Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

SmallBusiness |
|

Costel Postolache (Integral): “România este, cred, singura țară din Europa care nu are un program de susținere a culturii scrise”

Costel Postolache, directorul general al Grupului Editorial Integral, constată că haosul legislativ, incompetența și impostura la nivelul Ministerului Culturii și Ministerului Educației au condus la apariția unor monstruozități și anomalii contra naturii.
Costel Postolache_Integral

Forbes: Care sunt motivele pentru care România se află în coada clasamentului consumului de carte din Uniunea Europeană? Cu alte cuvinte, de ce românii nu sunt mari cumpărători de cărți?

Costel Postolache: E simplu. Consumul de carte a scăzut continuu din anii ’90, când s-a înregistrat un vârf de sarcină ușor de explicat prin condițiile socio-istorice cunoscute. A urmat apoi un declin dramatic, care pare că nu se mai oprește. Industria editorială a fost printre primele care s-au auto-privatizat, ieșind total de sub controlul statului. În consecință, statul nu s-a mai simțit dator în niciun fel să sprijine în producția de carte și librăriile ori – cu atât mai puțin – bunul obicei al lecturii.

România este, cred, singura țară din Europa care nu are un program de susținere a culturii scrise. De altfel, nu există niciun program de susținere a culturii, ca să nu ne limităm la cultura scrisă.

 

Forbes: În 2018, care considerați că au fost măsurile notabile decise de Guvern cu impact (pozitiv sau negativ) important în piața cărții din România?

Costel Postolache: Haosul legislativ, incompetența, impostura și improvizația la nivelul Ministerului Culturii și Ministerului Educației – și în general la nivel guvernului – au dus la apariția unor monstruozități și anomalii contra naturii și a evoluției fenomenelor culturale.

Reapariția manualului unic și a editurii unice, a politrucilor care conduc domenii esențiale ale vieții sociale, precum educația și cultura, au torpilat eforturile de treizeci de ani ale breslei editoriale și ale oamenilor de cultură. În alte țări, lectura este obiect obligatoriu de studiu în școală. În România, ani la rând, miniștrii Educației au interzis accesul editurilor în școli.

Declararea anului 2019 ca Anul Cărții este un gest demonstrativ, fără nicio consecință practică, profilându-se ca o ratare la fel de mare ca Anul Centenar 2018. Faptul că, în primele trei luni ale anului 2019, România a funcționat fără un buget aprobat a blocat achizițiile de cărți de către bibliotecile de stat. Bonus, numirea ca Secretar de Stat la Cultură a unui șef de la Canalizare arată exact direcția în care se îndreaptă România.

 

Forbes: Migrația românilor a lovit piața forței de muncă în domeniul editorial? Altfel spus, vă confruntați în ultimii ani cu o criză a forței de muncă în domeniul dvs. de activitate? Cum gestionați această criză?

Costel Postolache: Da, criza forței de muncă afectează și domeniul editorial, în special în sectoarele IT, logistic administrativ, financiar. Redactorii și specialiștii a căror muncă și creație sunt legate de limba română sunt mai puțin tentați să facă saltul într-o altă cultură. Asta în cazul în care doresc să își păstreze profesia și să își cultive talentele.

Au dispărut și librăriile, iar librarii s-au orientat, de voie sau nevoie, spre activități mai profitabile, în România sau aiurea. Librăriile, ca și editurile, nu au beneficiat de sprijin din partea statului și s-au împuținat într-un ritm dramatic.

În fapt, eu nu solicit sprijin din partea statului, ci cer doar să fim lăsați în pace, să lucrăm într-un mediu concurențial real. Editura Integral are un model unic de funcționare, flexibil și dinamic, care îi permite să publice 200 de titluri noi pe an cu doar 20% din personalul unei edituri de top.

 

Forbes: Care sunt oportunitățiile de afaceri pentru editura dvs. reprezentate de cele două târguri de carte interne – Gaudeamus și Bookfest – dar și cele oferite de participarea la târgurile internaționale?

Costel Postolache: Cele două târguri majore din România sunt, în primul rând, evenimente pentru și cu public. Și, nu în ultimul rând, sunt ocazii de a arăta celorlalte edituri ce facem și cum creștem.

Târgurile, și cele interne și cele externe, și-au mai pierdut din aura de piețe de copyright, pentru că majoritatea tranzacțiilor se pregătesc și se finalizează în spațiul virtual. Desigur, sunt mulți editori care merg la Paris, Londra, Bologna sau Frankfurt pentru a vedea noile oferte ale pieței internaționale și pentru a contracta drepturi pentru viitoarele apariții de succes. Dar tendința este de diminuare a rolului târgurilor de carte ca piață B2B. Un exemplu în constituie Târgul de la Ierusalim, care s-a transformat de câțiva ani într-un Forum al editorilor.

Editura Integral este un producător important de conținut și branduri, astfel că interesul nostru este, mai degrabă, să vindem drepturi, decât să cumpărăm. Preferăm să publicăm conținut original și succesul de public ne îndreptățește să credem că suntem pe drumul bun.

(2 aprilie 2019)

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii