Traducerea liberă a termenului „outsourcing”, o sinteză a expresiei engleze „outside-resource-using”, este „utilizarea resurselor externe”. Iar de acest serviciu au nevoie tot mai multe organizații, deoarece nu de puține ori este mai avantajos să achiziționezi anumite servicii de la alte firme decât să le produci intern.
În România, această industrie a început să se dezvolte începând cu anii 2000. Acum, domeniul are 60.000 de angajați și valorează circa 1,2 miliarde de euro, conform datelor firmei din domeniul resurselor umane Smartree, iar amploarea interesului pe care îl au investitorii străini pentru țara noastră va crește cu 20% în următorii doi ani, în special în deschiderea de servicii tip centru suport. La nivel global, este vorba de o industrie de un trilion de dolari din care mai mult de jumătate sunt în IT, iar restul în alte domenii, precum logistică și servicii de distribuție, call center, HR, customer support, suport tehnic, imobiliare etc.
Revenind pe plan local, pentru a putea identifica cel mai bine tendințele din acest domeniu, este de ajuns să îl urmărim cu atenție pe Vladimir Sterescu, Country Manager al Computer Generated Solutions România (CGS), o companie care a trecut deja de pragul de 3.000 de angajați în România și care continuă investițiile în dezvoltare. Sterescu este cel mai important nume din industria outsourcing-ului de la noi, după ce a construit de la zero și și-a vândut compania către grupul american CGS, care a decis să îl păstreze la conducerea operațiunilor sale și să accelereze dezvoltarea sa din România.
Anul trecut, CGS a angajat nu mai puțin de 400 de oameni, în special pe zona de servicii financiare şi vânzări. Practic, din numărul total de angajaţi, 1.300 sunt în Bucureşti, 1.000 în Braşov, peste 400 în Sibiu și 200 la Galaţi, dar pe „harta” CGS se mai află și Târgu Jiu şi Miercurea Ciuc (exclusiv pentru limba maghiară). Iar planurile nu se opresc aici, compania având în plan să își extindă echipa cu cel puțin 600 de angajați în acest an. De altfel, mulți dintre jucătorii prezenți în domeniul BPO și shared services au anunțat planuri de dezvoltare importante.
Principalele venituri ale domeniului ajung însă în București, potrivit datelor de pe site-ul CGS România, capitala fiind gazdă pentru centrele unora dintre marile companii, precum Intel, IBM, HP, Oracle sau Microsoft.
„Ne concentrăm atenţia către candidaţii cu dorinţă de muncă, vârsta nefiind un criteriu. Căutăm absolvenţi de facultate sau cu studii în curs. Ei pot avea sau nu experienţă în domeniu, compania investește în pregătirea şi formarea lor. Oferim sesiuni de pregătire și training intensive: mulți dintre managerii CGS România au început cândva în compania noastră pe poziții de entry-level”, a declarat de mai multe ori în trecut Vladimir Sterescu.
Practic, pentru proaspeții absolvenți de facultate, industria outsourcing-ului se prezintă ca o oportunitate importantă, un drum relativ previzibil, în care poți face pași rapizi de la call center către management. Mai precis, este industria care angajează cei mai mulți absolvenți de facultate, mai ales pe zonele de IT, economie și limbi străine.
În plus, în ultima perioadă, domeniul BPO și shared services a făcut un nou pas, prin măririle de salariu, ieșind, într-o anumită măsură, din zona de salarii mici, către cea cu o valoare adăugată mai mare. Sterescu estima creșterile mediii salariale pentru angajații CGS din Capitală la mai bine de 20% anul trecut, dublu față de media pe care au avut-o angajații de la nivelul întregii țări, și anticipa că tendința de creștere se va menține și în următoarea perioadă