Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Industrie |
|

Dacia a vândut anul trecut aproximativ 655.235 de mașini la nivel mondial

După 2,8 miliarde de euro investiți în aproape două decenii, România contează tot mai mult pentru Dacia/Renault. Dar mai ales viceversa.
2017 - Nouveau Dacia DUSTER

Pentru a putea manevra cu ușurință fereastra cu deschidere în plan vertical din biroul său, Yves Caracatzanis ar trebui să aibă mult peste doi metri înălțime. Inginerul francez a găsit, însă, o alternativă: după dulap păstrează o umbrelă pe care o folosește pentru a închide cu ușurință fereastra, atunci când din depărtare se aud zgomotele pe care le fac utilajele de construcții. „Pot vedea de aici, din biroul meu, ritmul lucrărilor. Uite, au trecut deja de nivelul al treilea“ , îmi arată Caracatzanis spre o clădire aflată în construcție. „Dar să știi că nu am ales locul pentru că îl puteam supraveghea de la fereastra biroului meu“ , glumește francezul care a preluat, de aproape doi ani, conducerea Automobile Dacia şi a grupului Renault în România. Clădirea pe care mi-o indică Yves Caracatzanis ar trebui să găzduiască, de la jumătatea anului viitor, sediul central al grupului Renault în România.

„Renault Bucharest Connected (denumirea oficială a proiectului – n. red.) este foarte important pentru noi, pentru că e un proiect de management, nu doar o relocare. Vom pune la un loc peste 3.000 de oameni care lucrează în cinci locuri diferite din București. Asta ne va permite să avem o atitudine mai colaborativă și cred că va ajuta și la un echilibru mai bun între viața personală și cea profesională, pentru că va fi foarte aproape de stația de metrou Preciziei. În plus, oferă un acces facil la drumul care duce spre Titu (unde se află centrul de testare al Renault – n. red.) și Mioveni (platforma industrială Dacia – n.red.), deci oamenii noștri nu vor mai fi nevoiți să traverseze orașul pentru a ajunge acolo“ , justifică Yves Caracatzanis.

Proiectul cu o suprafață de 47.000 de metri pătrați a atras unele dintre cele mai importante nume din domeniul imobiliar local. Este construit de cea mai mare companie locală din domeniul spațiilor de birouri – Bog’Art, fondată de omul de afaceri Raul Doicescu. Dezvoltatorul este o companie deținută în proporții egale de o firmă a omului de afaceri Simon Roth și cel mai mare jucător din domeniul spațiilor de birouri, fondul de investiţii Globalworth, fondat de omul de afaceri Ioannis Papalekas. Cei doi nu se află la prima afacere împreună, după ce, anul trecut, Globalworth cumpărase pentru 42,5 milioane de euro de la grupul lui Simon Roth un proiect logistic lângă comuna Oarja, județul Argeș, care includea depozitul Dacia. Ulterior, Globalworth a cumpărat un teren de 57.000 de metri pătrați deținut anterior de Coca-Cola HBC Romania, în imediata apropiere a stației de metrou Preciziei, pe care dezvoltă în prezent Renault Bucharest Connected.

„Avem o platformă logistică uriașă în România, cu un volum de 2,9 milioane de metri cubi. În activitățile de inginerie lucrează 2.400 de oameni, adică este al doilea centru de profil al grupului, după cel din Franța. La fel și în cazul centrului de testare, este al doilea ca mărime după cel din Franța. Practic, avem în România toate activitățile pentru a realiza design, pentru a testa și pentru a produce mașini. E un punct forte“ , afirmă șeful operațiunilor din România ale grupului Renault, care alături de partenerii și de alianța Nissan și Mitsubishi a devenit, la finalul anului trecut, prin cele peste 10,6 milioane de mașini vândute, cel mai mare grup mondial din domeniul auto.

Dacia a contribuit anul trecut cu peste 655.000 la cele aproape 3,8 milioane de unități vândute de grupul Renault, ceea ce reprezintă o creștere de peste 12% față de anul precedent. Rezultatul este, în același timp, minunat și dezamăgitor pentru producătorul local. „Sandero este cea mai vândută mașină din Europa în canalele tradiționale de retail, adică în rândul persoanelor fizice, care plătesc, practic, cu banii lor atunci când își cumpără o mașină. În plus, Dacia este lider detașat între mărcile de mașini din România din punctul de vedere al vânzărilor“, afirmă Caracatzanis. Chiar dacă cele peste 43.000 de mașini vândute în România au adus producătorului o cotă de 29% din piața de vehicule noi, anul trecut a adus o adevărată invazie de mașini second-hand, după eliminarea timbrului de mediu. Cele aproximativ 567.000 de mașini second-hand au „furat“, potrivit jucătorilor din domeniu, până la 20% din vânzările potențiale de mașini noi, mai ales în cazul mărcilor accesibile, precum Dacia.

Pe primul loc în vânzările totale ale Dacia a fost anul trecut Franța (120.000 de mașini vândute, ceea ce a adus locul cinci pe piață pentru Dacia), urmată de Germania, Italia, Spania, Maroc și Turcia. „România este abia pe locul șapte în topul vânzărilor de vehicule Dacia. Când ești un producător auto, e important să ai o piață bună acasă. Din păcate, noi exportăm peste 90% din producție“, constată Caracatzanis, care se declară însă mulțumit pentru că România a fost prima ţară în care a început să fie comercializat noul Duster, în urmă cu mai multe săptămâni. „Este primul model care a fost conceput, testat, dezvoltat şi fabricat în România. Toată lumea a remarcat saltul calitativ înregistrat de noul Duster și cred că românii trebuie să fie mândri că un asemenea produs e apreciat atât în țară cât și peste hotare“, adaugă șeful Dacia, care recunoaște însă că preocupările sale vizează mai degrabă viitorul producătorului local.

„Afacerile de mâine sunt în strânsă legătură cu ceea ce facem azi. Putem câștiga lupta pentru noi modele, dacă suntem competitivi. Până acum era o decizie clară, pentru că eram singura unitate unde se produceau automobile Dacia, dar acum suntem în concurență cu alte fabrici ale grupului Renault. Am produs 44% din mașinile Dacia la Mioveni, dar sunt alte patru fabrici care produc mașini Dacia în afara României și sunt în total 13 fabrici în lume care produc mașinile grupului Renault din cadrul programului „global access“ (trei familii de mașini accesibile – Logan/Sandero, Duster/Kaptur și Kwid – n. red.)“, detaliază Yves Caracatzanis. El aduce în discuție și concurența externă, cu alți producători de automobile, cu atât mai mult cu cât industria auto este tot mai competitivă.

„Ne bucurăm că am lansat noul Duster în România, dar e important să pregătim noile mașini care vor apărea. Spun atât echipei mele, cât și autorităților, indiferent de culoarea lor politică și de afilierea lor, că trebuie să luptăm pentru viitor. La nivelul grupului căutăm cea mai eficientă variantă de localizare a producției, iar colegii mei din alte țări concurează pentru aceste afaceri cu mine. De aceea e important să nu punem în pericol viitorul prin decizii pe termen foarte scurt“ , completează managerul francez, care vede ca principale provocări menținerea la un nivel rezonabil a creșterii salariilor și păstrarea momentului bun de creștere al productivității pe care îl traversează. „În prezent, luptăm pentru a rămâne la același nivel de competitivitate în cadrul grupului Renault. E important să avem o productivitate care să compenseze efectele macroeconomice. Dar e tot mai dificil să compensăm“ . Yves Caracatzanis afirmă că atunci când un producător auto ia decizii privind investițiile, pe lista criteriilor de evaluare se află potențialul economic și de consum al țării, predictibilitatea, infrastructura și, nu în ultimul rând, competitivitatea. „Sunt mai mulți parametri. (…) Am vizitat furnizori la Oradea, Iași și Cluj și am mers cu mașina la dus și cu avionul la întoarcere. Noi suntem deja aici cu activități de producție și am investit deja 2,8 miliarde de euro din anul 2000 încoace, dar pentru a atrage noi investitori infrastructura este foarte importantă”.

Conform celor mai recente informații disponibile, Dacia a înregistrat o cifră de afaceri de 4,6 miliarde de euro în 2016, în creştere cu mai bine de 8% faţă de anul precedent și un profit net de circa 100 de milioane de euro. Dacă includem și celelalte entități ale grupului Renault în România, afacerile grupului francez au trecut în 2016, în premieră, de pragul de 5 miliarde de euro. Practic, ponderea directă a Dacia în Produsul Intern Brut era, la orizontul anului 2016, de aproximativ 3%, iar ponderea în totalul exporturilor era de circa 8%. Dacă adăugăm și furnizorii, atunci cu siguranță că valorile sunt mult mai mari, deși o valoare exactă este greu de avansat.

„Avem peste 1.000 de furnizori în România, de la care cumpărăm anual de 2,5 miliarde de euro. E important să ai o mare rețea, iar când furnizorii ajung la un nivel de calitate ridicat, pot deveni furnizori globali ai platformei «global access» și ai întregului grup“ , mai spune șeful operațiunilor locale ale Renault, care angaja în mod direct la finele anului trecut aproape 18.000 de persoane cu circa 20 de naționalități. „Avem toate activitățile grupului în România și de aceea este o perspectivă interesantă pentru angajați, atât în cadrul companiei, cât și în cadrul grupului Renault. În plus, ne dezvoltăm.“

Unul dintre cele mai ambițioase proiecte ale inginerului francez care lucrează în cadrul Renault din anul 1992 este creșterea gradului de automatizare al platformei industriale de la Mioveni până la 20% la orizontului anului 2020. „De ce automatizăm? În primul rând pentru condițiile de lucru, apoi pentru calitate. Pentru noul Duster am făcut pași mari în ceea ce privește calitatea percepută, o spun toți. Am investit mult pregătind noul Duster.“  Perspectiva roboților care iau locurile de muncă ale muncitorilor români părea de domeniul fantasticului în urmă cu aproape două decenii, la venirea Renault la Dacia, în condițiile în care exista un singur robot în toată fabrica, iar munca pe care o făceau o mână de oameni era mai avantajoasă decât a unui robot. Pe fondul creșterii permanente ale salariilor și ale standardelor privind condițiile de muncă ale angajaților, dar și a progresului tehnologic, roboții din cadrul platformei industriale Dacia devin o imagine obișnuită, fie că e vorba de departamentul de presaj, vopsitorie sau caroserie. În timp ce dispar unele locuri de muncă, apar alte meserii. „Când introduci roboți, creezi noi joburi, pentru că e nevoie de oameni specializați care să supravegheze roboții. (…) Continuăm să recrutăm şi să ne formăm echipele. De la începutul anilor 2000 am investit aproximativ 40 de milioane de euro în formarea personalului.“

În paralel cu creșterea gradului de automatizare, platforma industrială Dacia înregistrează performanțe în creștere și în privința unui alt indicator important pentru domeniul industrial. „Gradul de integrare locală este în creștere. Pentru noul Duster, de exemplu, barele de pavilion nu erau produse în România, dar acum sunt realizate local de furnizorul Mecaplast, iar pentru parbriz avem un nou furnizor de aici. Găsim în continuare oportunități.“

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii