Cautare




, Contributor

Lideri |
|

Cu IT-ul prin lume

Companiile din domeniul tehnologiei informației sunt, în acest moment, cel mai bun ambasador al economiei clujene.
cluj_shutterstock_152963450.jpg

În luna octombrie a anului trecut, Cluj IT Cluster – o asociaţie înfiinţată în octombrie 2012, având ca membri 27 de companii de IT, trei instituţii de învăţământ superior (Universitatea Tehnică Cluj-Napoca, Universitatea Babeş-Bolyai şi Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară Cluj-Napoca) și șapte instituţii publice şi organizaţii catalizator – susținea, în cadrul Târgului Expo Real München, peste 60 de întâlniri cu companii şi oameni de afaceri interesaţi să investească în regiunea Cluj. Potenţialii parteneri au manifestat un interes crescut în special pentru proiectul Cluj Innovation City, dar şi pe zona investiţiilor în energia regenerabilă şi a bio-economiei.

„În cadrul standului Cluj IT Cluster, au avut loc peste 60 de întâlniri constructive cu companii şi oameni de afaceri interesaţi de a investi în România, de a dezvolta o afacere în regiunea Cluj sau de a oferi consultanţă pentru sprijinirea proiectelor noastre. Cel mai important este însă faptul că reuşim repoziţionarea României şi a regiunii în ochii investitorilor străini cu proiecte de anvergură şi îmbunătăţim imaginea ţării prin promovarea la un eveniment de asemenea calibru”, spunea atunci Alexandrul Tulai, Preşedintele Asociaţiei Cluj IT Cluster.

La eveniment, asociația a organizat o masă rotundă, în cadrul căreia reprezentanţii autorităţilor publice – primarul Emil Boc şi preşedintele Consiliului Judeţean Horea Uioreanu –, precum şi reprezentanţii mediului privat au discutat deschis cu peste 30 de potenţiali investitori din diferite sectoare, accentul punându-se în special pe infrastructură, energie şi dezvoltare urbană şi tehnologică.

„În parteneriat cu Primăria Cluj-Napoca, cu Consiliul Judeţean Cluj şi cu Tetarom, am prezentat priorităţile regiunii Cluj şi facilităţile oferite potenţialilor investitori pentru a-şi dezvolta şi consolida afacerile în România”, a precizat Alexandru Tulai.

Și pentru că a venit vorba despre autorități, trebuie spus că orașul Cluj-Napoca este unul dintre foarte puținele locuri din România în care acestea susțin în mod deschis mediul de afaceri. O dovadă în acest sens este și faptul că Primăria și Consiliul Județean au realizat, în perioada septembrie-octombrie 2013, un raport de cercetare, în urma unui sondaj în rândul companiilor clujene – atât printre patroni, cât și printre angajați –, pentru a afla care sunt percepțiile mediului de afaceri local privind situația din prezent și perspectivele de dezvoltare economică ale orașului.

Din document reise, pe lângă alte tendințe, și importanța deosebită a componentei IT în economia locală, atât în prezent, cât mai ales în viitor.  Astfel, un procent de 14,9% dintre angajatorii intervievați provin din domeniul IT, urmați de cei din serviciile financiare (11,9%) și comerț (10,9%). Foarte interesantă este și o altă statistică: 95,2% dintre companiile din IT care au participat la sondaj consideră că activitatea lor a crescut în ultimii ani și 85% că ea va continua să crească, față de 77,8%, respectiv 66,7% din firmele din producția industrială și 55,6%, respectiv 77,8% din cele din domeniul tranzacțiilor imobiliare. La polul opus, reprezentanții companiilor din domeniul reparațiilor și montajului consideră că activitatea lor a scăzut în proporție de 35,7%, în timp ce 42,9% dintre ei consideră că în viitor va stagna.

Optimismul angajatorilor este împărtășit – și uneori chiar depășit – de angajați. Astfel, dacă la modul general, 65,35% dintre reprezentanții companiilor – acționari, asociați și/sau top manageri – cred că activitatea firmei va crește în următorii ani, aproape trei sferturi dintre angajații respectivelor firme consideră același lucru. În același timp, 37,62% dintre antreprenori/acționari spun că își vor extinde investițiile, în următorii ani, în același domeniu de activitate, aproape 5% apreciază că vor încerca și alte domenii, iar peste 15% doresc să investească atât în domeniul în care activează în prezent, cât și în altele.

Pe domenii, respondenții provenind din sectoarele IT&C și intermedieri imobiliare sunt cei mai optimiști în privința extinderii investițiilor propriilor firme sau organizații în Cluj în următorii ani. Asfel, 61,9% dintre antreprenorii din IT spun că vor face acest lucru, urmați de „imobiliari”, în procent de 55,6%.  În opoziție cu aceștia se află respondenții din sectoare precum producția industrială, alte sectoare de producție sau servicii de reparații și montaj care sunt mai pesimiști din acest punct de vedere.

Interesant este că, deși doar 36,6% dintre acționari, asociați sau top manageri sunt mulțumiți sau relativ mulțumiți de mediul de afaceri local, peste 84% dintre aceștia ar recomanda prietenilor sau partenerilor o investiție în oraș.

Toate acestea fac din Cluj-Napoca, așa cum este precizat și în Strategia de Dezvoltare 2014-2020 a Agenției pentru Dezvoltare Regională Nord-Vest, „un oraş cu servicii complexe de importanţă regională, care generează fluxuri dominante cu o serie de oraşe mari şi medii din regiunile de dezvoltare Nord-Vest (Baia Mare, Zalău, Bistriţa, Dej, Gherla, Turda), Centru (Tîrgu Mureş) şi Vest (Deva şi Hunedoara)”. Aria de polarizare a municipiului Cluj-Napoca este una regională şi cuprinde teritorii extinse din judeţele: Cluj, Sălaj, Maramureş, Bistriţa-Năsăud, Mureş, Alba și Hunedoara. Mai simplu spus: Cluj-Napoca este Capitala economică a Transilvaniei.

Află care sunt cele mai bune orașe pentru afaceri

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii