Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Cine are puterea în televiziune?

Cinci televiziuni contează pentru români din cele 60 cărora le sunt măsurate audiențele. Cele cinci dețin mai mult de jumătate din audiența furnizată de piața TV.
Live report concept

În miezul verii, când o bună parte dintre români sunt în vacanță, este interesant de urmărit pe câți telespectatori se bazează televiziunile. Altfel spus, care este audiența pe timpul verii, care n-a plecat, pentru că n-are unde să plece, audiența fidelă, încremenită în fața micilor ecrane, pe arșiță și pe furtuni, audiența devotată. Se știe, în acest sezon, grilele de programe ale marilor televiziuni sunt adaptate estival la un consum redus de TV. Chiar și în această situație se constată că puterea ratingului face legea. În luna iulie a.c., în sistemul național de măsurare a audienței TV, administrat de societatea ARMADATA și realizat de Kantar Media, erau înscrise 60 de televiziuni. Adică, televiziuni mici și mari, generaliste sau de nișă, cărora le sunt măsurate audiențele. Pentru că achită o taxă, conform procedurilor convenite în cadrul sistemului. Se poate spune că numărul acesta este foarte mare și că piața TV din România este segmentată și fărâmițată. Este o idee superficială!

Sondajele de audiență pentru iulie, lună cu un consum redus de televiziune, arată că primele cinci televiziuni din fruntea topul general la nivel național – Pro TV, Antena 1, Kanal D, România TV și Antena 3 – dețin o cotă de piață de 51,27%. Altfel spus, peste jumătate dintre românii care au urmărit un program TV, în cursul lunii iulie, s-au uitat la una dintre cele cinci televiziuni amintite. În mediu urban, situația este asemănătoare, cota cumulată de piață a celor cinci este de 51,23%. Asta înseamnă că trei televiziuni comerciale generaliste și două de știri controlează jumătate din audiența livrată de piața TV din România. Chiar și în timpul verii, când audiențele TV ating cote minime! Se poate spune că este meritul celor cinci stații care au reușit, de-a lungul timpului, să-și fidelizeze telespectatorii cu ofertele lor și să-i facă prizonieri. Profilul telespectatorilor de la aceste programe furnizează în final nucleul dur al consumatorului de televiziune din România. Cât despre restul pieței, de 48,77%, bătălia pentru audiență se poartă între numai puțin de 55 de televiziuni. Este evident cine deține puterea pe piața TV din România: divertismentul și știrile. (Dar nu e cazul să discutăm aici calitatea știrilor livrate de cele două televiziuni!) Pe de altă parte, această concentrare de putere, arată conservatorismul telespectatorilor români, mai cu seamă în rândurile celor cu vârste de peste 40 de ani, care nu sunt dispuși să butoneze telecomanda în căutarea altor programe. Acest imobilism ține de o sumă de factori, printre care educația este cel mai important. Pentru că educația scăzută restrânge (întotdeauna) opțiunile.

Dacă extindem analiza la primele 10 televiziuni, constatăm că acestea dețin o cotă totală de piață de 64,04% la nivel național și de 61,88% în mediul urban. Comparația acestor două cote arată că publicul urban este dispus să consume și alte programe din afara celor 10 stații. (La topul 5 inițial au fost adăugate în ordine televiziunile Național TV, Prima TV, Antena Stars, TVR 1 și Disney Channel.)

Așadar, nu este vorba de monopol pe piața TV, ci de o concentrare generată de ofertele de programe și de obișnuința telespectatorilor români.

Divertismentul reprezintă oferta de televiziune care face audiență. La nivel național, în luna iulie, cele 11 televiziuni generaliste, în care sunt incluse și canalele de stat TVR 1 și TVR 2, au avut o cotă de piață de 51,3% la nivel național. Dintre cele 11 generaliste, trei televizini comerciale au furnizat cel mai mare volum de divertisment: Pro TV (cotă de piață de 16,95%), Antena 1 (11,05%) și Kanal D (10,85%).

Nișa știrilor TV, reprezentată de cinci canale – România TV, Antena 3, B1 TV, Digi24 și Realitatea TV – a avut o cotă de piață (de vizionare) de 16,4% la nivel național. Segmentul televiziunii pentru copii și tineret, care cunoaște creșteri de audiență pe timpul vacanței, a avut un market-share de 9,15%, în timp ce nișa de filme și seriale a înregistrat o cotă de 5,92%.

Puterea în televiziune este deținută de divertisment și știri. Indiferent de calitatea acestora, ratingul este asigurat, românii consumă orice…

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii