FacebookTwitterLinkedIn

Forbes: Cum arată piața editorială din România după două luni de pandemie (martie-aprilie 2020)?

Costel Postolache: Seamănă cu corul bocitoarelor. Sunt multe motive obiective specifice momentului, unele negative (închiderea librăriilor, a mall-urilor – cu tot cu librării și cu insulele de carte –, închiderea chioșcurilor de presă și carte, încetarea plăților de către mulți librari, limitarea traficului pietonal și a mobilității persoanelor), altele pozitive (mai mult timp alocat pentru lectură ca soluție de consumare a timpului liber neplanificat, creșterea vânzărilor de carte în magazinele online, creșterea consumului de carte digitală, lansarea educației digitale ca soluție oficială de învățare).

La acestea se adaugă motivele permanente ale crizei sistemice ale culturii – inclusive ale celei scrise – din România: lipsa oricăror politici culturale și educaționale – nu vorbesc de strategii culturale și / sau educaționale, pentru că e deja prea mult –, abandonarea responsabilității susținerii culturii scrise în brațele antreprenorilor mai mari sau mai mici, cu o viziune mai cuprinzătoare (sau nu) asupra rolulului cărții în viața unei națiuni.

Și nu în cele din urmă, sunt problemele interne ale industriei cărții, confruntate cu o criză de maturitate, care înseamnă o criză de saturație a actualelor formate de producție și de vânzare ale cărții. Situațiile de criză sunt oportunități pentru reinventarea industriilor, a afacerilor în sine. Unii producători au înțeles asta și au profitat de situație pentru a se relansa. Alții au ales să intre în corul bocitoarelor.

Forbes: Care a fost impactul acestei crize asupra editurii dvs.?

Costel Postolache: Editura Integral a ales să nu intre în corul bocitoarelor. Înainte de toate, am sesizat din vreme o posibilă evoluție negativă a situației economice pe fondul deteriorarării situației sanitare și medicale la nivel global și am luat măsuri în consecință încă de la începutul lunii martie.

Am optimizat fluxurile de producție și am eliminat unele categorii de cheltuieli. Nu a trebuit să facem prea multe în acest sens, pentru că modelul nostru de business, foarte diferit de al celorlalți editori, se baza oricum pe lucrul de acasă și pe cooperarea la distanță. De la lansarea ca proiect comercial,

Integral a funcționat pe modelul 80/20, în care cifra mica a reprezentat procentul celor care lucrau la birou. În aceste condiții, nu a trebuit să trimitem acum oamenii să lucreze de acasă, ei făceau asta de multă vreme, așa că nu am avut niciun fel de disfuncții legate de relocarea locurilor de muncă, ori de restructurarea proceselor de producție.

Cifra de afaceri a rămas stabilă comparativ cu anul trecut, desigur cu alte ponderi ale canalelor de vânzări. Au scăzut, evident, vânzările pe librării, au fost suspendate contractele de marketing și distribuție cu marile trusturi de presă, am supendat chiar și activitatea propriei noastre librării. Faptul că au crescut vânzările pe magazinele online, și pe eintegral.ro și pe site-urile mari, de carte ori generaliste, e de la sine înțeles. Dar noi nu ne-am bazat numai pe această creștere previzibilă și am amplificat proiecte lansate anterior (carte corporatistă, carte digitală, distribuție internațională), care au generat suficiente fluxuri financiare care să compenseze pierderile de pe canalele clasice.

În contra curentului general, de scădere drastică a producției de carte, Integral a plusat pe o creștere masivă a producției, beneficiind de o ofertă crescută de capacități de producție editorială și tipografică.

În perioada martie-mai 2020, editura Integral a publicat mai bine de 120 de titluri, în diferite formate și vândute pe diferite piețe, ceea ce cred că ne plasează în Top 5 producători de carte din România, ca să fim modești.

Între cele 120 de titluri, 10 sunt grupate în colecția Coronavirus 2020, un concept editorial Integral. Unică pe piață, această colecție a polarizat interesul cititorilor și a răsplătit efortul editurii Integral de a răspunde în timp real unei nevoi de informații, atât pe piață internă, cât și pe piața internațională.

În aceeași notă a modestiei (care nu ne caraterizează), putem afirma că editura Integral – desi nu a beneficiat de contracte cu statul ori cu primăriile marilor orașe – a administrat cu succes trecerea prin pandemie, reușind să depășească întărită acest moment care, pentru mulți editori, a fost dificil sau, poate, fatal.

Forbes: Enumerați câteva măsuri urgente pe care instituțiile statului (guvern, parlament, președinție) ar trebui să le adopte pentru a asigura supraviețuirea culturii scrise în România. Vedeți și potențiale măsuri specifice din partea guvernului pentru industria editorială?

Costel Postolache: Deși nu cred că se va întâmpla nimic, facem un exercițiu de imaginație.

  1. Adoptarea unei Strategii Culturale Naționale, menite să susțină Cultura Română ca element definitoriu al Identității Naționale, atașat atât locuitorilor teritoriului national, cât și regiunilor din vecinătate, locuite majoritar sau cu populații românești semnificative, precum și Diasporei românești. Strategia Culturală Națională trebuie să fie parte a politicii interne și externe românești.

2. (Preambul: Cultura scrisă este pielea Limbii Române. Fără cultură scrisă, limba română se pierde în spațiul virtual. Oricât ar publica cineva texte pe net sau în baze de date, consacrarea o dă litera scrisă și tipărită.) Adoptarea unei legislații care să ofere un cadru oficial Antreprenoriatului Cultural, care are o misiune specifică, legislație care să scoată Editorii (ca și alte categorii de antreprenori culturali) din sfera largă a IMM-urilor de larg consum și să le confere un statut și un format economic menit să îi ajute șă își exercite funcția socială.

3. Legea Presei / Legea Media / Legea Antreprenoriatului Cultural ar trebui să se constituie într-un pachet care să definească spațiul economic/social/cultural/legal în care să se creeze condiții real-favorabile exercitării unor profesii și activități esențiale pentru supraviețuirea culturii și identității naționale românești.

Forbes: În absența unor măsuri reale adoptate de autorități, peste câți ani estimați revenirea industriei editoriale din România la nivelul anului 2019?

Costel Postolache: Industria editorială din România manifestă o incredibilă rezistență la schimbare. De 30 de ani, nivelul cifrei de afaceri este anchilozat la cca 60 milioane de euro, variațiile minore având mai degrabă caracter de sezonalitate decât de evoluție. De aceea, cred că nici măcar pandemia nu va putea schimba ceva. Dar, cum, în majoritatea cazurilor, în business – și nu numai – stagnarea înseamnă moarte, această ne-schimbare nu e decât o lentă alunecare spre un final îndelung anunțat.

Forbes: Impactul acestei crize va modifica interesul și comportamentul cumpărătorilor de carte din România în următorul an?

Costel Postolache: Bugete mai mici, mai multă prudență la achiziție, amplificarea fenomenului de distribuție ne-autorizată a copiilor electronice (ebookuri sau clone ale cărților tipărite).

Cu siguranță, e-bookurile vor înregistra, în sfârșit, o creștere în ponderea vânzărilor, dar rămâne de văzut dacă acestea vor fi suficiente pentru a compensa regresul vânzărilor pe canalele clasice.

(29 mai 2020)

Cele mai vânsute cărți ale anului 2019