Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

|
|

Crește publicitatea, deschideți șampania!

Pentru prima dată după multă vreme, oamenii de publicitate intră în Noul An cu motive serioase de optimism. Vor avea mai mult de muncă pentru că investițiile în publicitate vor crește. Nu pe hârtie, ci în piață.
publicitate sampanie

La începutul lunii decembrie 2016, când industria de publicitate se grăbea să-și încheie „conturile” pentru a pleca în vacanță, a apărut o știre foarte bună, care i-ar fi făcut pe publicitari să deschidă sticlele de șampanie cu mult înainte de noaptea Anului Nou: publicitatea în România a crescut cu 10% față de anul 2015. Majoarea a fost anunțată de actualizarea raportului Media Fact Book, realizat de agenția Initiative România. Este pentru prima dată în istoria de 20 de ani a acestui raport (dacă memoria nu ne înșeală), când se apelează la o actualizare, spre sfârșitul unui an. Oamenii de la Initiative au simțit nevoia să revină asupra datelor oficializate în primăvară, surprinși plăcut de evoluția investițiilor din cursul anului 2016. În luna mai, când a fost lansat inițial raportul, creșterea publicității era estimată la 6%. Iată că anul 2016 s-a încheiat cu o creștere de 10%, fapt pe care piața publicității nu l-am mai cunoscut din 2008, ultimul an de „înflorire” a bugetelor.

Astfel, actualizarea din decembrie 2016, arată că volumul net de publicitate investit în România (tv, online, print, radio și outdoor) se ridică la 366 milioane de euro, față de 332 milioane de euro în 2015. Creșterea semnalată pe hârtie s-a resimțit în businessul curent din timpul anului. Motivele acestei creșteri sunt televiziunea și digitalul, suporturi pe care clienții au investit mai mult în comunicare. Investiția totală în publicitatea TV a ajuns la 240 milioane de euro, cu 10% mai mare decât în 2015. De asemenea, bugetul investit în publicitatea online a atins 64 milioane de euro, în creștere cu 12% față de anul precedent. Piaţa de panotaj s-a menţinut la valoarea de 28 de milioane de euro, în timp ce presa scrisă a înregistrat o scădere de 10%, până la 14 milioane de euro, în condițiile în care tot mai mulţi editori au închis ediţiile print ale publicaţiilor.

Televiziunea rămâne în continuare principalul suport de promovare pentru brandurile clienților. Circa 65% din totalul investițiilor în advertising sunt direcționate către piața TV. Este una dintre cele mai mari cote de piață din Europa Centrală și de Est. Acest lucru a fost posibil din cauza prețurilor mici pe care le practică televiziunile noastre sub presiunea clienților care s-au obșinuit din timpul crizei economice să cumpere foarte ieftin punctul de audiență (Gross Rating Point). În toamna anului trecut, Pro TV și Antena 1 au decis să ridice considerabil prețurile la publicitate, dar acest exemplu n-a fost urmat de celelalte televiziuni care contează. Și este foarte probabil ca nici în acest an piața TV să nu ridice prețurile din rațiuni care țin de… curaj și de conjucturile politice, multe televiziuni fiind dependente de lumea politică.

Desigur, în creșterea de 10% a investițiilor în publicitatea TV au contribuit și cele două evenimente sportive majore ale anului 2016: EURO 2016 și Jocurile Olimpice de Rio de Janeiro. Dar contribuția lor trebuie evaluată cu precauție. Trebuie subliniat încă o dată că prețurile mici practicate de televiziuni au favorizat năvală clienților pe micile ecrane. Și clienții mici, cu bugete reduse, au avut pretenția de a se vedea pe micile ecrane. În cursul anului, vânzările de publicitate TV au fost mai mereu sold-out. Pentru anul 2017, raportul actualizat Media Fact Book estimează un volum de publicitate TV de 252 milioane de euro, în creștere cu 5% față de 2016. De asemenea, vor crește bugetele pentru radio (7%), online (14%) și panotaj (4%). Publicitatea pe internet va ajunge la 74 milioane de euro, iar panotajul la 29 milioane de euro. Presa scrisă va continua să scadă (cu 10%), atingând un buget total de 13 milioane de euro.

Cu ochii în patru pe supermarketuri!

Lanțurile de retail vor fi vedetele consumului de publicitate în 2017. Acestea vor fi favorizate de creșterile salariale anunțate de guvernul Grindeanu, implicit de majorarea consumului populației. Cu siguranță, piața de retail nu va scăpa această oportunitate pentru că, în anul abia încheiat, magazinele s-au convins că dezghețarea bugetelor de comunicare a fost favorabilă. În perioada 1 ianuarie – 18 decembrie 2016, volumul total de publicitate TV consumat de supermarketuri și hipermarketuri a înregistrat o creștere fulminantă de 31,5% față de 2015. De asemenea, sectorul retail deține primul loc în topul investitorilor în radio în 2016, cu un volum brut de publicitate de 62,9 milioane de euro (rate card), conform monitorizărilor BRAT.

Creșterea investițiilor publicitare- este așteptată pe piața bunurilor de larg- consum, reprezentată de companiile Procter & Gamble, Unilever, Reckitt Benckiser și Henkel. Piața telecomunicațiilor va continua să-și desfășoare concurența „nebună” între cei patru jucători: Orange, Vodafone, Telekom și Digi Mobil. În fapt, nu vor fi intrări spectaculoase în 2017, dar „stâlpii publicității” (companiile cu tradiție în publicitate) își vor consolida brandurile într-un nou an de creștere economică.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii