Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Cum se joacă ratingul pe televiziunile de sport?

Audiențele televiziunilor de sport sunt direct proporționale cu valoarea investițiilor în programele sportive? Răspunsul la această întrebare este unul singur: depinde.
shutterstock_65219824

Acest (evaziv) „depinde” acoperă, în fapt, o mulțime de variabile care țin de distribuția teritorială a unei televiziuni de sport, de „împachetarea“ programelor și, nu în ultimul rând, de gradul de interes al publicului. Una este să difuzezi campionatul mondial de snooker, cu o audiență redusă în România, și alta este să transmiți live derby-ul Steaua – Dinamo (Liga 1), cu o audiență record. Ambele programe sunt premium, dar vizează audiențe diferite.

Televiziunile de sport din România, cuprinse în sistemul național de măsurare a audiențelor (Kantar Media – ARMA), s-au structurat în ultimii ani, astfel încât oferă foarte multe și variate „produse sportive“, ca într-un supermarket. La putere se află, fără îndoială, fotbalul. Iar fotbalul este un produs TV care obligă televiziunile să scoată mulți bani din buzunare. Merită acest efort financiar? Merită de dragul audiențelor și al notorietății! Se constată că drepturile TV pentru cele mai puternice competiții de fotbal sunt operate de televiziuni care sunt deținute de companii de telecomunicații, precum RCS&RDS și Telekom România, și de gigantul internațional Discovery Communications. Segmentul de sport TV este disputat de aceste trei forțe. DigiSport 1 și DigiSport 2, aparținând companiei RCS&RDS, difuzează, printre altele, meciurile de fotbal din Liga 1, Primera Division (Spania), Serie A (Italia), Ligue 1 (Franța) și Serie A (Brazilia). De cealaltă parte a „terenului“, Dolce Sport și extensiile sale de canale, operate de Telekom România, dețin drepturile TV pentru Liga 1, Liga Campionilor, Europa League, Serie A, Premier League (Anglia), Bundesliga (Germania) și Super League (Grecia). Cel de-al treilea jucător, Discovery Communications, cu Eurosport 1 și Eurosport 2, difuzează în România meciurile (prima opțiune) din Premier League și Bundesliga, dar și partidele din Major Soccer League (SUA). Aceasta este „fotografia“ drepturilor TV pentru fotbal, împărțită între cei trei jucători. Desigur, mai cad „firmituri“ de la „ospățul“ celor trei giganți în „farfuriile“ canalelor Pro TV, Sport.ro sau TVR 1, dar sunt fie partide din cupele europene sau din preliminariile campionatului mondial sau european. Este evident că fotbalul cu „bătaie lungă“ (cele mai puternice campionate) poate fi suportat financiar de companii puternice, cu strategii bine definite.

Cu această „fotografie“ a celor trei jucători în față, să analizăm audiențele TV, în prime time (orele 19:00 – 24:00), în perioada 1 ianuarie – 27 martie a.c. Liderul detașat al nișei de sport TV este DigiSport 1, cu o medie de 102.000 telespectatori pe minut, la nivel național. Ratingul este mai mic cu 22.000 de persoane față de cel din același interval al anului trecut. În această perioadă, Liga 1 a avut vacanță, dar chiar și așa DigiSport 1 și-a conservat poziția de lider.

La mare distanță de DigiSport 1 se află Sport.ro, televiziune deținută de Pro TV SRL (CME România), cu o medie de 56.000 de telespectatori pe minut în prime time. În februarie a.c., Sport.ro s-a repoziționat într-o televiziune generalistă, cu seriale și filme, dar vizează în continuare publicul masculin. Conducerea CME România a înțeles că Sport.ro nu mai poate rămâne pe poziția de televiziune de sport, sub presiunea concurenței care deține numeroase drepturi TV pentru competițiile fotbalistice, și a operat schimbări în grila de programe, mutându-se pe terenul divertismentului. Ratingul amintit mai sus este mai mic cu 13.000 de persoane față de cel din aceeași perioadă a anului 2016. Nu este o pierdere îngrijorătoare. În următoarele luni se va vedea în sondaje dacă această opțiune pentru divertismentul oficializat a fost inspirată.

Dolce Sport, televiziunea cu cel mai bogat portofoliu fotbalistic, a avut o medie de 42.000 de telespectatori pe minut, în scădere cu 7.000 de persoane față de anul precedent. Marea problemă a platformei DTH deținută de Telekom România este distribuția în teritoriu, mai slabă decât a competitorilor.

Eurosport 1 și Eurosport 2 nu au cunoscut variații majore ale audiențelor la nivel național. Au pierdut 1.000, respectiv 3.000 de telespectatori comparativ cu aceeași perioadă a anului 2016. Aceste televiziuni difuzează multe programe care nu au priză la publicul românesc (schi, tenis, ciclism, snooker). Un public foarte restrâns și educat „gustă“ aceste „delicatețuri europene“. Fotbalul englez și german, difuzat de aceste canale, înregistrează în continuare ratinguri modeste, numai pentru „cunoscători“ sau… pariori. Totuși, Eurosport 1 a reușit în ultimii doi ani să-și crească vânzările de publicitate, advertiserii fiind atrași de profilul telespectatorilor.

Așa cum era de așteptat, sondajele de audiență arată că majoritatea telespectatorilor este formată din bărbați. Eurosport 2 și DigiSport 2 sunt televiziunile cu cele mai mari ponderi ale publicului masculin. Cu 68%, Sport.ro este televiziunea cu cel mai redus consum din partea bărbaților. Este firesc, de vreme ce și femeile se uită la seriale „Familia Bundy“, „La bloc“ și „Familia Simpson“.

În funcție de vârste, cea mai „bătrână“ televiziune de sport este Eurosport 2, cu o cotă de 58,2% formată din persoane cu vârste de peste 55 de ani. Eurosport 1 are o cotă de 53,7% pe acest target, iar Sport.ro are 43%, fiind televiziunea cu cea mai scăzută pondere a acestui public.

Pe această nișă, Digi Sport 1 are cea mai mare cifră procentuală (13,6%) pentru publicul cu vârste între 25 și 34 de ani și o cotă de 5,5%, cea mai mare, pentru publicul din grupa 18 – 24 de ani.

Eurosport 1 și Eurosport 2 sunt televiziunile cu cele mai mari cifre procentuale pentru telespectatorii cu studii superioare, 36,7%, respectiv 36,3%.

În luna februarie a.c., când competițiile fotbalistice începeau să se dezghețe, nișa televiziunilor de sport a avut o cotă de piață (de vizionare) de 0,76%. O cotă foarte mică, dar în care s-au agitat foarte multe programe sportive, foarte scumpe în comparație cu talk-show-urile de la televiziunile de știri. Sportul este un produs de televiziune care se ține cu… mari cheltuieli și audiențe rezonabile.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii