Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Tech |
|

Cum s-a schimbat ecosistemul tech în ultimii șapte ani?

Cu șapte ani în urmă, industria IT din România era orientată către outsourcing, iar pe piață activau preponderent companii care foloseau aptitudinile tehnice disponibile la un preț rezonabil pentru a furniza servicii companiilor inovatoare din Vest. Lucrurile s-au schimbat însă semnificativ în ultimii ani, iar astăzi putem vorbi despre inovație și în România.

DECLARAȚIILE SPEAKERILOR DIN CADRUL CONFERINȚEI FORBES FUTURE INNOVATION & TECH 

conferinta

Acum, peisajul industriei de tehnologie arată semnificativ mai bine: din ce în ce mai multe startup-uri locale adresează piața globală, echipe acceptate în programe de accelerare cunoscute la nivel internațional, investiții de la business angels locali sau fonduri de venture capital, companii care scalează și înregistrează o creștere rapidă, precum și primele exit-uri. Ecosistemul tech local a devenit interesant la nivel global și din ce în ce mai multe corporații își propun să se conecteze cu startup-urile inovatoare locale. Deși nu putem vorbi încă de o economie orientată către produs și bazată pe inovație, au fost înregistrate progrese importante, iar perspectivele arată promițător.

Apple are prima scădere trimestrială a vânzărilor din 2003

Numărul startup-urilor tech înființate de antreprenori români a crescut semnificativ în ultimii ani. Creșterea a fost înregistrată întâi din punct de vedere cantitativ, iar apoi din punct de vedere calitativ. Tot mai multe dintre companiile care au primit inițial runde modeste de finanțare au dezvoltat produse care sunt vândute la nivel internațional. În același timp, multe dintre aceste companii sunt înființate de antreprenori cu experiență, care fie că au avut un alt startup în trecut, fie au decis să facă trecerea de la outsourcing la produs și să pună astfel în aplicare cunoștințele tehnice și de business acumulate de-a lungul anilor în agenții.

Oracle Cloud a lansat o gamă de servicii care permite companiilor să aducă Platforma Oracle Cloud în propriul centru de date

Un exemplu clar în acest sens îl vedem în evoluția aplicațiilor la programul de accelerare MVP Academy, organizat anual începând cu 2014 de către How to Web: nivelul startup-urilor care aplică a crescut considerabil de la o ediție la alta. Dacă în primul an majoritatea echipelor participante începeau având un prototip sau o idee cu potențial, la ediția din 2016 aproape toate startup-urile acceptate în program au produse lansate sau care pot fi precomandate în viitorul imediat, iar o bună parte dintre acestea au deja încasări, unele semnificative. În plus, dacă în urmă cu câțiva ani majoritatea startup-urilor dezvoltau produse software (SaaS), astăzi vedem din ce în ce mai multe produse hardware, precum și aplicații ale tehnologiei în agricultură (agrotech) și sănătate (ehealth), produse care au un impact pozitiv direct asupra calității vieții utilizatorilor. Oportunitățile de finanțare la nivel local au crescut și ele, în strânsă corelație cu numărul și calitatea startup-urilor tech autohtone. Din ce în ce mai mulți business angels sunt activi pe piața din România, iar investițiile făcute de aceștia au crescut atât numeric, cât și ca valoare medie a tranzacției. În paralel au apărut și s-au dezvoltat două rețele de business angels care investesc în startup-uri tech: MVP Angels, rețea asociată programului MVP Academy care a anunțat recent investiția în startup-ul brașovean InnerTrends, și TechAngels. Calitatea crescândă a startup-urilor tech locale a generat mai mult interes din partea acceleratoarelor cunoscute din străinătate, soldate cu investiții multiple precum cele ale hub: raum, program de accelerare al Deutsche Telekom, sau Seecamp.

Oportunitățile de finanțare nu se limitează doar la investitorii de tip business angels și programele de accelerare cunoscute la nivel internațional. Numărul și valoarea investițiilor făcute de fonduri de tip venture capital precum 3TS Capital, Early Bird Capital sau Gecad Group au crescut la rândul lor. Printre acestea se numără investițiile făcute de 3TS Capital în Green Horse Games, 123ContactForm, SmartBill sau Marketizator, investiția Early Bird Capital în UIPath sau runda de finanțare de 5 milioane de dolari în Vector Watch condusă de Gecad Group.

30 SUB 30: Dezvoltatorul de ceasuri

La asta se adaugă o serie de exit-uri interesante care au avut loc în ultimii ani, printre care achiziția docTrackr de IntraLinks, a UberVu de către Hootsuite, a Avangate de către fondul american de private equity Francisco Partners, a startup-ului clujean LiveRail de către Facebook, a Skobbler de către Telenav sau primul exit semnificativ din industria de gaming românească: vânzarea drepturilor pentru Solitaire Arena către Rock You, de către MavenHut. Iar exemplele pot continua.

Toată această dinamică economică pozitivă a făcut ca domeniul să atragă profesioniști din ce în ce mai buni și să crească nivelul de maturizare al pieței, contribuind astfel la dezvoltarea ecosistemului tech în ansamblul său, precum și a unei mentalități bazate pe inovație.

Există o serie de companii românești care dezvoltă tehnologii inovatoare cu potențialul de a face o diferență pe o piață necomoditizată, precum Vector Watch, iRewind, PressLabs, UIPath sau Symme3D. Tehnologia nu este însă factorul definitoriu: acestea au cu siguranță potențialul de a deveni unii dintre cei mai importanți jucători ai pieței respective, însă succesul lor depinde de capacitatea de a scala vânzările, precum și de evoluția piețelor pe care activează. Deși există mult potențial, trebuie luat în considerare faptul că inovația în sine nu are valoare economică intrinsecă.

30 SUB 30: Drone și agricultură

Principalul punct forte al ecosistemului tech din România rămâne în continuare raportul foarte bun preț/calitate al programatorilor. Suntem cunoscuți pentru talentul tehnic, însă din păcate avem în continuare foarte puțini experți non-tehnici: companiile tech care activează aici caută product manageri, community manageri, specialiști de UX și design, oameni de marketing și vânzări specializați în industria tech.

O companie de tehnologie nu poate fi dezvoltată doar cu suportul unor programatori foarte buni, iar lipsa acestor specialiști creează uneori bariere reale în dezvoltarea companiilor românești pe piețe internaționale.

Dar România nu este Silicon Valley și nu există o rețetă universal valabilă a succesului. Lansezi un produs din România sau pleci în Vest pentru a-ți mări șansele de reușită? Răspunsul la această întrebare depinde de produsul la care lucrezi. Dacă industria în care lucrezi este suficient de dezvoltată în România, lansarea și adoptarea locală a unui produs poate înseamna o validare comercială. Un bun exemplu în acest sens este Marketizator, o companie românească ce vinde un produs pentru optimizarea procesului de conversie și care a început prin a atrage clienți din zona de ecommerce din România.

O asemenea abordare comercială a unui produs care începe în România este orientată în primul rând către economiile emergente precum America de Sud, Africa sau India, iar această strategie a fost abordată cu succes de companii precum Simartis sau SmartBill.

Alteori însă, faptul că lucrezi cu companii din România poate însemna doar o validare tehnică: produsul funcționează, însă pentru a dovedi faptul că există o piață cu adevărat interesantă, trebuie lansat în afară. În acest caz, de cele mai multe ori antreprenorii își doresc să dezvolte companiile pe piețele din Europa de Vest și Statele Unite. A păstra însă echipa de dezvoltare în România este o opțiune viabilă pentru multe companii locale, dar și internaționale (ca de exemplu CyberGhost), având în vedere costurile semnificativ reduse față de alte țări din Vest, precum și disponibilitatea talentului tehnic. Ecosistemul tech din România arată astăzi promițător, iar inițiative precum How to Web (cel mai important eveniment dedicat inovației, tehnologiei și antreprenoriatului din Europa de Sud-Est), TechHub Bucharest (spațiu de co-working și punctul de întâlnire al comunității profesioniștilor în tehnologie din București), sau programul de accelerare MVP Academy au adus o contribuție importantă în a pune România pe harta inovației la nivel global. Mai avem nevoie de timpul necesar pentru a acumula experiență în zonele de business și produs, precum și de oportunități de finanțare și educație, pentru ca ecosistemul să continue să se dezvolte pe aceeași linie ascendentă. Însă primii pași au fost făcuți în direcția potrivită!

Articol scris de Bogdan Iordache

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii