Cautare




, Contributor

Bunuri de consum |
|

În culisele Black Friday

Deși este un eveniment tradițional american, în urmă  cu patru ani Black Friday a fost importat și în România, unde a cunoscut succesul.
black friday

Vineri dimineață, pe 23 noiembrie, majoritatea retailerilor au dat startul la cea mai mare campanie de reduceri din an – Black Friday, un eveniment în care numeroase companii înregistrează vânzări semnificativ mai mari față de o zi obișnuită din an.

Conceptul de Black Friday își are originea în Statele Unite ale Americii și este strâns legat de Ziua Recunoștinței, sărbătoare care se desfășoară anual, în a patra zi de joi din luna noiembrie. În această perioadă, pe întreg teritoriul SUA au loc parade, care celebrează fie Ziua Recunoștinței, fie apropierea Crăciunului. În urmă cu o sută de ani, aceste parade erau sponsorizate de principalele magazine locale cu scopul de a-și promova, de fapt, produsele pentru Crăciun. În cele din urmă, a apărut o lege nescrisă potrivit căreia niciunui magazin nu îi era permis să apeleze la un anumit mijloc de promovare până ca parada de Ziua Recunoștinței să fie încheiată. În acest fel, ziua imediat următoare după Ziua Recunoștinței a devenit cea în care se dădea startul oficial pentru sezonul de cumpărături de Crăciun, iar prețul produselor era redus.

VEZI ȘI: România se află pe locul doi în lume ca interes exprimat pentru Black Friday

A apărut astfel fenomenul Black Friday, al cărui nume indică momentul în care comercianții reușesc să înregistreze profit, după ce, în perioada ianuarie – noiembrie, cei mai mulți raportează pierderi. Mai exact, în perioada anilor ’60, contabilii foloseau cerneală roșie atunci când o companie înregistra pierderi și cerneală neagră când aceasta avea profit. Au constatat că, începând cu luna noiembrie, cerneala neagră era folosită frecvent, odată cu apropierea Crăciunului. În România, Black Friday se desfășoară, în unele cazuri, timp de mai multe zile. Evenimentul a fost organizat pentru prima dată pe o scară mai mare în 2011, la inițiativa mai multor retaileri de electronice și IT. Atunci, prețurile au fost reduse cu 60%, iar campania a fost bine primită de cumpărătorii români. Anul următor, peste patru milioane de români auziseră despre Black Friday, iar 27% plănuiau să cumpere cel puțin un produs, în această zi. Adevăratul succes a fost întâlnit pentru prima oară în 2013, când aproximativ 7,5 milioane de români știau de existența acestei campanii de reduceri.

În acel an, Black Friday a fost organizat în data de 29 noiembrie, pentru ca în următorii doi ani acesta să se desfășoare în 21, respectiv 20 noiembrie. Motivul acestei abateri de la regulile privind data la care Black Friday este organizat nu poate fi altul decât minivacanța de care românii se bucură anual pe 30 noiembrie și 1 decembrie. Explicația este simplă: cele două zile libere nu mai permit curierilor să facă livrările în timp util, iar astfel, retailerii au decis ca atât comenzile, cât și perioada de livrare să se desfășoare până în data de 30 noiembrie. Evenimentul a transformat luna noiembrie dintr-una lipsită de evenimente, în care românii așteaptă Crăciunul și nimic mai mult, într-o lună agitată, în care aceștia se află într-o goană continuă după cele mai bune oferte. Mai mult de atât, în urma unui studiu, o agenție de marketing a scos la iveală faptul că România se află pe locul doi în lume, imediat după SUA, în ceea ce privește interesul pentru Black Friday.

Cu toate acestea, numeroși retaileri sunt acuzați că prețurile produselor din magazinele participante la evenimentul anual cresc înainte cu cel puțin o săptămână, pentru ca, ulterior, în perioada în care se desfășoară campania, să revină la prețul inițial. Iulian Stanciu, directorul general eMag, retailerul care a înregistrat cele mai mare vânzări de Black Friday 2014, a precizat, în cadrul unui eveniment desfășurat înainte de ediția din acest an a Black Friday, că, de fapt, prețurile mărite sunt cele reale, revenite la cifra inițială, în urma unei perioade în care s-au desfășurat diverse oferte. În ciuda acestor speculații referitoare la creșterea prețurilor, vânzările produselor aflate la reducere de Black Friday cresc semnificativ în această perioadă. Spre exemplu, anul trecut, numărul tranzacțiilor procesate online cu cardul a crescut cu peste 50% față de media anuală.

Anul acesta, pe 20 noiembrie, Forbes România a fost prezentă la Black Friday live, organizat de compania procesatoare de plăți online PayU. Scopul evenimentului a fost de a vedea, în timp real, într-un mediu primitor, evoluția tranzacțiilor încheiate prin intermediul acesteia. Era aproape ora 7:00 când la intrarea în sediul companiei am fost întâmpinați de Marius Costin, directorul general PayU România, care ne-a spus că, anul trecut, punctul în care au fost procesate cele mai multe tranzacții a fost ora 7:00. Am pășit într-o sală de conferințe, iar pe ecranul unui televizor puteam vedea un grafic. „Pe acest ecran urmează să vedem, în timp real, evoluția tranzacțiilor”, ne-a explicat el. Se puteau vedea, pe patru rânduri, tranzacțiile efectuate în acel moment în România, Ungaria, Rusia și Polonia. Puțin trecut de ora 7:00, părea că în Rusia aveau loc cele mai multe tranzacții.

O parte dintre retaileri își începuseră activitatea în seara de dinaintea Black Friday. Primul a fost magazinul online elefant.ro, care a dat startul pe 19 noiembrie, la ora 22:00. În următoarele două ore, adică până la miezul nopții, pe website au fost efectuate 1.200 de tranzacții.

În prima oră, evoluția tranzacțiilor înfățișată în graficul pe care îl vedeam pe ecranul televizorului a stagnat. La ora 8:20, Autovit, retailerul specializat în domeniul auto a dat startul Black Friday, unde anunța reduceri maxime de 48.000 de euro. Două minute mai târziu, la 8:22, eMAG a lansat, de asemenea, campania de reduceri, cu aproape o oră și jumătate întârziere față de anul trecut. În mai puțin de cinci minute de la startul eMAG de Black Friday, graficul PayU înfățișa o creștere vizibilă a tranzacțiilor.

Black Friday: eMag a vândut de 202 milioane de lei

În jurul orei 9:20, PayU ne-a furnizat primele informații: între orele 8:30 și 9:00, cea mai mare tranzacție a fost de 15.500 de lei. După aproximativ 15 minute am primit o altă informație potrivit căreia, între orele 00:00 și 9:35 au fost efectuate 25.000 de tranzacții.

Minutele treceau, iar frenezia de care cumpărătorii dădeau dovadă se simțea din ce în ce mai accentuat. Retailerii își goleau stocurile de produse. Astfel, în câteva ore clienții au golit stocuri de smartphone-uri, smartwatch-uri, lingouri de aur, laptopuri, frigidere sau televizoare. Din această acțiune reiese că cele mai bine vândute articole au fost cele din domeniul IT&C. Și nu doar faptul că stocurile acestor produse au fost golite o confirmă, ci și cifrele: potrivit informațiilor furnizate de PayU România, în urma evenimentului, produsele IT&C au avut o pondere de 47% din numărul total al comenzilor înregistrate în cele trei zile de Black Friday, respectiv 66% din valoarea totală.

Înapoi la sediul companiei, la ora 12:00, reprezentanții ne-au furnizat noi informații: au fost procesate 75% din numărul total de tranzacții efectuate anul trecut, de Black Friday. Înainte cu doar câteva zile de eveniment, aceeași companie estima că numărul comenzilor se va dubla și că vânzările vor depăși 450 de milioane de lei. Încă ne aflam la sediul PayU când Marius Costin ne-a anunțat că, în intervalul 7:10 – 10:30 au fost constant peste 250 de tranzacții (cu cardul bancar) pe minut, iar media a scăzut la peste 150 de tranzacții pe minut, pe măsură ce ne apropiam de ora 12:00.

Premieră de Black Friday: Reducere de 49.000 de euro pentru cel mai scump ceas disponibil online în România

Într-adevăr, la ora prânzului tranzacțiile nu mai erau încheiate cu aceeași rapiditate ca dimineață. Era timpul să plecăm de la PayU, locul din care am văzut care este comportamentul unui client într-o zi (sau trei, în această situație) în care magazinele promit reduceri de până la 95%. Câteva zile mai târziu, reprezentanții PayU ne-au informat că estimările privind valoarea comenzilor de Black Friday au fost depășite: deși se așteptau că o să se dubleze comparativ cu ediția de anul trecut a evenimentului, în acest an valoarea comenzilor de Black Friday a fost de 2,5 ori mai mare – numărul comenzilor a depășit cu 40% numărul tranzacțiilor din 21 noiembrie 2014, ziua în care magazinele au dat startul Black Friday în urmă cu un an. De asemenea, platforma 2Parale a anunțat că numărul tranzacțiilor realizate prin intermediul acesteia a crescut cu 31% față de perioada similară a anului trecut. În plus, potrivit reprezentanților acesteia, românii au cheltuit online cu aproximativ 4,7 milioane de lei mai mult decât în primele trei zile ale campaniei de reduceri desfășurate anul trecut.

Bilanțurile finale de Black Friday arată că doi jucători au depășit pragul de 100 de milioane de lei, în ceea ce privește vânzările. Este vorba despre eMAG, cu vânzări de aproximativ 45,5 milioane de euro (aproximativ 202 milioane de lei) și Flanco, care a avut vândut produse în valoare de 26,1 milioane de euro (echivalentul a 116 milioane de lei). De asemenea, la aproximativ o săptămână de la prima zi în care s-a desfășurat Black Friday, bilanțul provizoriu al vânzărilor este de circa 400 milioane de lei.

Bilanț de Black Friday pentru o parte dintre magazinele participante:

Flanco

Flanco, aflat la a cincea ediție în care a participat la campania de reduceri, a vândut, în weekend-ul de Black Friday, aproximativ 230.000 de unități în valoare de peste 100 de milioane de lei, după cum estima retailerul. Printre cele mai vândute articole se află televizoarele, mașinile de spălat, produsele foto și de gaming.

eMAG

De Black Friday, eMAG estima că o să vândă aproximativ 650.000 de produse în valoare de peste 200 de milioane de lei. Bilanțul companiei arată că pe 20 noiembrie a înregistrat comenzi de 602.000 de produse în valoare de 202 milioane de lei. Pe 20 noiembrie, clienții au achiziționat de la eMAG 29.000 de televizore, 22.000 de parfumuri, 18.600 de jucării, 13.400 de laptopuri, iar peste 1.000 de clienți au comandat în total 9,4 kilograme de aur.

Elefant.ro

Magazinul online a înregistrat peste 70.000 de comenzi, dublu față de anul trecut, care au însumat peste 270.000 de produse comercializate în total. Au fost vândute peste 100.000 de cărți în format tradițional și digital, peste 18.000 de parfumuri, 3.000 de genți și peste 11.000 de ceasuri.

F64

Magazinul plănuia ca, în perioada 20 – 22 noiembrie să aibă vânzări de peste 15,6 milioane de lei, în creștere cu 20% față de perioada similară a anului trecut, însă ținta a fost depășită după ce a înregistrat peste 11.000 de comenzi în valoare de 16,5 milioane de lei. Site-ul F64 a fost vizitat, în total, de 230.000 de utilizatori, numărul sesiunilor ridicându-se la 400.000.

PC Garage

Pe parcursul celor trei zile, site-ul a avut peste 450.000 de vizitatori unici, care au petrecut, în medie, șapte minute pentru consultarea ofertelor. Cel mai mare număr de comenzi a fost atins pe 23 noiembrie, în prima zi de Black Friday,  între orele 9:00 și 10:00, când au fost monitorizate aproximativ 34 de tranzacții pe minut. Compania a vândut produse în valoare de 17,5 milioane de lei.

Din totalul comenzilor plasate, 87% au fost lansate de pe desktop, în vreme ce 13% au provenit de pe dispozitivele mobile.

Quickmobile

În perioada 20 – 22 noiembrie, compania specializată în comerțul de produse din domeniul tehnologiei a vândut în valoare de două milioane de euro. Valoarea medie a comenzilor efectuate în aceeași perioadă a fost de 200 de euro, iar cea mai scumpă comandă a fost de 3.000 de euro. Peste 30% dintre clienți au plătit online, cu cardul.

Fashion Days

Cele trei zile în care Fashion Days a organizat campania de reduceri au adus companiei o creștere cu 45% a vânzărilor prin aplicațiile mobile. Au fost vândute 250.000 de produse, iar numărul utilizatorilor din piețele pe care Fashion Days activează (România, Bulgaria și Ungaria) a fost de nouă ori mai mare comparativ cu o zi obișnuită.

ZorileStore

Magazinul care își desfășoară activitatea pe segmentul sports fashion a înregistrat, în cele trei zile, vânzări cu 25% mai mari decât în perioada similară a anului trecut. Din totalul comenzilor, 65% au fost efectuate de pe desktop și 35% de pe dispozitivele mobile, în timp ce 90% au achitat valoarea comenzilor cash și 10% au optat pentru varianta cardului online.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii