Acum o lună, în parcarea Operei din Bucureşti puteaţi remarca uşor o dubiţă a „Coşului de legume”. Nu era o livrare specială. Era Matei, unul dintre asociaţi, care nu avusese timp să treacă pe acasă înainte de spectacol. O diferență dintre cei de la „Coşuldelegume.ro” și alți antreprenori este că ei nu și-au propus să devină milionari (cel puțin nu acum), ci doar să își hrănească sănătos copiii și să trăiască și ei din asta. Coșuldelegume.ro a fost pus pe roate de Andrei Barbu, care a început prin a-și da demisia dintr-o multinațională din Pipera, unde lucra în IT, pentru a deveni fermier.
Mai exact, a început să cultive plante aromatice alături de tatăl său, până când și-a dat seama că piața era foarte concurențială și că nu aveau mari șanse în fața celor care ofereau cel mai mic preț, dar și cea mai slabă calitate.
Între timp însă descoperise târgurile cu produse tradiționale și o piață practic inexistentă, cea a legumelor adevărate, bio. Legumele bio nu se pot transporta pe distanțe mari, de aceea retailul local nu se poate baza decât pe producătorii locali. Andrei a investit deci 18.000 de euro într-un teren de 16 hectare și în 2011 a apărut Coșuldelegume.ro. „Pregătirea mea formală era zero, citisem doar câteva cărți de management și marketing înainte să îmi dau demisia”, spune Andrei. Oricum, problemele din agricultura românească nu erau trecute în niciun manual de management.
Terenul pe care îl deține a fost împărţit la retrocedare în nu mai puţin de o duzină de locuri, iar primarul, cel mai mare cultivator din zonă, poate decide în fiecare an să mai mute o bucată. Și cum terenurile necomasate nu pot obține certificări, cei de la coșuldelegume.ro fac agricultură bio, fără să poată obţine însă eticheta corespunzătoare. Au în schimb rezultatele unor teste realizate de laboratoarele Biotehnos, care spun că substanţele nutritive ale roşiilor lor sunt de zece ori mai multe decât într-o roşie de seră. „Doar legumele cultivate din soiuri străvechi, în ritmul ancestral și după regulile naturii, neprotejate de ploi, soare, își păstrează nutrienții”, explică Andrei. Pentru agricultori, riscurile sunt mari și producția mică. De aceea, preţul de retail al mixului de roşii ar trebui să fie de 25 lei/kg pentru a nu fi în pierdere, iar ei au vândut cu 15 lei. Destul de mulţi clienţi au fost dispuşi să plătească acest preţ.
Experiența celor patru tineri arată că a face agricultură după vechile reguli încă rentează, la scară mică, dacă o „asezonezi” cu o platformă de internet și social media. „Noi de la început am avut o cerere mai mare decât am putut produce, iar din 2011 până acum am crescut cu aproximativ 100% în fiecare an”, susţine Andrei. „Coşul de legume” a trecut de la puţin peste 20 de comenzi pe săptămână, la peste 100, iar punctul maxim e atins la peste 600 de comenzi pe lună în plin sezon. Comanda medie a crescut şi ea de la 50 de lei în 2011, la 85 în 2013. Din 2013, în afacere au intrat şi prietenii săi Matei şi soţia acestuia, iar distribuţia a devenit mai uşoară, pentru că au deschis centre de livrare în diverse locuri din capitală. Dar dacă vrei să te dezvolți, fie te asociezi cu alţi producători, fie începi să faci mici compromisuri, începând să tratezi cu un minim de substanţe o parte din recoltă pentru a obține şi roşii la prețuri ceva mai mici. Cei patru tineri şi-au extins gama de produse la 100 de repere tocmai datorită unor prime parteneriate, deoarece, din cauza climei, nu pot cultiva cu succes ei înşişi unele legume, cum ar fi cartofii. „Vrem să devenim un fel de umbrelă, de „hub”, în care să adunăm mai mulţi producători cu diverse niveluri de certificare, dar păstrând un standard ridicat de calitate”, spune Andrei.
Investiţiile în active s-au situat între 40-50.000 de euro, iar suma totală investită în afacere se ridică la 60.000 de euro. Andrei adaugă însă că, acum, pentru a porni genul acesta de afacere este nevoie de 100.000 euro cash, fără a lua în calcul terenul. Sfaturile lor pentru micii antreprenori în agricultură sunt să îşi gândească bugetul de 10 ori înainte să înceapă şi să respecte diviziunea muncii, pentru că e mai eficient şi mai rentabil. Pe piaţa produselor bio vândute online mai există legumefericite.ro, legumebio.ro, agricooltural.ro, capg.ro şi coşul-bio.ro, precum şi magazinul pukkafood.ro. Piaţa produselor bio din România creşte procentual cu două cifre pe an.
Citește articolul în ediţia specială a Forbes România, Cele 7 dileme ale agriculturii, apărută pe 11 noiembrie.Click aici pentru a vedea ce conţine revista.