FacebookTwitterLinkedIn

Anul 2020 este marcat de pandemia de coronavirus care ne-a dat tuturor lumea peste cap. „Cu toții am resimțit puternic această pandemie, fiind confruntați cu situații pentru care nu eram pregătiți, atât în viața personală, cât și în cea profesională. Această pandemie a avut, cu siguranță, impact diferit asupra afacerilor mele“, spune Michael Schmidt.

Prin MHS Holding, Michael Schmidt activează în diverse industrii, principalele fiind cele ale autoturismelor și vehiculelor comerciale. Însă, strâns legat de acestea două, antreprenorul a intrat și pe piața de închiriere autoturisme și pe cea de asigurări. Anul trecut, MHS Holding a derulat afaceri de peste 400 de milioane de euro și a vândut aproape 8.700 vehicule. Prin Automobile Bavaria, cea mai mare rețea de dealeri din Europa Centrală și de Est, înființată acum 26 de ani, el acoperă piața premium, iar prin MHS Motors, mărcile de volum, cu cinci nume de autoturisme – BMW, Rolls-Royce, MINI, Opel și Volkswagen. Mai mult decât atât, prin intermediul importatorului și distribuitorului mărcilor MAN și Neoplan, MHS Truck & Bus Group, antreprenorul se adresează companiilor de transport internațional de marfă și transport de distribuție, companiilor de construcții, precum și companiilor de transport persoane.

Din cele două ramuri principale ale afacerilor sale – autoturisme și camioane, primul a încasat o lovitură din plin. Măsurile restrictive impuse pe perioada stării de urgență au obligat posesorii de autoturisme să limiteze deplasările, dar domeniul transporturilor nu a putut pune frână, fiind un sector esențial pentru asigurarea aprovizionării cu alimente și echipamente. „În piața autoturismelor a fost înregistrată o scădere cauzată de situația pandemică și de blocajul înregistrat de anumite domenii economice, acestea ducând la amânarea deciziei de cumpărare din partea unor clienți. În piața vehiculelor comerciale, activitatea se menține într-un trend constant“, explică el.

Chiar și așa, Michael Schmidt este un om de afaceri căruia nu-i place să stea pe loc. „Anul acesta am întregit portofoliul vehiculelor comerciale din România cu un nou produs din gama celor ușoare – MAN TGE – care are modele disponibile atât pentru transport marfă și construcții, cât și pentru transport persoane“, a declarat el, bucuros că acum acoperă toate cerințele companiilor de transport marfă și călători de pe piața românească.

Dar un alt sector important al afacerilor lui Michael Schmidt este reprezentat de piața germană, unde antreprenorul se ocupă exclusiv de clienții premium, prin intermediul mărcilor Rolls-Royce, BMW și MINI.

Cât l-a costat pandemia?

„Orice fluctuație a pieței, indiferent de cauză, presupune anumite costuri și bineînțeles, această pandemie are costurile ei“, expune el, scurt pe doi. Aici nu sunt incluse doar cele legate de continuitatea business-ului și păstrarea locurilor de muncă, ci și noi costuri legate de măsurile de protecție sanitară și distanțare socială.

Michael Schmidt a oferit clienților, spre exemplu, servicii de preluare/predare a mașinilor cu platformă în perioada de blocaj. De asemenea, a asigurat echipamentele de protecție, dezinfectarea mașinilor la preluare și predare, dar și alte măsuri similare. „Vom păstra toate aceste măsuri atât timp cât va fi nevoie. Nimeni nu poate prezice durata și evoluția exactă a pandemiei. Pentru mine, continuitatea business‑ului, asigurarea mobilității clienților și păstrarea echipei sunt prioritare“, declară el ferm.

Chiar dacă a venit pe neașteptate, criza pandemiei nu l-a speriat așa ușor. Michael Schmidt a mai trecut o dată printr-o criză economică, deceniul trecut, așa că a învățat niște lecții prețioase. „Orice perioadă de criză vine cu multe probleme și provocări, dar și cu oportunități. Deși o criză reprezintă o perioadă imprevizibilă, am avut de fiecare dată aceeași abordare: am avut curajul să investesc și să dezvolt business-ul. În 2008-2009, în plină criză, deși majoritatea a fost sceptică, am investit în Germania, în dealershipul BMW și MINI. Acum mă aflu în aceeași situație. Deși majoritatea este reticentă, de curând am finalizat investiția în centrul MAN de la Oradea și am început la Viena o nouă investiție de extindere pentru divizia autovehiculelor comerciale rulate. În următoarele săptămâni urmează inaugurarea primul nostru dealer VW, în Baia Mare“, punctează el.

Ce e totuși diferit acum? „Spre deosebire de criza economică din anii 2008-2009, în situația actuală nu mai avem supraproducție și stocuri supradimensionate, deoarece în perioada de „lockdown” au fost oprite capacitățile de producție. De asemenea, unele domenii economice cum sunt transporturile de mărfuri sau industria farma au continuat să funcționeze în parametrii normali, așa încât există și segmente de clienți care continuă achizițiile de autovehicule“, argumentează antreprenorul.

Criza a lovit diferit în România

Cu afaceri atât în România, cât și în Germania și Austria, Michael Schmidt poate avea o viziune de ansamblu asupra impactului crizei pe piețe diferite la nivel european. Ce a mers bine? Ce a mers prost? „În Germania și Austria numărul de cazuri COVID 19 a fost mai mare în prima perioadă, dar criza a fost gestionată cu mai mult pragmatism. Poate și disciplina populației a contribuit la păstrarea curbei descendente în ultimele săptămâni, așa încât acum se simte relaxarea și o revigorare a economiei, fără creșteri dramatice a cazurilor COVID“, explică omul de afaceri.

Și totuși, de ce a „mușcat“ criza coronavirusului mai puternic aici, comparativ cu sora ei din Vest, Germania? „Sunt două piețe diferite, cu situații diferite, atât în ceea ce privește puterea economică, cât și potențialul de refacere rapidă. În Germania se pare că vârful pandemiei a trecut, economia se așează pe făgașul normal și clienții revin la comportamentul obișnuit. Piața de autoturisme rulate din Germania a revenit la nivelul dinaintea pandemiei, piața de mașini noi fiind pe un trend ascendent. În România, piața auto își revine, dar cu un ritm mai lent, există o anumită nesiguranță legată de creșterea infectărilor, dar noi avem răbdare și suntem încrezători în această piață. Așa se explică și continuarea investițiilor în dealerii MAN de la Oradea și VW de la Baia Mare“, creionează el un tablou complet al situației.

Cu afaceri de ordinul sutelor de milioane de euro, Michael Schmidt nu a  solicitat vreun ajutor guvernamental. Nu a considerat necesar. „În perioada pandemiei, toți dealerii noștri și-au continuat activitatea cu respectarea tuturor normelor de distanțare și protecție. Nu am avut angajați în șomaj tehnic, în schimb am apelat, pentru o scurtă perioadă, la telemuncă în cazul angajaților a căror activitate permitea acest regim. Sunt încrezător în evoluția pozitivă a economiei și acest optimism mă motivează să continui investițiile“, mai spune Michael Schmidt.

Antreprenorul consideră că menținerea unui nivel bun de consum este esențială pentru a se asigura funcționarea economiei, chiar dacă în această perioadă oamenii sunt mai atenți la cheltuieli. Și totuși, cum face față scăderii vânzărilor pe piața auto, având în vedere că sectorul a fost grav lovit de pandemie la nivel global? „Sunt încrezător și m-am bazat întotdeauna pe instinct. Business-ul de autovehicule comerciale a rămas pe trend pozitiv, în timp ce business-ul de autoturisme își revine treptat. BMW rămâne una dintre mărcile premium, aspiraționale și mulți români își doresc această marcă. Sunt convins că cifrele vor reveni la normal imediat ce economia își va reveni“, explică el.

2020 nu i-a pus frână investițiilor

Mai mult decât atât, nu doar că această criză a coronavirusului nu l-a speriat, Michael Schmidt continuă să investească. Pe 10 iulie 2020, antreprenorul a inaugurat un nou service MAN. „Prin investiția de 4 milioane de euro de la Oradea, am vrut să dau un semn că am dorința de dezvolta business-ul și de a susține sectorul de transport, extrem de important în această perioadă pentru asigurarea bunurilor de consum“, argumentează omul de afaceri.

Noul sediu MHS Truck Service Oradea este situat pe drumul european E60/DN1, în apropierea punctului de trecere a frontierei Borș, fiind situat într-o poziție strategică pentru camioanele care intră în țară prin acel loc. „Timpul de transfer al camioanelor se micșorează, iar companiile de transport beneficiază de servicii after sales de calitate înaltă“, adaugă el încântat.

Pe parcursul celor 13 ani de activitate, MHS Truck & Bus Group, afacerea sa de vehicule comerciale grele și ușoare, a avut o evoluție foarte bună, consideră antreprenorul, încurajat astfel să înceapă o nouă investiție a grupului la Viena pentru divizia de vehicule comerciale rulate.

Într-o perioadă plină de schimbări și multe necunoscute, coronavirusul nu i-a „infectat“ strategia de business a omului de afaceri. „Am aceeași strategie pe care am adoptat-o de fiecare dată, într-un astfel de context – dezvolt și extind bussines-ul. Susțin sectoarele de industrie în care activează companiile MHS Holding prin menținerea locurilor de muncă și generarea de noi locuri de muncă și prin dezvoltarea durabilă a activităților.“

Deși mulți oameni de afaceri se arată pesimiști când discută anul 2020 în cifre și rezultate, nu este și cazul lui Michael Schmidt. Antreprenorul nu-l cataloghează ca fiind un an prost în afaceri. „Sunt foarte încrezător în rezultatele pieței de autovehicule comerciale în acest an, mai ales în contextul unor investiții așteptate în infrastructură și, de asemenea, sperăm la o revenire cât mai rapidă a pieței autoturismelor. Regional, rezultatele business-urilor din Germania și Austria sunt la nivelul așteptărilor, ceea ce demonstrează că decizia de a investi în piețe diferite a fost una corectă. Bineînțeles că așteptăm randamente ridicate în toate domeniile de activitate și pe toate piețele, dar este normal ca în anumite conjuncturi piețele să evolueze diferit“, creionează antreprenorul.

Ce urmează în 2021 pentru Michael Schmidt? „Filozofia mea a fost întotdeauna de a dezvolta și de a investi. Întotdeauna am fost optimist și am avut curajul să fac acest lucru. Sunt un om care planifică pe termen lung și voi continua să păstrez aceeași filozofie de business“, concluzionează antreprenorul.