Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Creştere sănătoasă

Criza a trecut! Consumul de publicitate TV s-a înviorat,  amintind de „vremurile bune”. Dar care sunt „costurile”  acestei creșteri sănătoase?
media

Piața TV a furnizat clienților publicitari un volum total de audiență de 499.981 GRP’30 target comercial, în primul trimestrul ala acestui an, în creștere cu 2,3% față de trimestrul I din 2015. Trebuie subliniat faptul că trimestrul din acest an a fost mai lung cu o zi față de cel de anul trecut, așa încât creșterea procentuală s-ar putea situa la 2%. Chiar și așa, cifrele arată o creștere a consumului de publicitate TV, semn că încrederea s-a manifestat de ambele părți: pe de o parte, televiziunile au livrat mai multă audiență și, pe de altă parte, clienții au continuat să investească. Televiziunea rămâne în continuare suportul favorit pentru promovare.

Surpriza primului trimestru din acest an este România TV care a reușit să depășească volumul de audiență al Antenei 3, trecând pe locul patru în topul general al audienței livrate clienților. România TV a furnizat un volum de 19.723 puncte de audiență (Gross Rating Points – GRP’30) pe targetul comercial, în perioada 1 ianuarie – 31 martie a.c. Bugetul este mai mare cu 18,9% față de primul trimestru al anului trecut.

Câți cititori mai au ziarele naționale?

La rândul său, Antena 3 a livrat un volum de audiență de 16.798 GRP’30 target comercial, în scădere cu 21,6% față de primul trimestru 2015. (Pe baza punctelor de audiență (Gross Rating Points), clienții publicitari cumpără timpi de reclame la televiziuni pe diferite prețuri (Cost per Point – CPP).

Scăderea volumului de audiență la Antena 3 se poate explica printr-o reducere generală a audienței acestei televiziuni. Scandalul cu ANAF de la începutul anului a afectat audiența televiziunii, în ciuda faptului că încărcarea cu publicitate a postului Antena 3 s-a îmbunătățit: numărul de minute de publicitate în primul trimestru aproape că s-a dublat față de trimestrul I din 2015. Clienții publicitari au continuat să investească în Antena 3, deși voci răzlețe din „societatea civilă” s-au mobilizat în spațiul virtual cerând boicotarea acestei televiziuni de către investitorii în publicitate. (O solicitare puerilă!)

TVR, misiune imposibilă

Așadar, reducerea bugetului de audiență pentru publicitatea difuzată la Antena 3 se explică prin scăderea de audiență pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani). De asemenea, este foarte posibil ca trecerea la noul panel de măsurare (de la 1 ianuarie a.c.) să fi influențat ratingul acestei televiziuni. Ierarhia pieței TV este condusă în continuare de Pro TV, singura televiziune care a livrat audiență peste pragul de 100.000 GRP’30 target comercial: 116.880 puncte de audiență, în creștere cu 8,4% față de trimestrul I din 2015. Bugetul de audiență la Antena 1 a crescut cu 1,1%, atingând 96.875 GRP’30 target comercial, în timp ce Kanal D a înregistrat o creștere de audiență de 9%.

Televiziunile Prima TV și Național au suferit scăderi importante de audiență: 29,2%, respectiv 21,5%. TVR 1 a livrat un buget de audiență mai mic cu 5,8%, ocupând locul 18 în topul audienței. Dar scăderi dramatice de audiență față de primul trimestru al anului 2015 au suferit Acasă TV (- 53,5%) și B1 TV (- 61,3%).

Clienții profită de audiențele în creștere

Deși începutul de an se caracterizează, de obicei, printr-o „hibernare” prelungită a investitorilor în publicitatea TV, iată că primul trimestru al anului 2016 pare să contrazică această „tradiție”. Bugetele s-au dezghețat mai repede decât în anul precedent.

Procter&Gamble este liderul topului celor mai mari consumatori de publicitate TV, cu un volum de 18.671 puncte de audiență (Gross Rating Points – GRP’30) pe targetul comercial, în creștere cu 10,4% față de primul trimestru al anului 2015.

Audiența Campionatul Mondial de Snooker a crescut în acest an cu 40% în România

Pe următoarele două locuri s-au plasat Reckitt Benckiser (creștere de 31,7%) și Unilever (scădere de 8,3%).

De remarcat, prezența pe locul 4 a companiei farmaceutice Zdrovit, cu un volum de audiență de 13.430 GRP’30 target comercial (urban, 18 – 40 de ani), în creștere cu 379% față de trimestrul I din 2015. Zdrovit deține, printre altele, brandurile Anticârcel®, Bilomag Forte, ColonProtect și Supramax®.

Un alt element interesant de remarcat este consumul scăzut de publicitate TV al operatorului de comunicații mobile Telekom România. Volumul acestuia a fost de 5.255 GRP’30 target comercial, în scădere cu 66,7% față de aceeași perioadă a anului 2015. Astfel, Telekom ocupă în trimestrul I din 2016 locul 25 în topul marilor investitori în publicitatea TV. După aproape un an și jumătate de la lansare, timp în care a fost liderul consumului de publicitate pe televiziune, Telekom pare că a redus „motoarele” publicității pe „sticlă”.

Primul trimestru al acestui an nu a semănat deloc cu aceleași perioade din anii precedenți. Este un semn că bugetele de promovare s-au dezghețat mai repede, anunțând o creștere reală a investițiilor în publicitate

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii