FacebookTwitterLinkedIn

Până nu demult, industria somnului de la noi era dependentă în mod direct de cea a mobilei. Salteaua era considerată doar un accesoriu al dormitorului; cei care îşi cumpărau un pat erau mult mai preocupaţi de frumuseţea lui decât de confortul pe care îl oferă. Cifrele arată că acest obicei a început să se schimbe.

Potenţialul pieţei saltelelor este mare, iar vânzările ar putea ajunge până la 400.000 de saltele pe an. Dar evoluţia va depinde de nivelul de educare a consumatorilor, deoarece românii trebuie să acorde mai multă importanţă sănătăţii şi să fie mai exigenți în privința calității produselor, explică Marcela Moss, manager general al Salterra Distribution Group.

Fost director de marketing în cadrul Mobexpert, Moss a mizat pe potenţialul acestei industrii aflate în plină dezvoltare pe piaţa din România şi a decis anul trecut să părăsească domeniul industriei mobilierului pentru a investi într-un start-up dedicat culturii somnului.

În primăvară a lansat un site multibrand prin care comercializează saltele, microsaltele, somiere, paturi, pilote sau perne, iar în luna iunie a deschis primul showroom din România unde se găsesc doar produse destinate somnului. Ea estimează că în primul an compania va înregistra vânzări de jumătate de milion de euro.

„Dacă în străinătate vorbim despre o industrie în care s-a comunicat puternic, iar consumatorul îşi cumpără salteaua exact ca şi cum ar cumpăra un produs electrocasnic, conştient de tehnologia acelei saltele, la noi încă e nevoie de informare, de educarea consumatorului”, afirmă Marcela Moss.

 Cu toate acestea creşterile din piaţă sunt remarcabile în ultimii ani, un lucru demonstrat mai ales de principalii jucători.

Oficialii Mobexpert arată că acest segment a fost printre cele mai profitabile, vânzările din acest segment crescând cu peste 30% anul trecut, în comparaţie cu 2011.

,,Clienții au început să conștientizeze beneficiile saltelei și au reacționat în consecință. Au rezultat vânzări în creștere pentru saltele și, în general, pentru produsele care au legătură cu somnul. Industria este în continuă transformare, cu investiții însemnate în cercetare-dezvoltare. Fabricanții se întrec în a veni cu noi tehnologii și inovații, iar cel mai mult au de câștigat clienții, care vor beneficia de o îmbunătățire a calității somnului”, spune Dragoș Hrescanu, manager produs saltele în cadrul Mobexpert.

Compania comercializează atât produse realizate de producătorul propriu, Softmex, cât şi importate, precum Serta, Natupalm şi cel mai scump brand existent momentan pe piaţa de la noi, Tempur.

Saltelele Tempur sunt realizate din spumă poliuretanică cu memorie, un material patentat de companie, produsele se laudă cu o certificare din partea NASA, iar preţul unei astfel de saltele poate ajunge la 3.200 de euro.

 „Clientul care alege Tempur este, în general, un client avizat, care călătorește mult, care a locuit în străinătate de multe ori și a folosit deja produsul. Este practic un client care vrea acest produs și nimic altceva. Pentru acest produs sunt doar două variante, sunt clienți care nu pot trăi fără el și clienți care nu îl suportă. Nu există cale de mijloc”, aşa descrie reprezentantul Mobexpert profilul clientului acestui brand.

Dacă este să ne referim la profilul consumatorului român, în general, suma pe care o familie cu venit mediu este dispusă să o plătească pentru o saltea este de circa 250 de euro, spune Marcela Moss. Ea avertizează că o saltea de calitate va avea un preţ ce începe de la 100 de euro, iar durata medie de utilizare a unui astfel de produs este de 7-10 ani. Dacă este să facem o comparaţie între gusturile consumatorului român şi ale celor din celelalte ţări din Europa Centrală şi de Est există o oarecare diferenţă, care se accentuează tot mai mult dacă analizăm consumatorii vestici.

„În România, cele mai vândute saltele sunt cele duble în comparaţie cu celelalte ţări, unde ponderea saltelelor pentru o singură persoană este mult mai mare. De unde rezultă că, dincolo de graniţele ţării consumatorii preferă să nu împartă salteaua şi pilota cu partenerul de viaţă”, explică Zoltan Pilecki, managing director Studio Moderna România, companie care deţine circa 25% cota de piață pe sectorul saltele şi accesorii.

Fie că vorbim de startup-uri, mari retaileri români sau străini, pariul început pe cultura somnului pare a fi câştigător, fie și din simplul motiv că o persoană doarme aproape o treime din viaţă.