Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Dan Vidrașcu (Litera): „Sunt necesare un prim ajutor imediat și concret din partea statului, precum și strategii pe termen lung pentru piața de carte”

După două luni de pandemie, în care vânzările de carte s-au prăbușit, activitatea editorială caută să-și regăsească echilibrul, dar cu prudență, consideră Dan Vidrașcu, director general al Grupului Editorial Litera.
 aboneaza-te
Dan Vidrascu_Litera

Forbes: Cum arată piața editorială din România după două luni de pandemie (martie-aprilie 2020)?

Dan Vidrașcu: La sfârșit de aprilie, piața editorială din România afișa un tablou pe care nu ne-am fi imaginat vreodată că vom ajunge să îl vedem: librării închise, prăbușiri ale vânzărilor de carte, întreruperea producției editoriale, târguri de carte naționale și internaționale anulate, angajați trimiși în șomaj tehnic.

Până la momentul pandemiei, atunci când vorbeam despre perioade dificile, ne raportam la criza din 2008. Ce se întâmplă acum este însă cu mult mai grav, și mă tem că pierderile pe care încercăm să le monitorizăm acum reflectă doar impactul de început al unei crize îndelungate.

De puțin timp s-au deschis o parte din librării, am început să trimitem din nou cărți în tipar, vânzările de carte în mediul online sunt îmbucurătoare, dar cuvântul de ordine este în continuare prudența.

 

Forbes: Care a fost impactul acestei crize asupra editurii dvs.?

Dan Vidrașcu: În primele săptămâni de pandemie am înregistrat o scădere abruptă a vânzărilor și am fost nevoiți să închidem toate cele 31 de minilibrării Litera localizate în malluri, lucru care a atras după sine și trimiterea în șomaj tehnic a unei bune părți din echipă. Tot în luna martie am luat hotărârea să stopăm producția editorială: se închiseseră librăriile (prin care până la acel moment vindeam un procent semnificativ din producția de carte) și se închiseseră și granițele, iar noi tipărim în Europa și China o bună parte din cărți.

Pe scurt, în cele două luni de criză (martie-aprilie) am înregistrat o scădere de 25% a cifrei de afaceri față de aceeași perioadă a anului trecut.

Cu toate acestea, deși criza sanitară a adus după sine panică și nesiguranță, ne-am mobilizat și reorganizat destul de repede. Știți cum se spune, că în orice criză există o oportunitate. Pentru noi – ca pentru toată lumea, de altfel – oportunitatea a fost mediul online.

Este un mediu cu care eram deja foarte familiarizați, dar în care, de data aceasta,  ne-am canalizat toate resursele, adoptând două strategii: în primul rând, am realizat campanii de vânzare a cărților tipărite, atât pe site-ul propriu, litera.ro, cât și prin intermediul librăriilor online partenere – elefant.ro, libris.ro, emag.ro etc. Iar rezultatele au fost foarte bune: dacă la finalul anului trecut librăriile online estimau o creștere de 20-25% a vânzărilor pentru 2020, în lunile de criză procentul de creștere a fost de peste 50%. Asta înseamnă că s-a produs un transfer și mai rapid către achizițiile pe acest canal, și mă îndoiesc că acest trend va încetini în următoarea perioadă.

A doua strategie pe care am adoptat-o și care era în sertarul nostru de multă vreme a fost digitalizarea producției editoriale în toate formatele disponibile. Piața cărților digitale din lume ajunge să realizeze vânzări de până la 15% din producția totală de carte. În România, această piață este foarte mică, sub 1% din totalul vânzărilor de carte, și asta mai ales în lipsa unei oferte diversificate și atractive. Acum cred că vom asista la o accelerare importantă a interesului față de cartea digitală, iar noi ne-am asumat să fim printre primii care pun la dispoziția cititorilor din România un astfel de produs. Complet, diversificat, actualizat, modern. Cred că așa aș putea descrie în câteva cuvinte  citeste.ro, platforma de cărți digitale pe care tocmai am lansat-o, care conține acum, în faza de start, peste 1 200 de ebookuri, audiobookuri, videobookuri și fișe de lucru.

Vorbim de titluri electronice noi și exclusive: cele mai noi cărți de ficțiune pentru copii și adulți, atlase și enciclopedii electronice National Geographic, Dorling Kindersley, materiale educaționale marca Macmillan Education, Maison des Langues, Oxford University Press, Harvard University Press, videobookuri Disney pentru copii, manuale și auxiliare școlare aprobate de Ministerul Educației și Cercetării.

Este doar începutul pentru citeste.ro; în fiecare lună vom îmbogăți platforma cu noutăți editoriale, dar și cu produse digitale noi – tutoriale, podcasturi sau lecții online. Nu în ultimul rând, așteptăm să ni se alăture în acest proiect și alte edituri din România, care să aducă cititorilor cărțile pe care le așteaptă, în format electronic.

 

Forbes: Vă rugăm să enumerați câteva măsuri urgente pe care instituțiile statului (guvern, parlament, președinție) ar trebui să le adopte pentru a asigura supraviețuirea culturii scrise în România. Vedeți și potențiale măsuri specifice din partea guvernului pentru industria editorială?

Dan Vidrașcu: De fiecare dată când am avut ocazia în această perioadă, am enumerat câteva soluții practice care ar produce efecte imediate pe piața de carte: reducerea la 0 a cotei de TVA atât pentru pentru căr­țile tipărite, cât și pentru ebookuri, stimularea achizițiilor de carte prin programe naționale cum ar fi distribuirea de vouchere de achiziție de carte pentru elevi și profesori sau alocarea de fonduri speciale bibliotecilor pentru înnoirea fondului de carte, realizarea de programe coerente de promovare a lecturii în școli etc.

În Europa, asociațiile profesionale ale scriitorilor și editorilor, ale creatorilor de audiovizual și ale altor operatori culturali au cerut guvernelor elaborarea unor programe de urgență pentru industriile culturale, prin care acestora să le fie alocate fonduri directe. Răspunsurile au venit imediat, atât din partea guvernelor, cât și din partea ONG-urilor sau a altor instituții private, multe dintre ele oferind fonduri nerambursabile.

Numai în Franța, spre exemplu, Ministerul Culturii a oferit un pachet de ajutor pentru sectorul cultural în valoare de 22 milioane de euro: 10 milioane de euro pentru domeniul muzical, 5 milioane de euro pentru sectorul de carte, 5 milioane pentru artele spectacolului și 2 milioane pentru artele vizuale.

La începutul pandemiei s-a făcut și la noi auzită o voce comună a editorilor, prin Asociația Editorilor din România, care a trimis către guvern o scrisoare deschisă cu mai multe propuneri concrete de sprijin pentru susținerea antreprenorilor din cultura scrisă. Din păcate, această cerere a rămas fără răspuns.

 

Forbes: În absența unor măsuri reale adoptate de autorități, peste câți ani estimați revenirea industriei editoriale din România la nivelul anului 2019?

Dan Vidrașcu: Amploarea crizei financiare ce va urma ține foarte mult de măsurile pe care le va adopta guvernul în următoarele luni. Tot sectorul cultural – de la librării, edituri, tipografii, până la scriitori, traducători și freelanceri – este masiv afectat și se află într-un real pericol din cauza efectului de domino. Sunt necesare un prim ajutor imediat și concret din partea statului, precum și strategii pe termen lung pentru piața de carte și pentru mediul cultural. În lipsa lor, fiecare se va descurca cum poate, multe companii vor da probabil faliment.

 

Forbes: Impactul acestei crize va modifica interesul și comportamentul cumpărătorilor de carte din România în următorul an?

Dan Vidrașcu: Închiderea pe scară largă a librăriilor, bibliotecilor și școlilor a afectat în mod evident vânzările de cărți tipărite. Dar, pe măsură ce distanțarea socială s-a impus ca o obișnuință, s-au constatat o creștere a vânzărilor online de carte tipărită și un interes semnificativ sporit față de cărțile digitale.

La Litera, spre exemplu, în ultimele luni au crescut vânzările de ebookuri față de aceeași perioadă a anului trecut cu 200%. Ebookurile noastre sunt disponibile spre vânzare pe platformele internaționale iBOOKs și Google Play, unde am înregistrat peste 12 000 de descărcări în ultima perioadă.

Eu cred că acest interes se va menține și, mai mult, va crește în următoarea perioadă, mai ales în condițiile în care operatorii culturali încep să își diversifice oferta de produse digitale. Deja au început să se organizeze târguri de carte online, unde, pe lângă oferta de carte cu discount, cititorii au parte și de evenimente culturale și lansări cu care erau obișnuiți la târgurile clasice.

La Bookflix, ultimul astfel de târg de carte pe care Litera l-a organizat, am oferit cititorilor nu mai puțin de 20 de evenimente online (lansări de carte, interviuri cu autori străini și lecturi realizate de actori din cărțile pentru copii). Interesul a fost foarte ridicat; dacă la un eveniment de târg offline participau câteva zeci de cititori, în online am avut sute de vizualizări și de participanți; în plus, există și avantajul că fiecare eveniment rămâne în “memoria” online și poate fi văzut și revăzut.

(29 mai 2020)

Cele mai vândute cărți ale anului 2019

Tazhal. O istorie a armatei israeliene Ovidiu Raetchi
România în primul război mondial Petru Otu

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii