Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Macroeconomie |
|

Creativitate organizată

Ionut Sas PWC
Ionuţ Sas, Director Consultanţă Fiscală şi liderul echipei dedicate inovaţiei din cadrul companiei de consultanţă PricewaterhouseCoopers România, răspunde la chestionarul Forbes Romania despre inovaţie.

Ultimii ani ne-au aratat ca succesul organizatiilor depinde si de posibilitatea acestora de a se adapta rapid la schimbarile din piata – atat cele datorate dezvolatarii tehnologiei, cat si influentelor majore de la nivel global.  Asadar tot mai multe organizaţii pun accentul pe inovatie.  Cu toate acestea, pentru ca inovatia sa nu fie doar un “buzz word”, pentru a te diferentia e nevoie ca aceasta sa fie parte din crezul acelei societatii, iar cei care reprezinta leadership-ul companiilor respective sa creada cu adevarat in spiritul inovator si creator al oamenilor din companiilor lor, precum si sa sustina crearea, dezvoltarea si continuitatea in timp a inovatiei.

E dificil sa cataloghezi/etichetezi ce inseamna un inovator de top, dar cine are o idee care schimba mersul lucrurilor pana in acel moment si daca aceasta idee este intr-adevar sustinuta de de consumatori/utilizatori, ar fi o indicatie de succes.  Inovatia poate fi data de idei geniale care pot fi generate intr-un termen scurt, dar cei care reusesc cu adevarat sa fie considerati inovatori de top sunt cei care reusesc sa continue in timp acest lucru, i.e. sa se reinventeze de fiecare data si sa schimbe mediul in care operează.  Asadar, cultura organizationala a acestor companii are ca pilon inovatia si spiritul creator, iar aceasta cultura este prezenta in cadrul acestora pe o perioda intinsa de timp.

Inovatia nu este un proces cu inceput si sfarsit, dar acest lucru nu inseamna ca nu trebuie sa se intample intr-o maniera asezata, cu un anumit grad de organizare.  Ceea ce am observat din interactiunile cu partenerii nostri, ne poate conduce la concluzia ca inovatia nu se sfarseste, exista intotdeana un aspect care mai poate adauga valoare, sau, de ce nu, un lucru cu totul nou care sa inclocuiasca ce a fost cu cateva zile inainte.  Dar, ca un element definitoriu pentru ideile generate, acestea trebuie testate cu o masa cat mai larga de potentiali utilizatori – si acest proces, de aceasta data, da, proces – trebuie sa aiba o finalitate si concluzie cat mai rapide in timp pentru a evalua gradul de succes sau insucces.  Esecul unei idei nu trebuie sa dezarmeze acea organizatie, ci ar trebui sa o intareasca si mai mult pentru a rafina ceea ce poate oferi in viitor.  In acelasi timp insa, a determina cat mai rapid ca o initiativa nu are succes poate salva timp si resurse ce pot fi canalizate spre alte activitati.

Toate aceste conduc si spre a incerca o cuantificare a resurselor implicate in inovatie.  Cu toate ca sunt adeptul unei culturi deschise de inovare in care spiritul creator nu poate fi pus in forme predefinite, caracterul analitic si pragmatic  al inovatiei trebuie sa contina si elemente de timp si resurse.  De aceea, pregatirea unor asemenea bugete poate sa stimuleze inovatia prin faptul ca i se arata (faptic) importanta in cadrul organizatiei, dar trebuie sa fie, din perspectiva mea, contrabalansata de evidentierea rezultatelor acestora.  Acest lucru va indica gradul de succes al initiativelor intreprinse si poate  sa fie un element hotarator in analizarea actiunilor de intreprins in perioada urmatoare.

 Citiți ediția specială despre Inovație și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

As vrea sa citez elementele pe care John Sviokla in articolul sau “Stiking the innovation balance” le mentioneaza ca fiind definitorii pentru ca organizatiile sa reuseasca sa se impuna pe taramul inovatiei, nefiind bineinteles o formula stiintifica.  Asadar, un mix in care cele 6 puncte de “tensiune” de mai jos pot conduce spre succesul dorit:

1.  Inovatie incrementala sau radicala

2.  Management sau leadership

3.  Rezultate pe termen scurt sau angajamente pe termen lung

4.  Inovatia ca “cerc deschis” sau o investitie a organizatiei

5.  Inovatia dezvoltata organic sau inovatia achiziţionată

6.  Un proces de inovatie – sau doua ?

 

Inovatia in cadrul companiilor din Romania este, spre bucuria noastra, pe un trend ascedent si unele dintre organizatii sunt chiar intr-un avans considerabil fata de celelalte, fiind capabile sa concureze pe teme inovatoare la nivel global.  Cu toate acestea, marea provocare pentru mediul de afaceri si pentru Romania va consta in capabilitatea noastra de a mentine acest spirit inovator si de a pastra valoarea adaugata din procesul creativ in Romania, atat din perspectiva proprietatii intelectuale, cat si a resurselor financiare aferente.  Asadar, masuri de sustinere a inovatiei trebuie sa fie luate sau continuate, chiar mai agresiv decat pana in prezent, masuri care pot fi luate in mediul educational, financiar si fiscal, dar si la nivelul fiecărei companii in parte pentru a sustine in mod sustenabil inovatia si creativitatea.

Citiți ediția specială despre Inovație și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

 

Vezi aici ce mai cuprinde numarul special Inovatie

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii