Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Cine ține telecomanda la desenele animate?

Aproape 40% dintre telespectatorii televiziunilor ce difuzează desene animate sunt copiii cu vârste între 4 și 11 ani. Dar ei nu sunt stăpânii absoluți ai telecomenzii pe aceste programe. Părinții dețin o cotă de 31,8%. mai sunt prezenți și bunicii, când se plictisesc de programele canalelor de știri.
 aboneaza-te
shutterstock_77953456.jpg

Televiziunile generaliste au renunțat de multă vreme să mai investească în programe pentru copii. Au trecut vremurile când actorul Marian Râlea („Magicianul”) lansa la TVR 1 emisiunea „Abramurica” (începutul anilor ’90), apoi cunoștea un succes fulminat de audiență cu același format la Pro TV.

În prezent, televiziunile generaliste sunt mult mai preocupate de producția unor programe de divertisment de mare audiență, care să le aducă venituri maxime din publicitate. Astfel, au dispărut emisiunile de notorietate pentru copii. Asta și pe fondul intrării pe piața TV din România a mai multor canale specializate pentru copii și tineret. Atenția copiilor a fost transferată către aceste programe care, în scurt timp, i-au fidelizat atât pe micii telespectatori, cât și pe părinți.

Sondajele de audiență din luna mai a.c. arată că cele cinci canale pentru copii și tineret, aflate în monitorizările Kantar Media, au avut o cotă cumulată de vizionare de 6,07%, la nivel urban. De asemenea, audiența medie a fost de 27.800 de persoane pe minut (urban, all day).

Aceste cifre plasează nișa televiziunilor pentru copii pe locul trei în clasamentul audienței urbane, după posturile generaliste și canalele de știri. Dar are o cotă de piață mai mare decât nișa de sport, de muzică sau de filme și seriale. Din această perspectivă, „nișa celor mici” este greu de ignorat atât de telespectatori, cât și de clienții publicitari.

 aboneaza-te
Pe nișa televiziunilor pentru copii „se joacă” în prezent cinci „năzdrăvani”: Disney Channel, Disney Junior, Boomerang, Cartoon Network și Minimax/A+. În perioada 1 ianuarie – 31 mai 2013, 43.000 de telespectatori din mediul urban au urmărit cel puțin un minut din programele acestor posturi.

Și acest indicator de audiență, reach, este superior celui înregistrat pe segmentul de filme, de sport și muzicale. Deși se adresează celor mici, această nișă este o forță pe piața TV din România.

Cum era de așteptat, copiii sunt cei mai mulți în fața micilor ecrane. Ei își stabilesc programele preferate. Adulții, în calitate de părinți și bunicii, sunt cei care scot… banii din buzunar și decid cumpărarea produselor ce sunt promovate în calupurile publicitare. „Diviziunea muncii” este evidentă și firească: cei mici cu consumul TV, cei mari cu achizițiile!

 

Disney Channel este liderul confortabil al televiziunilor pentru copii și tineret. Mai mult, televiziunea deținută de Disney-ABC Cable Network Group, o divizie a Walt Disney Company, ocupă, lună de lună, pozițiile 9 – 11 în topul general al audienței urbane din România. În luna mai a.c., de exemplu, audiența sa a fost mai mare decât cea de la B1 TV, Realitatea TV, Etno TV sau TVR2. Încă un exemplu al forței și… magiei pe care o au televiziunile pentru copii!

Profilul telespectatorilor de la Disney Channel, în primele cinci luni ale acestui an, este cel mai echilibrat din oferta de programe. Aproximativ 45,4% din totalul telespectatorilor sunt copii cu vârste între 4 și 11 ani. Este cea mai mare pondere a acestei grupe de vârstă dintre toate canalele TV ce se adresează copiilor și tinerilor. Adulții cu vârste între 25 și 34 de ani (părinții) dețin o pondere de 10,1%, iar cei între 35 și 44 de ani au o cotă de 11,6%. Ambele cifre procentuale sunt cele mai mici de pe piață pe grupele respective.

Disney Junior, „frățiorul” lui Disney Channel, a fost lansat în România în martie 2012. În mai puțin de un an, „juniorul” a ajuns al doilea program ca audiență în sondaje. Aproximativ 37% dintre telespectatori sunt copii cu vârste între 4 și 11 ani. Este cea mai mică pondere a acestei grupe de vârstă dintre toate stațiile concurente.

Dar Disney Junior conduce detașat la grupa de vârstă 25 – 34 de ani, cu 25,6%,  de unde se vede că mulți părinți sunt alături de copiii lor în fața micilor ecrane. Altfel spus, un sfert dintre telespectatorii din mediu urban sunt adulții cu vârste în 25 și 34 de ani. O cotă relativ mare o dețin și părinții ceva mai în vârstă (35 – 44 de ani): 14,5%. Bunicii de peste 65 de ani nu sunt atrași de televiziunea nepoților: 2,2%.

Cartoon Network, canalul aparținând companiei americane Turner Broadcasting System (Time Warner), a fost lansat în România în 1998. Aproape 37,8% dintre telespectatori sunt copii cu vârste în 4 și 11 ani. O pondere mai mică decât la Disney Channel și Boomerang. Adulții între 25 și 34 de ani din mediul urban sunt în proporție de 17,1% (a doua cifră după Disney Junior), iar părinții cu vârste între 35 și 44 de ani dețin o cotă de 14,4%.

Bunicii de peste 65 de ani au o pondere mare la Cartoon Network: 4,7%. Demn de remarcat este faptul că această stație are cea mai mare pondere a publicului masculin dintre toate televiziunile pentru copii: 61,2%.

Aceeași companie Turner Broadcasting System operează și programul Boomerang, care este cea de-a doua televiziune cu cea mai mare pondere a telespectatorilor cu vârste între 4 și 11 ani (43%), după Disney Channel.

Adulții cu vârste între 25 și 34 de ani au o cotă de 16,5%, iar cei între 35 și 44 de ani reprezintă 12,6% din totalul telespectatorilor. Orășenii de peste 65 de ani sunt în proporție de 7,5%, cea mai ridicată cifră procentuală de pe această nișă. Probabil că acești bunici, care sunt alături de nepoții lor în fața micilor ecrane, sunt mai atașați de vechile desene animate ce se difuzează pe Boomerang.

Canalul Minimax/A+, distribuit în România de firma Chellomedia (divizie a Liberty Global, cel mai mare distribuitor de conținut prin cablu TV din lume), are o pondere a telespectatorilor cu vârste între 4 și 11 ani de 38%.

Părinții din cele două grupe de vârstă, 25 – 34 ani, respectiv 35 – 44 ani, dețin cote egale: 16%. Așadar, copiii și părinții urmăresc cot la cot programele Minimax/A+. Nici bunicii nu se lasă mai prejos, cota lor fiind de 6,8% din totalul telespectatorilor.

Dintre cele cinci canale pentru copii și tineret, Disney Channel a livrat cel mai mare volum de audiență clienților publicitari care au cumpărat timpi de reclame, în perioada 1 ianuarie – 31 mai: 8.668,5 GRP’30 pe targetul comercial. Pe locurile următoare s-au plasat Cartoon Network (3.710 GRP’30) și Minimax/A+ (3.687,3 GRP’30).

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii