Cautare




, Contributor

Opinii |
|

Cu sau fără asociaţi?

Unul dintre subiectele de care sunt preocupați antreprenorii este cel al deciziei de a avea sau nu asociați. Pentru mine, e un subiect favorit întrucât de-a lungul anilor de business am avut mulți parteneri (români și străini) în cele peste 10 afaceri pe care le-am (co)inițiat.
alin merches

Să începem cu începutul: conform studiilor în România una dintre problemele cu care se confruntă societatea noastră e lipsa de încredere în ceilalți. Nu mă întrebați de ce noi avem nivelul de încredere atât de jos față de alte societăți fiindcă ar fi multe de spus însă unul dintre răspunsurile pe care le primești este că „românii sunt pățiți” deci cumva am fi justificați să nu mai avem încredere unii în alții.

Oare așa să fie? Dar dacă problema e că nu suntem suficient de prevăzători? Putem vedea și din perspectiva asta lucrurile. Din ce am văzut și studiat în companiile care au avut probleme între parteneri, principala cauză ce duce la certuri este lipsa de comunicare clară și scrisă între ei referitor la viziunea companiei, ce își dorește fiecare, scenarii în caz de retragere a unora din companie, etc. Deci o mare parte dintre conflicte se rezolvă comunicând la început și punând în scris într-un contract ce obligații și drepturi are fiecare dintre asociați.

Ca să răspund direct la întrebarea din titlu, eu recomand clar începerea startup-urilor cu asociați (co-founders) mai ales dacă ești la prima inițiativă de acest gen. În ecosistemul IT/Tech din SUA, în unele medii de finanțare de tip angel sau VC nici nu stă de vorbă nimeni cu tine dacă ești singurul fondator al companiei. Ți se recomandă să îți mai găsești 1-2-3 parteneri și apoi să îi cauți din nou. De ce? Fiindcă riscul începerii unei afaceri e mai ușor de distribuit între mai mulți și, ideal, cu competențe diferite.

La antreprenori am observat două cauze principale pentru care nu își doresc parteneri în afaceri: fie nu au încredere așa cum am susținut mai sus, fie doresc să aibă parte de toată „plăcinta” și nu ar împărți-o cu nimeni. Să nu împarți cu nimeni acțiunile din compania ta are de obicei la bază dorința de a avea parte de tot profitul și de toată decizia.

La partea cu „tot profitul”, noi, antreprenorii uităm că de fapt împărțim și pierderea și riscurile și că de obicei, statistic, cam asta avem mai des… Fiindcă toți cred, la început, că afacerea lor va avea succes și își doresc 100% din placintă, însă e mult mai înțelept să îți cauți unul sau mai mulți parteneri care te poate completa în abilități, stil, relații, etc – fiindcă șansa de reușită e mai mare.

Pe principiul “e mai bine să ai o treime din ceva decât totul din nimic” sau cum spunea un antreprenor român: „mai bine o felie de pepene verde decât un bob întreg de mazăre”. Pe lângă asta, exercițiul și lecțiile pe care le înveți negociind decizii cu alți parteneri îți pot crește inteligența emoțională, dobândești calități de lider sau îți dezvolți răbdarea.

Decizia referitoare la a avea sau nu asociați este personală, însă din proprie experiență am văzut că ești mult mai câștigat dacă îți găsești partenerii potriviți cu care să pornești la drum decât dacă alegi să nu împarți cu nimeni riscurile.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii