Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

Consolidare permanentă

Evoluţia economiei ar trebui să le dea încredere investitorilor din România, dar sunt câteva probleme greu de rezolvat, precum migrarea elitelor, a forţei de muncă şi sporul natural negativ.
Agricola Grigore Horoi 2

Cu puțini sunt oamenii de afaceri îngrijorați cu privire la procurarea resursei umane care să menţină şi să le sporească afacerile și, pe cale de consecință, întreaga economie. „Pe de altă parte, instabilitatea cadrului legal de reglementare fiscală afectează vizibilitatea pe termen lung, la fel şi lipsa investiţiilor statului şi a facilităţilor pentru investitorii privaţi“, spune Grigore Horoi, președintele Agricola Bacău.

Deficitul de resurse umane, cauzat în special de migrarea românilor spre ţări cu un nivel superior de dezvoltare este una din marile probleme ale Europei Centrale şi de Est. „Tot în această zonă îngrijorează faptul că politica populistă câştigă teren, din cauza inechităţii în redistribuirea plusvalorii, iar migraţia şi atentatele afectează stilul de viaţă.“ Pe lângă lipsa forţei de muncă în general (şi a forţei de muncă calificată, în particular), incertitudinile leagate de terorism şi calitatea clasei politice sunt alte probleme semnalate de oficialul Agricola. De aceea, strategia companiei pentru atragerea talentelor şi pentru a asigura motivaţia şi implicarea angajaţilor constă în crearea unui mediu de lucru prietenos, ca într-o familie responsabilă, în care fiecare membru este conştient că are sarcini, dar este şi ajutat, atunci când are nevoie. „Pas cu pas, salariile trebuie aliniate la nevoile salariaţilor. Sunt deja obișnuite facilități precum transportul la locul de muncă, cazarea, tichetele de masă, calificarea la locul de muncă, asigurarea, stimulentele prin aplicarea principiilor de management al performanţei sau planul de carieră.“ Agricultura şi industria alimentară fac eforturi pentru a se alinia la performanţele industriilor din Europa de Vest și, de aceea, continuă procesele de consolidare la nivelul industriilor și sporeşte preocuparea pentru calitate şi onorarea aşteptărilor consumatorilor.

Oficialul Agricola consideră că cea mai importantă componentă ce ar trebui inclusă ca prioritate strategică de către guvern este economia. „O economie dezvoltată pe principii echitabile poate genera resursele care să susţină proiecte/nevoi din zona socială, culturală, sportivă etc. Pentru o economie dezvoltată sănătos este nevoie de predictibilitate, rezonabilitate, echitate (toţi jucătorii să participe proporţional prin taxe şi impozite). Infrastructura şi alte facilităţi rămân în sarcina statului“, susţine Grigore Horoi.

Statul echitabil

În ceea ce priveşte stimularea capitalului românesc şi tratamentul privilegiat al capitalului străin, preşedintele Agricola nu crede că este posibil să fie acordate facilităţi mai multe unor companii doar pentru că au capital românesc, dar statul poate fi echitabil, în sensul de a nu acorda altora ce nu poate acorda firmelor româneşti. „Antreprenoriatul românesc nu este la fel de sofisticat precum cel străin, care deţine tehnici aparent legale de a transfera plusvaloarea obţinută acolo unde are interes (paradisuri fiscale, pentru taxe mai prietenoase; preţuri de transfer care facilitează transferul plusvalorii către firma-mamă sau altă firmă a grupului din care operatorul face parte). Românii, deşi sunt creativi, nu au suficientă expertiză în optimizări fiscale şi altele asemenea, încearcă soluţii care de cele mai multe ori le aduc multe şi nedorite necazuri“, susţine Horoi. În ceea ce priveşte relaţia actuală dintre mediul de business privat din România şi cel politic, preşedintele Agricola este de părere că relaţia nu poate fi grozavă atât timp cât în funcţii de mare responsabilitate sunt promovaţi oameni care nu au o expertiză, în CV-ul acestora primând în cele mai multe cazuri doar experienţă/ rezultatele politice.

În opinia sa, primele trei principii care ar trebui promovate în mediul de business românesc, astfel încât acesta să devină mai performant şi credibil, sunt stabilitatea (legislativă), echitatea şi determinarea de a face lucrurile promise, asumate – ceea ce are legătură cu reputaţia.

Afaceri în creştere

Grupul de firme condus de Grigore Horoi a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 6%, în prima jumătate a acestui an, faţă de perioada similară a anului trecut. Astfel, cifra de afaceri a trecut de 322 de milioane de lei (cifra de afaceri nu mai include şi off-urile de vânzări, potrivit legislaţiei aplicabile din 2017).

Creşterea cifrei de afaceri a fost generată de vânzările companiilor din grup, cu excepţia Agricola Magazine
(reţeaua de magazine Agricola), a cărei cifră de afaceri a scăzut cu aproape 9%.

Agricola Internaţional, cea mai importantă companie a Grupului Agricola, în care sunt integrate lanţul de producţie al cărnii de pasăre şi operatorul logistic, a înregistrat, în primele șase luni, o cifră de afaceri similară celei realizate anul trecut, de circa 195 de milioane de lei. „Cifra de afaceri se menţine la nivelul anului trecut, în special din cauza diminuării vânzărilor de furaje către terţi. Vânzările de carne de pui sunt în staţionare din punct de vedere al volumelor (21.200 de tone), dar în creştere cu 5,56% din punct de vedere valoric, comparativ cu perioada similară din 2016, pe fondul obţinerii unui preţ mediu mai bun la carnea de pasăre, datorat structurii de vânzare şi a pieselor din carne de pui cu valoare adăugată mare“, precizează Grigore Horoi.

Cifra de afaceri a companiei Salbac a crescut cu 10%, depășind 55 de milioane de lei, în condițiile în care vânzările la categoria salamuri crud-uscate au crescut cu 7% în valoare şi 5% în volum. În același timp, grupa salamurilor fiert-afumate înregistrează o creştere a volumelor de 16,5%, respectiv o creştere valorică de aproape 19%. „Menţinem tendinţa de creştere la grupa salamurilor crud-uscate, unde suntem lideri de piaţă, Salamul de Sibiu Agricola fiind în continuare lider detaşat în segment“, precizează Grigore Horoi.

Categoria semipreparate şi produse de tip ready-meal, obţinute la fabrica Europrod, a înregistrat, în aceeaşi perioadă, o creştere a cifrei de afaceri de 18,75% (peste 20 de milioane de lei). Vânzările acestor produse au înregistrat o creştere a volumelor de 7%, în special din exporturi în ţările UE. Vânzările de ouă proaspete, obţinute la Avicola Lumina – Constanţa, au înregistrat, în primul semestru al anului, o creştere de 0,5% a volumelor (aproape 31 de milioane de ouă) şi o creştere valorică de 18% datorată revenirii preţului mediu al acestui produs. Estimările privind evoluţia indicatorilor companiei la nivelul următoarelor 12 luni vizează o creștere de 5% a vânzărilor, de 3% a profiturilor și 2% a numărului de angajați, dar și o diminuare cu 40% a investițiilor față de ultimele 12 luni. Strategia de afaceri a grupului Agricola pentru a doua jumătate a acestui an şi pentru anul următor este de a continua să crească prin utilizarea cât mai bună a resurselor operaţionale existente şi să se diferenţieze prin inovaţie.

25 de ani mai târziu

Cele mai importante lecţii de afaceri pe care Grigore Horoi le-a învăţat pe parcursul carierei sale, şi pe care le consideră foarte actuale, sunt asumarea unor proiecte care pot fi gestionate din punct de vedere al finanţării, al managementului şi operaţional, curajul și încrederea de a urma viziunea propusă, precum și recunoașterea și tolerarea greșelilor, concomitent, cu încurajarea celor care au nevoie de susținere. Pentru a menţine echilibrul între viaţa personală şi cea profesională, preşedintele Agricola alocă timp şi disponibilitate în proporţii rezonabile, care «migrează» între familie şi profesie. În ceea ce priveşte implicarea familiei în afaceri, Grigore Horoi nu crede că implicarea familiei în business este tocmai benefică şi nu ar încuraja o astfel de abordare, dar consideră că este foarte important ca la momentul despărţirii de business să ai sentimentul împlinirii. „O afacere trebuie să fie o construcţie solidă şi când intenţionezi să o laşi moştenire şi când intenţionezi să o vinzi. În concluzie, nu exclud nici una, nici alta.“

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii