FacebookTwitterLinkedIn

De la o singură clasă cu 20 de elevi deschisă în urmă cu 16 ani, la peste 300 de copii înscrişi atât la grădiniţă şi şcoala primară cât şi la cea gimnazială şi la liceu. O creştere care nu a pus accentul pe cantitate, ci pe calitate. Aşa ar putea fi rezumată povestea complexului educaţional Lauder Reut, instituţia de învăţământ care s-a construit pas cu pas, fără ca nimic să fie prestabilit, după cum spune şi preşedinţa complexului, Tova Ben Nun Cherbis. Școala urmează programa românească, însă elevii au posibilitatea de a alege din numeroasele activităţi extracurriculare, un mare accent fiind pus pe învăţarea limbilor străine: engleza şi ebraica încă de la grădiniţă, apoi franceza, spaniola, italiana, germana, rusa şi, din clasa a cincea, chineza. Nici pentru cei mai mari nu lipsesc opţiunile, pentru liceu existând posibilitatea de a studia pe lângă business, diplomaţia sau media.

Copiii sunt încurajaţi şi pregătiţi să meargă la concursuri şcolare, la olimpiade, dar şi la foarte multe concursuri internaţionale de public speaking sau de robotică, de pildă. „Noi, la liceu, le dăm ore cât au nevoie, până se satură, numai să înveţe. Şi cine nu învaţă, îl îndrumăm să se despartă de noi. Pentru că investim atât de mult în ore suplimentare astfel încât elevii nu mai trebuie să facă nimic acasă, aşa că, dacă nu înveţi, nu mai are rost să fii între noi. Acesta este răspunsul pentru a avea calitate şi valori”, explică Tova Ben Nun Cherbis. Şi preşedinţa complexului educaţional rămâne fermă pe poziţii, spunând că nu face nicio excepţie și argumentând că, anul acesta, s-a mai despărţit de doi elevi de clasa a zecea. Uneori, presiunile sunt foarte mari, după cum spune şi Dan Şandru, directorul de studii al complexului. „Părinţii încearcă să mai intervină, chiar dacă sunt prieteni cu Tova, dar ea nu face rabat de la nimic”, argumentează el explicând sistemul de filtre aplicat la liceu. „Avem filtre în clasa a VIII-a, a X-a şi a XIa. În clasa a VIII-a este necesar să aibă o medie de minim 8,50 şi testul de limba engleză pentru liceele bilingve pentru că suntem un liceu bilingv. În clasa a X-a, la fel, media trebuie să fie de minimum 8,50. Noi le oferim foarte multe copiilor, avem un profesor la 4,5 elevi, oferim multe proiecte, activităţi, dar le cerem şi foarte mult”, mai explică directorul de studii.

Pregătirea pentru Bacalaureat este, de asemenea, începută încă din clasa a XI-a când copii dau şi simulări. „Am fost mereu cu un pas în faţa Ministerului Educaţiei”, spune Tova Ben Nun Cherbis. Copiatul nu este tolerat, plagiatul de asemenea. Ştacheta este una foarte ridicată, însă copiii se adaptează. „Media generală este în jurul notei 9, în fiecare an de când avem noi copii care dau examenul de Bacalaureat”, explică directorul de studii.

David Morărescu, unul dintre elevii care anul acesta a absolvit liceul Lauder Reut, la filiera socio-umană, ne-a spus că a făcut, numai la română, câte 14 ore pe săptămână de pregătire, astfel încât, pentru el, Bacalaureatul nu mai este un examen de care să se teamă. De altfel, David a obţinut o notă bună la examenul maturităţii: 8,86.

Singurul regret pe care îl are preşedinta Lauder Reut, în acest moment, este lipsa unui spaţiu mai mare, însă, printr-un parteneriat cu primăria Capitalei, încearcă să construiască un corp separat pentru liceu. „Nu vreau să creştem numărul de elevi, nu am intenţia să facem aici o industrie. Dacă sunt o mie de elevi, nu mai este atitudinea individuală. Poate vor fi în plus 10-20 de elevi, dar liceul se va muta în clădirea nouă si atunci o să fie mai mult spațiu, pentru că noi lucrăm foarte mult în grupe mici sau individual şi, aici, ziua se lucrează şi pe holuri”, mai spune Tova Ben Nun Cherbis. Un an în complexul Lauder Reut variază de la 500 de euro pe lună pentru grădiniţă până la 650 de euro pe lună pentru liceu, însă 15% dintre venituri sunt asigurate de acţiunile de strângeri de fonduri, foarte importante pentru susţinerea unui nivel ridicat al şcolii. De asemenea, dacă ar putea să facă o recomandare Ministerului Educaţiei ar fi tocmai în acest sens: asigurarea unei şcolarizări permanente pentru profesori şi a unui salariu motivant, ceea ce ar fi o garanţie pentru creşterea calităţii educaţiei şi în sistemul de stat.

Articol apărut în numărul special al revistei Forbes -Back To School, dedicat educaţiei.