Cautare




, Staff

Auto |
|

Dacia: 50 de ani mai târziu

De-a lungul timpului, activitatea celui mai mare producător de automobile din România a cunoscut eșecuri dureroase, dar și succese răsunătoare. Acum, Dacia a ajuns să producă un vehicul la fiecare 54 de secunde.
054 core dacia 2

Istoria brandului Dacia a început în 1968, în apropierea comunei Colibași (în prezent, cartier al orașului Mioveni), unde se derulau ultimele lucrări de amenajare ale Uzinei de Autoturisme Pitești. Complexul industrial, construit în urma colaborării cu Renault, avea să înceapă în curând producția primelor automobile, marcând astfel nașterea uneia dintre cele mai cunoscute mărci românești – Dacia.

Fabrica s-a construit în urma unui acord semnat între autorităţile române şi producătorul francez de automobile, Renault, care prevedea asamblarea unui model de autoturism, sub marca Dacia. Construcţia uzinei s-a realizat într-un timp record – într-un an şi jumătate. Motivul semnării contractului cu Renault a fost reducerea timpului între proiectare şi lansarea în producţia de serie a unui autovehicul. Autorităţile române au considerat, astfel, necesară producerea unui autoturism sub licenţa unui producător străin.

Constructorul auto român a traversat numeroase perioade de transformări, de la etapa de creștere și de optimism a anilor ’70, până la supraviețuirea din timpul crizei economice a anilor ’80, reușind să depășească cu brio ultimul deceniu al secolului trecut, marcat de un climat incert.

Preluarea de către Groupe Renault, în 1999, a reprezentat începutul unei noi ere pentru brandul autohton, precum și pentru Uzina de la Mioveni, în cadrul căreia s-a demarat un program amplu de dezvoltare a unor serii moderne de autovehicule, la prețuri avantajoase.

„Uzina de la Mioveni este modernă, am investit în România 2,8 miliarde de euro, până în prezent. Investim în oameni și în abilitățile lor pentru a se continua astfel procesul de modernizare. Este o schimbare a modului în care operăm și în care gestionăm noile tehnologii și de aceea avem nevoie de oameni bine pregătiți”, a declarat Antoine Doucerain, director general al Automobile Dacia şi al Groupe Renault România. El a preluat această funcție începând cu luna mai a acestui an, de la Yves Caracatzanis, care a fost promovat ca Președinte-Director General al AVTOVAZ, în Rusia.

 

Automatizarea succesului

Miliardele investite de către grupul Renault au vizat atât noile produse (mașini, motoare, cutii de viteze etc.), cât și investiții alocate în optimizarea procesului de producție (condiții sociale, automatizare, calitate, reducere de costuri și integrarea de noi tehnologii), a anunțat la mijlocul lunii mai a acestui an Liviu Bocşaru, director administrativ şi financiar al Automobile Dacia.

 

Unul dintre cele mai ambițioase proiecte ale Renault este creșterea gradului de automatizare a platformei industriale de la Mioveni până la 20% la orizontul anului 2020. Aceasta deține în prezent 818 roboți industriali și AGV-uri (vehicule autoghidate care transportă piese de-a lungul unui circuit fix).

Uzina Vehicule Dacia produce în medie 350.000 de autovehicule pe an, dintre care 325.500 merg către export. Fabrica a cunoscut un proces continuu de robotizare, început în urmă cu mai bine de șapte ani, căpătând astfel rapid statutul de „Uzina Viitorului”. În fabrică a fost instalată anul trecut cea de-a treia linie de producție, robotizată în urma reviziei generale, care concentrează toate piesele de aspect pentru cel mai recent model Dacia Duster.

În Uzina de la Mioveni se produc 80 de versiuni distincte de autovehicule, în funcție de tipul de motorizare ales de client, gradul de echipare sau aparatul de bord. Automobilele Dacia sunt comercializate în 44 de țări. În România, cele mai vândute modele în segmentul lor de piață sunt Logan, Sandero și Duster. 

Deși tehnologizarea a reprezentat un real succes, compania susține resursa umană și alocă fonduri importante în vederea pregătirii constante a acesteia, susținând faptul că oamenii reprezintă unul din principalele motoare ale uzinei. De la începuturile anilor 2000 au fost înregistrate 3 milioane de ore de training. În plus, oficialii Dacia afirmă că până la sfârșitul lui 2018 vor fi aduși 1.000 de noi angajați pentru care vor asigura programe complete de specializare și de instruire.

Dacia a contribuit anul trecut cu peste 655.000 la cele aproape 3,8 milioane de unități vândute de grupul Renault, ceea ce reprezintă o creștere de peste 12% față de anul precedent. Pe primul loc în vânzările totale ale Dacia a fost anul trecut Franța (120.000 de mașini vândute, Dacia ocupând locul cinci pe piață), urmată de Germania, Italia, Spania, Maroc și Turcia.

Automobile Dacia a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 23,1 mld. lei (5,1 mld. euro), în creştere cu 11,4% faţă de anul anterior, depăşind pentru prima dată nivelul de 5 miliarde de euro. Practic, Automobile Dacia este de mai mulți ani lider între companiile din România din punct de vedere al cifrei de afaceri. Pentru 2017, grupul Renault a avut o cifră de afaceri consolidată de 5,7 miliarde de euro, incluzând aici toate operaţiunile grupului francez pe piaţa locală. În 2017, profitul înainte de impozit s-a ridicat la mai mult de 550 de milioane de lei (peste 120 de milioane de euro), în creştere cu 9% faţă de 2016. Conform oficialilor Dacia, vânzările de autovehicule şi de componente auto au contribuit cu mai mult de 90% la cifra de afaceri totală, în creştere faţă de anul 2016, datorită unui mix foarte bun de modele şi versiuni, dar şi vânzărilor de componente CKD (Complete Knock Down) şi SKD (Semi Knock Down) destinate asamblării în alte fabrici ale grupului francez din lume.

Potrivit unei declarații anterioare a fostului director general al companiei, Yves Caracatzanis, 44% din mașinile Dacia au fost produse la Mioveni, dar sunt alte patru fabrici care produc mașini Dacia în afara României, iar în total există 13 fabrici în lume care produc mașinile grupului Renault din cadrul programului „global access” (trei familii de mașini accesibile – Logan/Sandero, Duster/Kaptur și Kwid).

 

Renault, printre cei mai mari angajatori locali

Ponderea directă a Dacia în Produsul Intern Brut era, la orizontul anului 2016, de aproximativ 3%, iar ponderea în totalul exporturilor era de circa 8%. Compania avea peste 1.000 de furnizori în România, de la care făcea achiziții anuale de peste 2,5 miliarde de euro, potrivit fostului șef al operațiunilor locale ale Renault, care era prezent cu toate activitățile grupului în România. În cadrul activităților de inginerie lucrează 2.400 de oameni, fiind al doilea centru de profil al grupului, după cel din Franța. La fel și în cazul centrului de testare, este al doilea ca mărime după cel din Franța. Practic, Renault avea în România toate activitățile pentru a realiza design, pentru a testa și pentru a produce mașini și angaja în mod direct la finele anului trecut, aproape 18.000 de persoane cu circa 20 de naționalități. 

În plus, un alt proiect important al grupului este proiectul Renault Bucharest Connected, care va atrage la un loc peste 3.000 de angajați ai grupului care lucrează în cinci locuri diferite din București. Proiectul cu o suprafață de 47.000 de metri pătrați a atras unele dintre cele mai importante nume din domeniul imobiliar local. Este construit de cea mai mare companie locală din domeniul spațiilor de birouri – Bog’Art, fondată de omul de afaceri Raul Doicescu. Dezvoltatorul este o companie deținută în proporții egale de o firmă a omului de afaceri Simon Roth și cel mai mare jucător din domeniul spațiilor de birouri, fondul de investiţii Globalworth, fondat de omul de afaceri Ioannis Papalekas. Cei doi nu se află la prima afacere împreună, după ce, anul trecut, Globalworth cumpărase pentru 42,5 milioane de euro de la grupul lui Simon Roth un proiect logistic lângă comuna Oarja, județul Argeș, care includea depozitul Dacia. Ulterior, Globalworth a cumpărat un teren de 57.000 de metri pătrați deținut anterior de Coca-Cola HBC Romania, în imediata apropiere a stației de metrou Preciziei, pe care dezvoltă în prezent Renault Bucharest Connected.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii