Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Lideri |
|

Forbes Heroes: Cu antreprenoriatul în ADN

Conduce reţeaua cea mai extinsă de servicii medicale din România, dar înainte a petrecut zece ani în domeniul bancar. Ar putea fi considerat prototipul antreprenorului prin definiţie.
mihai_marcu_IMG_4652

Lui Mihai Marcu, președintele Consiliului de Administraţie al MedLife, îi place să demonteze mituri, mai ales când este vorba despre antreprenoriat. Fost bancher, pasionat de yachting, el a intrat în afacerea medicală fondată de mama sa, după zece ani de experienţă în bancă în calitate de vicepreşedinte pe segmentul corporate. Acum, după alţi zece ani, conduce, alături de fratele său, MedLife şi este susţinător al antreprenoriatului românesc. Un proiect al său de suflet este Romanian Business Leaders, o organizaţie de mentorat, prin care manageri sau oameni de afaceri importanţi ajută afaceri mai mici şi tineri antreprenori să crească.

În opinia sa, o afacere poate începe ușor, cu câteva condiţii: să găseşti un domeniu atractiv, o idee, o echipă bună, să ai ceva bani şi să nu îţi fie teamă de eşec . Contrar părerii generale, nu este nevoie de o sumă foarte mare pentru a începe o afacere. El dă exemplul unui proiect britanic, Start Up Weekend, care a reuşit să lanseze aproximativ 2000 de start-upuri cu o sumă medie de 7000 de lire (până în 10.000 euro). Printre miturile demontate de el pentru a încuraja antreprenoriatul se numără şi cel conform căruia antreprenorii sunt singurii care au mereu idei: „fără o echipă nu puteţi face nimic: poate cea mai mare mândrie a mea e că acum prima recepţionistă de la cabinetul mamei e manager în MedLife”, spune Marcu.

13242229_1297358010293274_158881131_o32 de rețete pentru a deveni propriul erou

„Oamenii încep afacerea acolo unde se pricep şi unde cred că pot răzbate şi au idei”, explică Marcu. Managerul a terminat Facultatea de Matematică, dar recunoaşte că încă din primul an de studii a vrut să îşi deschidă o afacere, pas pe care l-a şi făcut. Deşi a ajuns între timp unul dintre cei mai influenţi oameni din business, Marcu spune că succesul nu deschide toate uşile: „indiferent de anvergura afacerii sau de domeniu, nu aveţi nicio şansă decât singuri. MedLife are 3000 de angajaţi, plus încă 2000 ai subcontractorilor, dar nu m-a sunat niciodată nicio administraţie pentru a mă întreba dacă am nevoie de ceva”.

Omul de afaceri încurajează tinerii să înceapă un business, chiar dacă eşuează la început. „Românii au un feeling extraordinar în business. Citiţi, învăţaţi, dar să nu aveţi nici cea mai mică impresie că ceilalţi sunt mai buni decât voi. În România sunt mulţi antreprenori de anvergură care fac afaceri corecte.”

Marcu mai sfătuieşte antreprenorii să evite afacerile cu statul, să creeze o cultură organizaţională şi să investească în angajaţi. Iar celor din urmă le spune să se gândească de două ori dacă sunt într-o firmă în care nu se fac traininguri. „Noi cultivăm intraprenorii, oameni care creează plus valoare, pentru că fiecare clinică se află într-un alt context şi abordările managerilor sunt foarte diferite”, spune el. Termenul de intraprenor este definit ca persoana din interiorul unei organizaţii care creează business şi dezvoltă idei din proprie iniţiativă.

„Dacă vreţi să deveniţi antreprenori, dar nu vă gândiţi la un exit, nu mai putem vorbi de business, ci de hobby”, concluzionează Marcu. Familia sa deţine în prezent 51% din MedLife, deoarece au vândut acţiuni de două ori: o dată Băncii Mondiale, apoi către Societé Générale.

După model american, omul de afaceri crede în lecţia eşecului: „greşesc în fiecare zi”, spune el, dând exemplul celor două cele mai mari greşeli ale sale, ambele legate de încrederea în persoanele nepotrivite (unul dintre ei a furat 500.000 de euro din firmă, celălalt a încercat să îl şantajeze copiind o bază de date cu analize). „Antreprenorul trebuie să îşi asume eşecul. Dacă îi e frică de ceva, are o mare problemă. Când ai o idee, pune-o în practică, pentru că nici nu vă imaginaţi ce satisfacţie ai, chiar şi dacă pierzi”. Cu toate acestea, pentru Marcu, cea mai importantă rămâne familia: „ de la ea vă sfătuiesc să vă încărcaţi energia în fiecare zi, orice aţi face”.

Citiți lecțiile celor 19 eroi

 Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii