Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

Culturi mari

Într-o ediție anterioară a topului Forbes 500, fondatorii grupului Rodbun erau supranumiți „microbiști pe teren”. Pe terenul agricol, „jucătorii” din agrobusiness au făcut un „meci” frumos anul acesta și se așteaptă la un rezultat pe măsură.
rodbun_SKY_6916x

Mi-o amintesc ca pe cea mai călduroasă zi din vara ce se află la sfârșit. Pentru că, atunci când te afli printre culturi, pe câmp, căldura, praful și lipsa umbrei îți creează o stare de disconfort cu care, tu, orășeanul, nu ești obișnuit. Dar era un prilej de neratat, pentru a înțelege și mai bine businessul Rodbun, chiar acolo, la Zilele Recoltei, un eveniment organizat de companie, pentru fermierii din Spanțov (Călărași). „Scopul acestei întâlniri a fost să ne cunoască și fermierii pe noi, să vadă cum producem marfa pe care o cumpără ei. În ferma de la Spanțov, care este cea mai bună fermă a companiei, într-o zonă foarte bună, lucrăm 935 de hectare în arendă. Planul de culturi pe anul acesta cuprinde 600 de hectare de păioase și restul cu porumb și floarea soarelui“, a spus Octavian Petrescu, directorul operațional al Rodbun.

În domeniu, județul Călărași este supranumit și „patria grâului“. Însă, din totalul de 10.000 de hectare pe care-și desfășoară activitatea compania, doar 10% se află aici. „Avem o divizie de ferme, în momentul acesta sunt zece ferme la Iași, Bacău, două la Brăila, Tulcea, Călărași, Mureș, Prahova, Dolj, Caraș-Severin. Pe jumătate din suprafața totală a fermei, noi punem și multiplicăm sămânță, pe care mai apoi o comercializăm“, a detaliat reprezentantul Rodbun. Dintre acestea, cea mai mare parte se află în arendă, restul fiind teren în proprietate.

Și, pentru că Rodbun este o afacere ce a pornit cu o investiție de 7.000 de euro în 2002 (au achiziționat un autoturism, cărți de vizită și un fax), iar în acest an și-a bugetat o cifră de afaceri de 80 de milioane de euro, comparativ cu rezultatul de 71 de milioane de euro din 2016, sfaturile fondatorilor sunt demne de luat în seamă de cei care se gândesc la o afacere în domeniu. „În momentul în care vrei să investești în domeniul acesta, trebuie să cauți o rețetă: sol bun, grad de comasare bun, acces la drumuri. Toate acestea, la un loc, ca să speri să obții profit în scurt timp. Dacă începi o afacere de la zero și nu ești un cunoscător al acestei meserii, iei un hectar într-o parte, altul în alta și este foarte posibil să ajungi la faliment. Trebuie să te asiguri că alegi o zonă care să te susțină măcar șase ani din șapte“.

Divizia promotor a companiei, una dintre cele trei divizii de vânzări a sămânței produse, este, potrivit lui Petrescu, „o rețea la nivel național de peste 5.000 de promotori cărora noi le livrăm marfa, iar ei o vând mai departe la micul fermier, cu sacul“. Al doilea canal de vânzare pentru Rodbun este reprezentat de divizia de fitofarmacii și, în cele din urmă, de „Naționala fermierului român“. „«Naționala fermierului român» este o echipă din care facem parte noi și colaboratorii noștri. Ei sunt fermieri mijlocii, au suprafețe între 300 și 1.000 de hectare. Lor le vindem marfa într-un alt sistem – le dăm semințe, pesticide, îngrășăminte, cu plata la recoltare, în produse dacă e cazul. El îmi vinde mie recolta, pe care eu o vând mai departe și se face compensarea“, explică Petrescu. În acest moment în agricultură, din cauza schimbărilor climatice foarte rapide, preluarea producției fermierilor din câmp cât mai rapid este foarte importantă, a subliniat acesta. Așadar, se subînțelege că au de câștigat cei care oferă soluții rapide, la timpul potrivit și la locul potrivit. Pentru această etapă, Rodbun are în dotare o flotă de 65 de camioane, în afară de acestea, în timpul campaniei agricole, mai închiriază aproximativ 300 de camioane.

La nivel de investiții, compania din agrobusiness va continua să dezvolte magazinele Fitofarmacia, o rețea națională prin care micii fermieri primesc consultanță, înființată în 2012, și care a depășit 72 de unități. „Vrem să ajungem la 100 de magazine până la sfârșitul anului, iar la sfârșit de 2018, la cel puțin 200. Asta vine la pachet cu o altă nevoie de dezvoltare, într-un centru logistic. Dacă vom ajunge la 200 de magazine, noi trebuie să avem un centru logistic performant, peste 50.000 metri pătrați, suprafață de depozitare. Va fi vorba despre o investiție foarte mare, dar, până la urmă, suntem obligați să o facem, ca să fim foarte rapizi în livrare“. Pentru aceste două direcții majore de dezvoltare, Rodbun are un buget de investiții de zece milioane de euro, ce vor fi cheltuiți până la finalul anului viitor.

Businessul înființat de antreprenorii români Mihai Muntean și Alexandru Iancu va continua să crească, planurile ce vin după cele deja expuse fiind axate pe achiziția și arendarea altor bucăți de pământ, unde vor produce rod bun.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii