Cautare




, Contributor

Telecom |
|

Cover story: Mircea Tudor, inventator în serie

Celebritatea nu i-a luat minţile. Dimpotrivă, l-a făcut să vrea mai mult. După trei ani de cercetare, Mircea Tudor poate în sfârşit să vorbească despre o invenţie unică la nivel mondial: primul scaner de avioane din lume.
Gala_Forbes_500-2010-_opt2.jpg

Pasionat de ingineria tehnologică și licențiat în drept, Mircea Tudor (55 de ani) a devenit celebru la nivel internațional în 2009, când Roboscan, sistemul avansat de scanare a camioanelor și containerelor, creat de firma sa, MB Telecom, a adjudecat pentru România marele premiu al Salonului de Invenții și Produse Noi de la Geneva, pentru prima dată în istoria de 40 de ani. A scris presa și s-a vorbit la televiziuni luni de-a rândul despre isprava inventatorului român, iar afacerea lui a căpătat aproape peste noapte alte dimensiuni.

Dacă în 2007, compania MB Telecom controlată de Mircea Tudor înregistra o cifră de afaceri de 2,7 milioane de euro, un an mai târziu, afacerile totale ajungeau deja la 16 milioane de euro, iar profitul depășea cinci milioane de euro. „A fost evenimentul care practic ne-a schimbat destinul. Dacă până atunci ne chinuiam să ne facem auziți și foarte greu ni se deschidea câte o ușă, după Geneva am câștigat credibilitate pe plan intern și extern si lumea a început să ne bage în seamă”, spune Mircea Tudor.

Vezi si: Cercetătorul Mircea Tudor, debut în industria alimentară

A fost o perioadă intensă, plină, provocatoare și foarte frumoasă, spune Mircea Tudor. A fost și momentul în care ar fi putut vinde și ar fi putut trăi liniștit până la bătrânețe. „Mi s-a oferit pentru 33% din afacerea Roboscan suma de 12,6 milioane de euro în 2008, înainte de confirmarea internațională a acestui produs, la Geneva”, recunoaște fondatorul acestei afaceri. Și nu a fost unica ofertă, spune acesta, existând în ultimii trei ani cel puțin zece solicitări de intrări în acționariatul firmei sau oferte de cumpărare a brevetului. Dar nu a vândut și nici nu are de gând s-o facă. Cel puțin deocamdată. Pentru că succesul pe care l-a înregistrat cu Roboscan pare să fi fost doar încălzirea pentru invențiile care aveau să urmeze.

Când se afla încă în lumina reflectoarelor, Mircea Tudor nu plănuia vreo vacanță exotică în care să-și „încarce bateriile“, ci demara o nouă cercetare. Despre care, abia acum, după aproape patru ani poate să vorbească. „Eram invitat la o conferință la Departamentul de Stat American, pentru o prezentare a Roboscanului. Într-o pauză de cafea, un oficial american  m-a întrebat dacă nu putem face și un scaner pentru avioane“, rememorează Mircea Tudor. Acesta a fost momentul zero, când firma MB Telecom a demarat practic cercetarea pentru realizarea unui scaner pentru avioane.  După patru ani de cercetare și investiții ce vor totaliza peste 13 milioane de euro, firma lui Mircea Tudor, MB Telecom, este proprietar al unui brevet de invenție pentru un scaner de avioane, unic în lume, care va purta numele de Roboscan 2M Aria.

Ce înseamnă asta și ce nouă dimensiune ar putea da business-ului? „Din 2014, anul când va debuta exploatarea comercială, este estimată o creștere a veniturilor companiei de câteva ori, până spre 40 de milioane de euro. Semnalele primite până acum indică un interes foarte ridicat pentru această tehnologie“, apreciază Mircea Tudor.

A fost ținut secret timp de trei ani și jumătate, dar când a fost scos la lumină, scanerul pentru avioane a reușit să atragă imediat atenția potențialilor clienți și nu numai. Mircea Tudor spune că a primit și o ofertă de preluare a brevetului de invenție. Nu vrea să precizeze numele companiei, dar se rezumă la a o caracteriza drept „o firmă americană foarte mare”. I-au oferit și un preț pe măsură – câteva zeci de milioane de euro, cu mult peste investiția realizată – însă antreprenorul este de neclintit. „Am tot ce îmi trebuie ca să îl produc aici, la noi (sediul firmei din Otopeni – n.red.), inclusiv finanțare. Îmi doresc ca, cel puțin seria 0 (primele zece scanere) să se facă aici. Iar scanerul să pornească în lume cu eticheta «fabricat în România», sub brandul MBT”.

Costurile de producție ale unui singur scaner de avioane depășesc cu mult milionul de euro, spune Mircea Tudor, iar prețul de comercializare va fi și el pe măsură. Se va ridica probabil la câteva milioane de euro. „Nu mai mult de cinci milioane de euro pentru varianta cea mai complexă“, ține să precizeze Mircea Tudor.

Potențialii clienți ai unei astfel de tehnologii sunt instituții publice – autorități cu responsabilități în securitatea națională în general și în cea aviatică, în special.

Interesate de invenția românului ar putea fi, astfel, instituțiile din America de Nord, America Latină, Franța, Elveția, țările arabe sau cele din Extremul Orient. Interesul major vine în special din zona aviației private cunoscută ca principal vector al fenomenului de contrabandă cu narcotice, arme și explozibili, sume uriașe de numerar sau chiar ființe umane. Avioanele private au un statut special peste tot în lume, aflându-se în afara oricărui sistem instituționalizat de securizare a încărcării. Nicio autoritate nu are dreptul să controleze cavitățile tehnice ale aparatului de zbor, dacă această operație implică demontarea unor subansamble ale acestor aparate, astfel că invenția lui Tudor s-ar putea dovedi mai mult decât utilă și singura soluție de depistare rapidă a intențiilor frauduloase sau criminale.

Aparatul de zbor este practic scanat fără a fi atins, operațiune care poate dura între două și trei minute și generează o radiografie totală și detaliată a fuzelajului și la nevoie și a aripilor avionului. Pot fi depistate instantaneu orice încărcături sau obiecte adăugate în orice loc din avion, iar Mircea Tudor crede că, în acest context, principalii clienți potențiali ai scanerului de avioane pot deveni toate autoritățile cu responsabilități în acest domeniu vital al economiei mondiale. „Administrațiile aeroporturilor au reacționat foarte pozitiv. Dacă există o alarmă cu bombă, azi intervin echipele speciale de intervenție, care au uneori nevoie de ore în șir pentru investigarea avionului, în timp ce un astfel de scaner «vede»  tot avionul și rezolvă problema în doar două minute”.

După finalizarea prototipului, în luna mai a anului viitor urmează, spune Mircea Tudor, șase luni de testări și certificări. Din vara lui 2013, invenția MB Telecom va ieși practic în lume sub formă de prototip. „Teoretic va fi lansat spre comercializare începând cu 2014, după obținerea tuturor certificărilor de securitate radiologică a produsului, dar semnalele pe care le am până acum mă fac să cred că anumiți clienți îl vor achiziționa chiar înainte de a fi certificat“, spune Tudor.

Recunoaște că a dat multe la o parte pentru realizarea acestei noi tehnologii. Toate resursele, energia și concentrarea au fost orientate cu prioritate spre acest proiect. Susține că nu va înstrăina brevetul de invenție, dar că ar putea fi dispus, la un moment dat –  doar după realizarea, în România a seriei 0 – să transfere parțial tehnologia către alți parteneri de producție, poate chiar firmei americane, căreia nu a dorit să îi precizeze numele, dar cu care recunoaște că a rămas în dialog. „Partenerul poate să îl producă în baza unui acord de transfer de tehnologie și know-how. Noi, MBT, ne vom păstra dreptul de a-l produce în paralel, în condițiile partajării piețelor internaționale”, explică Mircea Tudor. Scanerul de avioane este deja brevetat și este singurul din lume, iar firma românească deține în acest moment toate soluțiile tehnice.

Oricât ar părea de neobișnuit, aventura antreprenorială a lui Mircea Tudor, începută imediat după Revoluție a vizat mai multe domenii de activitate, pentru ca din anul 1996 să se axeze pe cercetarea tehnologică, aplicativă. MB Telecom, compania din domeniul cercetării pe care o deține, a obținut în ultimii 16 ani brevete pentru 12 invenții, dar cea care l-a făcut celebru a fost Roboscan 1M, cel mai mai avansat sistem de scanare a camioanelor, folosit în punctele de frontieră din România. Acum, a venit rândul scanerului de avioane. Un lucru pare însă cert: alături de echipa sa de cercetători, Mircea Tudor mai are încă multe de spus. Semn că se poate face și în România cercetare la nivel înalt. Și, ulterior, bani din cercetare.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii