Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

SportsMoney |
|

Dana Moroiu (Baroque Books & Arts): „Cititul e ca spălatul pe dinți și începe, desigur, cu dinții de lapte”

Dana Moroiu, directorul editorial al Editurii Baroque Books & Arts, consider că cititul este ca spălatul pe dinți și începe, firesc, cu „dinții de lapte”, adică în familie și școală. Din păcate, românii nu mai sunt cititori.
Dana Moroiu

Forbes: În opinia dvs, care sunt motivele pentru care România se află în coada clasamentului consumului de carte din Uniunea Europeană? Cu alte cuvinte, de ce românii nu sunt mari cumpărători de cărți?

Dana Moroiu: Începe din familie, continuă cu primele clase, apoi cu următoarele și cu liceul și nu se oprește niciodată, uneori. Mă gândesc la ignoranță, la lipsa de educație și apoi la lipsa de autoeducație, ombilical legată cu ignoranța primordială. Și cercul s-a închis. Ermetic, cel mai adesea, și trist.

Cititul e ca spălatul pe dinți și începe, desigur, cu dinții de lapte. Acasă nu se citește, la școală nici atât, iar când va veni timpul să-ți închiriezi o garsonieră vei pune, poate, o carte pe măsuța de cafea. Dar, spre deosebire de minunile stomatologiei moderne, capabile să șteargă și urmele nepăsării, nu s-a inventat încă un implant cerebral cu o mică bibliotecă de supraviețuire într-o lume civilizată.

Marea problemă nu este că românii nu sunt mari cumpărători de cărți, trist este că nu sunt mari cititori, pentru că, dacă ar fi, ar putea să împrumute. Și apoi, dacă ar prinde gustul, ar putea să și cumpere. Desigur, ca întotdeauna, există și excepții, cititorii Baroque nu ne-au dezamăgit niciodată și, de la an la an, sunt tot mai mulți. Asta pentru că, îndrăznim să credem, nici noi nu-i dezamăgim – și iată un alt cerc, care se poate închide și win-win.

Marea problemă nu este că românii nu sunt mari cumpărători de cărți, trist este că nu sunt mari cititori, pentru că, dacă ar fi, ar putea să împrumute.

 

Forbes: În 2018, care considerați că au fost măsurile notabile decise de Guvern cu impact (pozitiv sau negativ) important în piața cărții din România?

Dana Moroiu: Nu suntem printre cei care publică manuale, prin urmare 2018 a trecut pentru noi fără nicio durere.

 

Forbes: Migrația românilor a lovit piața forței de muncă în domeniul editorial? Altfel spus, vă confruntați în ultimii ani cu o criză a forței de muncă în domeniul dvs. de activitate? Cum gestionați această criză?

Dana Moroiu: Lucrez de foarte mulți ani în industria cărții și pot spune că, încă de la început, lipsa personalului înalt calificat pentru redacție era una dintre cele mai mari probleme ale lumii editoriale. Și a rămas. Fără nicio legătură directă cu fenomenul migrației dezlănțuit în ultimii ani, fenomen care, desigur, are ecouri perfide în viața fiecărei familii, a fiecărei instituții și, nu în ultimul rând, a fiecărei promisiuni pentru un mâine mai bun. Nu aș numi-o criză, ci, din nefericire, doar o normalitate șubredă cu o nebănuită și uluitoare durată de viață.

 

Forbes: Care sunt oportunitățiile de afaceri pentru editura dvs. reprezentate de cele două târguri de carte interne – Gaudeamus și Bookfest – dar și cele oferite de participarea la târgurile internaționale?

Dana Moroiu: Târgurile de carte Bookfest și Gaudeamus, în sine, sunt o investiție în propria ta imagine editorială. Apoi vin toate celelalte, întâlniri cu partenerii, vânzări accelerate și, nu în ultimul rând, apropierea de cititori. Târgurile internaționale sunt, la rândul lor, motorul pentru industria de carte, furnizoare de licențe și de idei, bune, îți place să crezi când ești acolo, cu puterea de a se dovedi mai târziu geniale sau idioate, de-a dreptul. Totul e să înțelegi asta înainte să apuci să publici.

(3 aprilie 2019)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii