Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Antreprenori |
|

Cum poți asigura transferul sănătos al businessului către generația următoare şi care sunt soluţiile optime pentru investiţii

Majoritatea afacerilor de familie nu au o structură de guvernanţă familială şi mai puţin de 10% dintre ele sunt organizate printr-o structură de tip holding.
040 MP antreprenori FAN Courier

Studiile efectuate arată că afacerile de familie din România sunt încă la etapa pionieratului, mai puţin structurate, fără o viziune certă asupra viitorului.

Acest lucru se va schimba în anii următori, prin coagularea unor afaceri de familie solide, cu potenţial de dezvoltare internaţională. Sondajul Global Family Business realizat de PwC pentru perioada 2016-2017 arată că 53% dintre afacerile de familie din România au perspective de creştere mai mare de 10% de la an la an. În străinătate există tendinţa de a introduce în consiliul director persoane din afara businessului, pentru a obţine şi o latură obiectivă.

„68% dintre intervievaţi se aşteaptă să aibă o diversificare a businessului, ceea ce înseamnă fie că vor să se ducă în alte ţări să dezvolte business-ul, fie vor să dezvolte alte tipuri de business-uri. 68% dintre familiile din România sunt îngrijorate cu privire la posibilitatea de a găsi oameni talentaţi care să lucreze în business-ul lor. Este din ce în ce mai important pentru aceste familii“, a afirmat Mihaela Mitroi, lider servicii de consultanţă fiscală PwC România, care a anunțat lansarea serviciului Family Office pentru afacerile de familie, prin care antreprenorii îşi pot structura afacerile, pentru a se putea concentra asupra businessului.

Sondajul PwC mai arată că, în România, 74% dintre membrii familiei sunt implicaţi în afacerea familiei. Mihaela Mitroi (foto) susţine că business-ul de familie se confruntă cu numeroase provocări: este foarte antreprenorial, proprietarul este emoţional implicat în afacere, iar asigurarea succesiunii este o provocare.

Family Office este un serviciu care permite gestionarea volumului, complexităţii informaţiei şi proceselor din cadrul afacerilor mari de familie şi oferă un model de organizare, control şi acces la informaţii, astfel încât deciziile de business să fie luate într-o manieră eficientă.

„Acest concept, de Family Office, îl regăsim în toate ţările din Europa de Vest şi de pe alte continente. Este, de fapt, un mod de organizare a familiei ca să poată răspunde la toate provocările pe care le poate avea îndeosebi când e vorba de transferarea business-ului de la o generaţie la alta“, a explicat Mihaela Mitroi.

În România, doar 20% din afacerile de familie cu peste un milion de euro cifră de afaceri au realizat cu succes trecerea la a doua generaţie de antreprenori, în timp ce 73% dintre acestea sunt conduse tot de fondatori şi se pregătesc pentru succesiune.

„Au existat cazuri nefericite care s-au întâmplat, când administratorii unici au murit în accident sau soții care întemeiaseră afacerea au divorţat“, explică Mihaela Mitroi. Un Consiliu Director ar putea facilita succesiunea la conducere în astfel de situaţii. „Unele afaceri au nevoie de un Consiliu Director sau de un Consiliu de Supraveghere format din persoane care provin din afara familiei și sunt independente. Se asigură astfel: decizii bune pe termen lung, transferul sănătos al businessului către generația următoare, soluţii optime pentru investirea banilor câștigaţi, iar în cazul vânzării afacerii antreprenorul poate fi îndrumat spre alte investiții, pentru că spiritul antreprenorial nu piere“, precizează Mitroi.

Această modă a independenților este puternică în străinătate. Sunt persoane cunoscute, care au experiență de business, şi care au acest rol. Tot ei pot rezolva și conflictele în cadrul unei familii, care apar în cazul în care toți membrii familiei fac parte din boardul companiei.

 

Perspective bune pentru afacerile româneşti

Dat fiind contextul politico-social, cele mai longevive afaceri de familie din România abia trec de un sfert de secol de existenţă, multe dintre acestea fiind acum în faţa primului test major, transferul conducerii către generaţia următoare. Studiul EY Family Business Survey 2018 remarcă la afacerile de familie româneşti de succes caracteristici specifice necesare pentru dezvoltare pe termen lung: deschiderea spre inovare şi adaptarea la realităţile pieţei locale şi mondiale.

Potrivit lui Gabriel Sincu, coordonator al diviziei de consultanţă pentru afaceri de familie din EY România, spre deosebire de afacerile de familie din străinătate, afacerile de familie româneşti nu sunt atât de reticente în accesarea de fonduri de pe bursele publice, listările unor businessuri antreprenoriale importante din ultima vreme fiind remarcate în mediul financiar din România.

„Sunt afaceri de familie româneşti de succes care au cedat o parte din capitalul social unor fonduri străine de investiţii, păstrând totuşi controlul asupra business-ului. Zona economiei digitale este, în opinia mea, un uriaş incubator pentru antreprenorii tinerii care vor pune bazele viitoarelor afaceri de familie de succes din România”, mai spune Sincu.

Marile afaceri de familie creează culturi organizaţionale agile, inovează şi recompensează prospeţimea în gândire, se arată în studiul EY Family business survey 2018. „Respondenţii de pe principalele pieţe globale recunosc faptul că au o cultură antreprenorială distinctă (68%), că stimulează agilitatea şi schimbarea (67%) şi că îşi permit să facă greşeli în demersul lor de a-şi îmbunătăţi afacerea (61%). În mare parte, folosesc mediile sociale (68%), încorporează tehnologii Big Data (65%) şi folosesc Robotic Process Automation – RPA – în eforturile lor de a menţine ritmul cu ceilalţi (50%). Astfel, dezvoltă culturi organizaţionale cu o mare capacitate de a crea sau a fructifica fenomenele disruptive de la o generaţie la alta”, mai arată studiul EY.

Spre deosebire de creşterea modestă de 3,6% a PIB-ului mondial prevăzută de Fondul Monetar Internaţional pentru anul 2018, afacerile de familie chestionate au o ţintă medie de creştere a veniturilor de 9,1%, conformă cu rata de profitabilitate pe termen lung pentru indicele S&P 500, care este în jurul a 10%.

 

Afaceri de top

Dedeman Bacău este cea mai mare companie antreprenorială din România, controlată de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl. Cu o avere de 4,2 miliarde de lei, afacerea familiei Pavăl a avut una dintre cele mai puternice creșteri în ediția precedentă a Forbes 500. Aceştia şi-au consolidat an de an poziţia pe piaţa de bricolaj, fiind primul business antreprenorial care a trecut pragul de un miliard de euro. Reţeaua a ajuns la peste 10.000 de angajaţi. Avansul susţinut al companiei din Bacău se datorează şi extinderii reţelei de magazine, care a ajuns la un total de 48 de magazine, cel mai mare fiind deschis în luna iunie în Băneasa, în urma unei investiţii de 33 mil. euro.

FAN Courier este cea mai mare firmă de curierat de pe plan local, cu o cifră de afaceri de peste 585 de milioane de lei lei (125 de milioane de euro). Neculai Mihai a pus bazele FAN Courier alături de fratele său Adrian Mihai şi de prietenul lor Felix Pătraşcanu, cu 19 ani în urmă. Firma lor este astăzi liderul pieţei de curierat, depăşind cotele de piaţă deţinute de multinaţionale. Compania are peste 4.500 de angajaţi şi colaboratori, fiind cel mai mare angajator din sector.

Autonom Services, compania fraţilor Marius şi Dan Ştefan din Piatra-Neamţ, este lider pe piața închirierilor de automobile și a intrat şi pe piaţa din Ungaria şi pe cea din Serbia. Povestea a luat naştere în anul 2006, după ce fraţii Marius şi Dan Ştefan au decis ca după terminarea studiilor în Franţa, respectiv SUA, să intre în afaceri. 

Un număr semnificativ de afaceri româneşti sunt afaceri de familie, iar acum se află în procesul de succesiune la a doua generaţie. Pentru a-şi asigura succesul transferului, copiii oamenilor de afaceri au studiat la cele mai bune şcoli din lume, de unde au venit cu o viziune de dezvoltare a afacerii pe principiile pieţei mondiale.

În România, doar 20% din afacerile de familie cu peste un milion de euro cifră de afaceri au realizat cu succes trecerea la a doua generaţie de antreprenori, în timp ce 73% dintre acestea sunt conduse tot de fondatori. Unii dintre ei se pregătesc pentru succesiune.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii