar pentru 2018 estimările sunt de peste 12.000 de persoane. În cei trei ani de operare, ponderea turiștilor străini este de peste 6 %, fiind în creștere de la an la an.

„Este un loc unic nu doar în Europa, ci și în lume și are un potențial fantastic. Cel mai mare impediment a fost și în mare continuă să fie lipsa personalului calificat și stabilizarea echipei. Practic, fiecare sezon este o nouă provocare, dar investim atât resurse financiare, cât și timp în programe de pregătire, instruire și calificarea forței de muncă. O altă provocare cu care ne confruntăm este menținerea activității la un nivel ridicat de competitivitate dat fiind faptul că Delta este o destinație turistică relativ nouă pentru lunile de toamnă – iarnă. Investim în promovarea destinației atât la nivel național, cât și internațional, participăm la diverse evenimente și ne implicăm activ alături de alți operatori, instituțiile și autoritățile locale în creșterea notorietății destinației Delta Dunării”, precizează Dragoş Anastasiu.

Planul lui era să-i adune pe toţi cei care vor să facă ceva mai mult pentru Deltă. Să îşi unească forţele, pentru a face împreună transporturile, achiziţiile, excursiile, pentru a crea un motor acolo. Green Village este o locaţie care, direct sau indirect, adună laolaltă și alţi operatori locali – fie dintre cei care fac transport, excursii, mese tradiționale, cazare etc. „Pentru noi este important ca toți turiștii să beneficieze de servicii de calitate și să se bucure cât mai mult de ceea ce oferă această parte de natură surprinzătoare. Legat de unirea forțelor, încă există reticență în zonă, iar o bună parte din cei ce trăiesc și muncesc aici ne percep oarecum cu scepticism. Deși la acest moment în cadrul resortului lucrează peste 50 de persoane din localitate – număr destul de mare ținând cont că în comună trăiesc undeva la aproximativ 600 de locuitori. Ne dorim, în schimb, mai mult sprijin din partea autorităților locale, altfel nu cred că pot exista planuri pe termen lung de dezvoltare”, spune Anastasiu.

 

O zonă protejată, cu facilităţi de confort și siguranță

Delta Dunării este o destinație exotică, pentru că este destul de izolată și are particularitățile ei neobișnuite, te uimește cu atracții surprinzătoare. Cel puţin la nivelul Deltei, complexul oferă servicii diversificate. În acest colț al Europei destul de izolat, turiştii se pot bucura de confort și relaxare. Găseşti aici toate serviciile unui turism de calitate: de la cele dedicate relaxării la centrul Spa, programe adaptate pentru familiile cu copii și celor care vor vacanțe active. Iar, la doi pași de compex, te poţi bucura de natura sălbatică, de mare şi de Dunăre.

Este unic în lume, fiind locul unde se varsă Dunărea în mare, şi având în imediata vecinătate 30 de kilometri de plajă sălbatică la Marea Neagră. Plaja din Sfântu Gheorghe este o zonă protejată și este bine să rămână cât mai mult o zonă naturală. Acesta este și farmecul zonei. Şi este important că există facilităţi de confort și siguranță.

Vezi și: România @100- Dobrogea

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii