Cautare




, Contributor

Bunuri de consum |
|

Forbes 21 pentru 2021. Comerțul online câștigă putere

2020 a fost anul în care statistica balanței pandemice a reușit, mai mult ca oricând, să pună un accent pozitiv asupra câtorva sectoare economice care așteptau momentul oportun ca să-și ia avântul către profitabilitate.  
056 dosar21 09 retail

Piața FMCG și retailul sunt două dintre segmentele care s-au dezvoltat frumos în mediul „noului normal”, iar pârghiile care le-au conferit validare și le-au oferit, totodată, siguranța desfășurării activității pentru ziua de mâine au fost comerțul electronic și digitalizarea accentuată.

Fără doar și poate, modificările survenite în obiceiurile de consum ale cumpărătorilor și mutarea preponderent în online au dus la creșteri semnificative pentru toți antreprenorii care au ales să mizeze pe e-Commerce și domeniile conexe acestui segment. Iar cifrele au demonstrat acest lucru încă din prima parte a unui 2020 atipic. Conform unui studiu realizat de către specialiștii Keys Fin, inițial, românii au fost mai speriați de lipsa alimentelor decât de existența și extinderea noului virus.

Pandemia de coronavirus a adus odată cu ea o cerere crescută pentru produsele de bază, la care retailerii locali s-au adaptat rapid prin suplimentarea imediată a stocurilor, campanii ample de informare, prevenție și responsabilizare a populației (prin intermediul spoturilor radio, la televizor, mesaje online, dar și în magazine, prin signalistică amplasată pe podea, geamuri și în zonele de trafic) și prin eforturi crescute de igienizare a spațiilor.

În plus, retailerii au mizat și pe dezvoltarea accentuată a unui segment devenit esențial peste noapte: comerțul online cu livrare la domiciliu. Toate cele de mai sus presupun investiții considerabile, dar marii retaileri alimentari au făcut front comun cu autoritățile și au pus sănătatea populației înaintea marjelor de profit.

Cu toate acestea, cererea crescută de produse a dus inițial și la creșterea prețurilor. Astfel, potrivit unei analize realizate de Consiliul Concurenței în martie 2020, pe baza datelor din Monitorul Prețului, salamul, roșiile proaspete, laptele și merele s-au scumpit cel mai mult în perioada respectivă. Astfel, dacă un litru de lapte costa 3,94 lei în decembrie 2019, acesta ajunsese să coste 4,95 lei în 23 martie 2020.

Marii retaileri au reacționat rapid la sesizările clienților cu privire la scumpiri și au făcut un angajament de a plafona prețurile la produsele de bază. În ceea ce privește piața de bunuri de larg consum, aceasta a înregistrat o creștere în valoare de 12% în prima jumătate a anului 2020 față de aceeași perioadă a anului precedent. Pe fondul unor prețuri majorate cu 5% (conform Eurostat), gospodăriile din România au cumpărat volume mai mari cu 9% și au ales segmente inferioare de preț. Criza medicală și implicit restricțiile din ultimele luni au determinat schimbări în comportamentul de cumpărare, astfel încât frecvența vizitelor la magazin a scăzut cu 6%, iar suma medie plătită la un act de cumpărare a crescut cu aproape 20%. Conform unor statistici GFK, magazinele de tip discount sunt marii câștigători ai comerțului modern.

Cu o creștere de 37% în valoare față de ianuarie – iunie 2019, magazinele de tip discount surclasează supermarket-urile și devin al doilea jucător din comerțul modern din punctul de vedere al cotei de piață valorice. Contribuția cea mai mare la creșterea valorică au adus-o mărcile din segmentul inferior de preț. Datele demonstrează că segmentul economy reprezintă un sfert din valoarea pieței de FMCG în prima jumătate din 2020, însă contribuie în proporție de 43% la creșterea acesteia. Mărcile proprii își continuă trend-ul ascendent în special în lactate, în timp ce segmentul premium crește ușor în importanță pentru băuturi (alcoolice, non-alcoolice, cafea). Printre categoriile al căror consum a crescut semnificativ în ianuarie-iunie 2020 se numără conservele (carne, pește), alimentele instant, crema de ciocolată, făina și mălaiul, produsele de curățenie, săpunul, șervețelele umede, aditivii pentru prăjituri, specialitățile de brânză sau napolitanele. Produsele de îngrijire a părului, cremele de față și corp sau deodorantele au înregistrat scăderi în volum pe fondul creșterii timpului petrecut acasă, se arată în studiul GfK.

Este just că pandemia a cauzat închiderea temporară a majorității magazinelor, care nu fac parte din categoria retail alimentar și mai ales a acelor unități aflate în mall-uri, însă multe dintre acestea s-au adaptat din mers și au deschis variante online ale magazinelor fizice, realizând livrări prin intermediul marilor firme locale de curierat, alți jucători primordiali în acest episod pandemic. Așadar, mulți dintre antreprenorii de pe piața de curierat au trecut de anul trecut de pe banda întâi, în linia întâi.

În ceea ce privește consumul, după 9 luni de pandemie, cifrele arătau că românii cumpărau tot mai mult și mai constant din online, fie că vorbim de produse de necesitate cum sunt cele alimentare, de îngrijire personală sau curățenie, de obiecte pentru casă ori cadouri sau chiar de investiții, cum este cazul în luna decembrie, este concluzia și celor de la Merchant Pro. Potrivit unui studiu realizat de către specialiștii Merchant Pro, ultimul trimestru al anului 2020 a înregistrat noi creșteri în volumul și valoarea vânzărilor online, motoarele de creștere fiind Black Friday – cu o creștere medie de 43% față de perioada similară din 2019 – și sărbătorile de iarnă, cu creștere de 83% la numărul tranzacțiilor.

De cealaltă parte, specialiștii 2Performant au explicat că valoarea medie a coșului de cumpărături a fost în 2020 de 49,70 euro fără TVA, în creștere cu 5,7% față de 2019. La capitolul categorii de produse, se observă distribuția categoriilor în total vânzări: 27,5% Fashion, 25,7% Books, Movies & Music, 13,7% Beauty, 7,1% Electronics IT&C, 6,8% Babies Kids & Toys, 5,4% Home & Garden. Ceea ce reflectă faptul că românii au cumpărat în online acele produse care au fost cele mai potrivite noului stil de viață impus de pandemie. Primele trei categorii de produse cu cele mai mari creșteri de vânzări în 2020 față de anul anterior sunt Sports & outdoors, urmată de Beauty și Babies Kids & Toys.

Așadar, 2021 va fi anul consolidării prezenței în online. Practic, ritmul creșterilor din mediul online se va afla în continuare pe un trend ascendent, însă mai temperat. Adopția online-ului va continua însă, mai ales în rândul retailerilor locali, care vor integra masiv online-ul în strategia de vânzări.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii