Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

De la agonie… la extaz

În ultimii 10 ani, mediul de afaceri local a reprezentat un adevărat câmp de bătălie pentru Societatea Națională Plafar.
038 MP Plafar Lucian Bitoleanu CEO Plafar

Aflată printre puținele branduri din industria alimentară care încă se află sub „patronajul” Statului, mai ales într-o economie care se bazează pe mediul privat, SN Plafar SA a ieșit din vizorul societăților de stat aflate în pragul falimentului.

SN Plafar SA avea în anul 2008 o cifră de afaceri de aproximativ 4,7 milioane de lei, în timp ce pierderea operațională la nivelul companiei era de circa 7,3 milioane de lei. Conform datelor comunicate la acea vreme de reprezentanții companiei, SN Plafar SA înregistra la finalul lui 2008 datorii în valoare de aproape 4,5 milioane de lei. Majoritatea datoriilor erau către bugetul asigurărilor sociale, impozite și taxe datorate către bugetele de stat și locale, diverși creditori și furnizori restanți.

În acest ritm, societatea a solicitat, în luna februarie 2009, Tribunalului București să constate că se află  în stare de insolvență după ce a acumulat datorii. În același timp, un creditor al SN Plafar SA a cerut instanței printr-o acțiune separată să se declanșeze procedura insolvenței pentru datorii de aproape 12.000 lei. Astfel, instanța a unit cele două dosare și a dispus începerea procedurii falimentului.

Cu toate acestea, reprezentanții companiei au decis să lupte pentru a salva societatea de datorii și pentru a-i reda renumele-simbol de care s-a bucurat în fața a generații de consumatori.

„În ultimii patru ani, Plafar a fost condusă de o echipă de management selectată conform Ordonanței de urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cunoscută și sub numele de „management privat la companiile de stat”. Aceasta dovedește că, atâta timp cât managementul este independent și are obiective clare și măsurabile, lucrurile se mișcă. Astfel, în 2018, am reușit să acoperim pierderile istorice ale societății, și timp de 2 ani, 2019 și 2020 să plătim dividende”, a mărturisit pentru Forbes România Lucian Bitoleanu, directorul general al SN Plafar SA.

Potrivit acestuia, anul 2019 a fost pentru companie unul foarte bun din punct de vedere al vânzărilor, astfel încât societatea a înregistrat o creștere de 15% a cifrei de afaceri.

Mandatul lui Lucian Bitoleanu la cârma companiei a debutat în vara anului 2017, perioadă când producția se baza pe linii mai vechi, de tip labour-intensive, iar una dintre deciziile pe care acesta le-a luat a fost aceea că SN Plafar SA trebuie să își automatizeze liniile de producție pentru a deveni o companie competitivă într-un mediu de afaceri acerb.

„În cursul anilor 2018-2019 Plafar a demarat un proiect de retehnologizare, o investiție de peste 1.500.000 lei. În urma acestor măsuri, în luna februarie 2019, au fost certificate International Food Standard (IFS), iar acest proces ne-a asigurat o creștere cu 30% a producției cu aceeași structură de personal”, a punctat Lucian Bitoleanu.

Mai mult, acesta a recunoscut că în ultimii doi ani a mizat pe o altfel de politică: aceea de a minimiza importurile de plante din zone geografice îndepărtate (Asia, Africa) și întărirea parteneriatelor regionale. „A fost un plan care a dat roade: pe lângă o creștere a calității materiei prime am reușit să asigurăm o constanță a prețurilor de la furnizori din Moldova de peste Prut sau Bulgaria.

Cu toate acestea, directorul general al SN Plafar SA a atras atenția că producția internă de plante medicinale înregistrează o pantă descendentă. „Este din ce în ce mai greu să găsești producători români de exemplu de sunătoare, în timp ce Polonia are oricând stoc la dispoziție. Politica noastră este să minimizăm importurile, odată din motive care țin de păstrarea banului în economie, și doi, există o teorie care spune că aceste plante au efect maxim asupra indivizilor din zona în care cresc. Astfel, o mentă din Egipt, de exemplu, nu are același efect asupra unui român ca menta crescută în zona noastră geografică”.

Surprinzător însă, în ceea ce privește estimările pentru anul în curs, reprezentanții SN Plafar SA susțin că acestea arată promițător cu toate provocările survenite în urma pandemiei de coronavirus. „În primele 6 luni am înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu 53% mai mare față de anul precedent. Majorarea provine din vânzarea de ceaiuri medicinale, unde Ceaiul Antigripal, un mix de plante medicinale, a înregistrat o creștere foarte puternică. Paradoxul acestei pandemii este că în timp ce am înregistrat creșteri ale cererii, am avut probleme în a asigura fluxul de achiziții”, a punctat Lucian Bitoleanu.

Acesta mai precizează faptul că în perioada martie – aprile s-au înregistrat întârzieri în aprovizionarea cu ambalaje și produse auxiliare. „Efectul cel mai puternic însă abia acum se resimte. Și anume, din cauza restricțiilor de circulație și a ploilor din luna mai, culegătorii din flora spontană nu au reușit recoltarea plantelor de primăvară-vară. Și, cum legea cererii și a ofertei este imună la Covid, primul efect a fost creșterea prețurilor pe piața internă. În același timp, importatorii de plante medicinale au ajustat prețurile în aceeași direcție”.

Ca în orice situație negativă provocată de o criză, fie că vorbim despre una financiară, fie de una sanitară, există întotdeauna și o parte pozitivă. Care a fost partea pozitivă lăsată de pandemie pentru compania SN Plafar SA? „Pe fondul pandemiei, românii au redescoperit produsele-simbol ale companiei Plafar: siropurile, o categorie unde s-a  înregistrat o creștere cu 30% a unităților vândute în primul semestru al lui 2020 față de 2019. Facem aici referire la siropurile care ajută aparatul respirator, și anume cele cu brad, echinaceea sau propolis au înregistrat vânzări sensibil mai mari. Și ceaiurile tradiționale au înregistrat o creștere cu 40% a vânzărilor: în special Respiroforte (fostul Antigripal), Respirorelax, gama Gastric calmant/cicatrizant, Hepatic, sau cele de Gălbenele, Sunătoare, Cozi de cireșe.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii