Cautare




, Contributor

Afaceri |
|

Cum mai poate fi obținută creșterea în contextul economic turbulent din prezent

Dacă am putea alege un cuvânt care să îl definească pe Verne Harnish, acela ar fi cu siguranță „creșterea”.
verne harnish

Prezent la ediția din România a evenimentului Growth Summit, organizată în premieră de către Forbes România și Fast Track, cunoscutul consultant a devoalat câteva dintre instrumentele care permit o creștere permanentă a afacerilor și, mai ales obținerea unei poziții dominante pe piață. „Este treaba ta, ca lider, să încerci să faci lucrurile mai ușoare”, spune el.  Verne Harnish a explicat, în mai multe rânduri, că pentru a trece de la stadiul de „șoricel”, adică de start-up la cel de „gazele” – companiile care cresc vizibil, au un impact mare asupra societății și ajung să aibă venituri de zeci și sute de milioane de dolari. Trebuie, în primul rând, să atragi și să îți păstrezi oamenii, apoi să creezi o strategie care să te diferențieze în piață, să ai o execuție de excepție și, în cele din urmă, să reușești să ai suficienți bani pentru a evita „furtunile”.

Vezi ce spun speakerii din cadrul Growth Summit despre cum să fii mai eficient şi să îţi creşti afacerea

Există, de asemenea și bariere care stau în calea trecerii de la un nivel la altul, iar Verne Harnish spune că principalele trei astfel de obstacole sunt: leadershipul sau incapacitatea de a crea suficienți lideri în interiorul organizației care să aibă capacitatea de a delega și de a prezice; lipsa unor sisteme sau structuri fizice și organizaționale care să se ocupe de problemele complexe legate de comunicare și de deciziile inerente care vin odată cu creșterea companiei; iar, în al treilea rând, eșecul de a face față presiunii care apare pe măsură ce crește businessul. „Sunt mai multe unelte care ajută la creșterea unei companii și pentru că nu poți schimba modul în care gândesc oamenii, le poți, în schimb, oferi instrumentele pentru ca ei singuri să-și schimbe modul de a gândi”, a explicat Verne Harnish, în cadrul Growth Summit.

Cele 7 niveluri ale strategiei

Într-o lume în plină expansiune, este nevoie de o strategie pe termen lung pentru a putea crește și a deveni competitiv. Chiar dacă un manager are toți oamenii potriviți alături, în cazul în care aceștia nu fac decât să rezolve chestiunile zilnice, fără a mai avea timp să inoveze, compania nu are nicio șansă în fața competiției. Pentru a le veni în ajutor managerilor și antreprenorilor care se găsesc într-o astfel de situație, Verne Harnish a creat șapte niveluri ale strategiei, care îi ajută să definească modul în care pot ajunge să domine industria în care activează.

  1. Care sunt cuvintele-cheie care definesc businessul? Verne Harnish sugerează ca accentul să fie pus pe unul sau două cuvinte care definesc businessul. Cuvântul-cheie pentru Harnish este creșterea.
  2. Care sunt clienții principali și care sunt cele trei promisiuni pe care brandul tău le face clienților? Cel mai bine este ca un brand să facă trei promisiuni – dând exemplul Southwest Airlines care promite zboruri ieftine, multe curse și multă distracție.
  3. Care este promisiunea pe care o face brandul tău? Verne Harnish subliniază că, de la bun început, trebuie să îți informezi potențialii clienți cu privire la ceea ce promite să ofere brandul tău.
  4. Care ar fi strategia ta într-o singură frază?

Strategia trebuie să ți-o exprimi pe scurt, într-o frază, deși s-ar putea să îi supere pe clienți.

       5. Care sunt principalii factori de diferențiere? Este greu să fii unic, dar poți să identifici trăsăturile rare și valoroase din compania ta care contează pentru clienți.

  1. Care este factorul X? Harnish consideră că succesul pe termen lung necesită o listă de 10 sau chiar 100 de avantaje în fața competiției.

       7.Care este driverul economic? Odată ce ai înțeles cum să faci bani, poți alătura acest proces țelului tău îndrăzneț și să continui să avansezi în cursa spre succes.

Drumul către succes

„Peste 40.000 de companii folosesc zilnic One Page Strategic Plan (OPSP)”, explică Verne Harnish. „Dacă vrei să ai pe toată lumea pe aceeași pagină, atunci trebuie să folosești OPSP. A fost creată pentru a stabili o direcție, responsabilitate și un focus”, argumentează Verne Harnish. Acest plan este organizat în șapte coloane, organizate în jurul întrebărilor esențiale la care, spune Verne Harnish, trebuie să încerci să răspunzi dacă vrei să realizezi ceva: „cine”, „ce”, „când”, „unde”, „cum”, „de ce” plus „ar trebui” și „nu ar trebui”.  Toate sunt foarte bine organizate în tiparele stabilite de limbajul standard al planificării: valorile principale, scop, priorități anuale și altele.

Verne Harnish a fost puternic inspirat din modelul lui John D. Rockefeller, antreprenor și filantrop, cofondatorul Standard Oil (companie care astăzi este cunoscută sub numele de ExxonMobil) și cel despre care se spune că este cel mai bogat om de afaceri al tuturor timpurilor. El spune că obiceiurile aplicate pe vremea lui Rockefeller sunt aceleași și astăzi și a alcătuit o listă cu 10 obiceiuri care, dacă vor fi implementate, vor putea crește profitabilitatea companiei. Cu toate acestea, avertizează că aceste obiceiuri nu trebuie implementate toate deodată, ci treptat, în caz contrar organizația se va destabiliza. Despre aceste obiceiuri, Verne Harnish spune că sunt, de fapt, „rutina care te va elibera” și se bazează pe trei elemente fundamentale și anume echipa, o viziune pe care să o împărtășească toată organizația și rutina care să facă, de fapt, ca lucrurile să se miște de la sine.

Verne Harnish subliniază că mulți dintr eantreprenorii care au scris istorie în lumea businessului, nu au uitat cât de important este să citească. „Bill Gates, de exemplu, își lua o săptămână de reflecție în care 18 ore pezi, 7 zile pe săptămână se închidea în cameră să citească”, a explicat el în cadrul Growth Summit. „Dacă ar fi să citești o singură carte de business în viața ta, ți-aș recomanda să citești «The goal» scrisă de Eliyahu Goldratt. Încartea sa, vorbește și despre teoria constrângerilor. Toată lumea are fonduri limitate, avem resurse limitate, timp limitat, iar tot ceea ce trebuie să facem este să ne concentrăm pe aceste constrângeri. Să aflăm care sunt constrângerile pe care le putem controla”, menționează Verne Harnish.

Verne Harnish, cunoscut drept „The Growth Guy” este fondatorul faimoasei Entrepreneur’s Organization (EO) și a condus timp de 15 ani programul pentru CEO al organizației, „Birthing of Giants”, dar și programul pentru executivi al WEO, „Advanced Business”, ambele organizate la MIT. Este fondator și CEO al „Gazelles”, o companie globală de educație și coaching pentru executive.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii