Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

|
|

Cine îi „cercetează” pe români?

Institutele de sondare a opiniei publice din România ies în „luminile rampei” numai în anii electorali. Atunci, sondajele electorale realizate de aceste companii angrenate în „lupta electorală” de partea unui partid, care comandă și (uneori) plătește „cercetările”, sunt intens discutate și întoarse pe toate fețele de analiști, comentatori, politicieni, țuțări și băgători de seamă.
Print

Acestea sunt sondajele la vedere, care sunt date publicității de comanditari din motive strategice. Mai sunt și cercetări care se țin la secret, utilizate de strategii partidelor în luptele electorale. La noi, însă, arsenalul „luptelor” dintre partide cuprinde manipulări, zvonuri, fumigene și detractări.

Anul 2014 s-a încadrat perfect în „obiceiurile” de consum ale companiilor de cercetare și sondare. Deja, s-a creat o echipă de „sondori” care, în fiecare confruntare electorală, intră cu arme și bagaje în vâltoarea politicii dâmbovițene, furnizând la greu sondaje și exit-poll-uri. Dar toată această muncă nu pare să fie recompensată pe măsură de către partide, dovadă că bilanțurile financiare ale prestatorilor sunt modeste, conform datelor de la Ministerul Finanțelor.

Anul trecut, printre firmele care au prestat servicii partidelor politice în campania prezidențială s-au numărat: Sociopol, care nu are bilanțul pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, INSCOP cu o cifră de afaceri de doar 65.000 euro, Avangarde, firma sociologului Marius Pieleanu, cu o cifră de afaceri de 284.404 euro, CURS (379.634 euro), IRSOP (198.910 euro), IMAS (1,1 milioane de euro), firma lui Alin Teodorescu, fost deputat PSD de Brăila, CSOP (1,34 milioane euro) și Metro Media Transilvania (315.302 euro). Afacerile acestor companii care prestează servicii și pentru clienții politici n-au fost deloc spectaculoase în anul electoral 2014. Se știe, partidele politice își plătesc greu „furnizorii”. Mai mult, IMAS a raportat pierderi de 23.849 euro iar IRSOP a avut un profit net de doar 8.166 euro.

Un exemplu de notorietate al modului în care politicul își bagă „coada” în piața de cercetare este Compania de Cercetare Sociologică şi Branding Forum (CCSB), cu pierderi de 10.424 euro. Acționarii acestei firme sunt Camelia Voiculescu, fiica lui Dan Voiculescu și președintele Intact Media Group, și Mirel Palada, consilier de stat al premierului Victor Ponta și fost purtător de cuvânt al guvernului Ponta. CCSB a avut o cifră de afaceri de doar 5.514 euro în 2014, iar datoriile la finele anului 2014 s-au ridicat la 228.894 euro. A avut un singur angajat.

Dar cele mai puternice companii din punct de vedere financiar sunt cele care se ocupă de cercetarea de piață, o activitate afectată de criza economică din ultimii ani, pentru că mulți clienți comerciali fie au renunțat fie și-au redus drastic bugetele pentru research. Primele patru companii de pe piața autohtonă sunt filiale ale rețelelor internaționale de cercetare: GfK, AC Nielsen, IMS Health Technology Solutions, companie care a cumpărat fostul CEGEDIM, și Millward Brown.
Piața de sondare a opiniei publice și a cercetării de piață din România s-a ridicat în 2014 la 48,4 milioane de euro.

„Forbes România” a monitorizat 30 de companii de pe această piață care, în ultimii ani, a cunoscut o dezvoltare rapidă pe diferite nișe de servicii de cercetare, în ciuda crizei economice. Profitul net cumulat al celor 30 de societăți a fost de 967.011 euro. Asta înseamnă o marjă de profit de doar 2%. Așadar, cercetarea de piață nu este un business profitabil la nivel general, în România.

Dintre cele 30 de firme monitorizate, 9 companii au avut cifre de afaceri mai mari de un milioan de euro. GfK România domină piața cercetării, cu o cifră de afaceri de 16,16 milioane de euro, la un profit net raportat de 319.064 euro. Dar afacerile GfK au scăzut cu 16% față de cele din 2013.

De asemenea, profitul net în 2014 a fost la jumătate din cel raportat în 2013. Totuși, circa 6 milioane de euro din cifra de afaceri a GfK România provine din hubul care funcționează în cadrul companiei și care a furnizat servicii către clienții altor entități din rețeaua internațională GfK, potrivit precizărilor făcute de conducerea societății.
Un alt hub care activează pe piața românească este Ipsos Interactive Services, parte din grupul IPSOS în România, alături de firma IPSOS Research. Hubul Ipsos Interactive Services a înregistrat o cifră de afaceri de 49.859.354 euro, mai mare decât toată piața celor 30 de companii monitorizate de „Forbes România”. Profitul net al acestei entități, care a prestat servicii pentru clienții rețelei din afara României, s-a ridicat la 12.481.865 euro! Numărul de angajați a fost anul trecut de 711. Monitorizarea „Forbes” nu a luat în calcul aest hub în definirea pieței din România pentru că serviciile au fost prestate pentru clienți din afara țării.

Cel de-al treilea hub de pe piață este Unlock Market Research, parte a grupului Unlock alături de firmele Unlock Consulting (operațiuni interne) și Moderation Lab (market research consultancy). Unlock Market Research a avut o cifră de afaceri 309.862 euro. Trecerea în revistă a celor trei huburi arată că piața românească are un nivel ridicat de pregătire și este una solidă și credibilă pentru investitorii străini.

Revenind la topul celor 30 de companii se constată că șase jucători au raportat pierderi la finele anului 2014. Cele mai mari pierderi au fost raportate de AC Nielsen (1,46 milioane de euro). Aceasta a înregistrat o cifră de afaceri de 7,2 milioane de euro, în scădere cu 1,1% față de 2013. Firma Millward Brown, locul 4 în topul „Forbes”, este fosta companie Daedalus Millward Brown (Daedalus Consulting SRL). Pentru cine își mai amintește, Daedalus este unul dintre pionierii (din a doua promoție) a anilor ’90 pe piața de cercetare, fiind înființată în 1997. Anul trecut, cifra de afaceri a companiei Millward Brown a crescut cu 18,3% față de cea din 2013.

Cel mai mare profit figurează în dreptul companiei IMS Health Technology Solutions România: 1,1 milioane de euro.
O firmă aparte în piața cercetării este Kantar Media Audiences, care realizează sondajele de audiență TV, aceastea fiind proprietatea Asociației Române pentru Măsurarea Audiențelor (ARMA). Kantar Media a avut o cifră de afaceri de 2,89 milioane de euro și un profit net de 182.605 euro.

La finele anului 2014, cele 30 de firme monitorizate aveau datorii totale în valoare de 16,97 milioane de euro și creanțe de 15,47 milioane de euro. Numărul angajaților în cele 30 de firme s-a ridicat la 1.670.

Cifra de afaceri de 48,4 milioane de euro pentru sondare și cercetare caracterizează o piață mică și reticentă încă la cunoașterea în profunzime a consumatorilor români și a nevoilor acestora. §

UPDATE: A fost adăugată firma 360Insights SRL, înființată în 2008, cu o cifră de afaceri de 1.262.136 euro și un profit net de 109.901 euro. Ocupă locul 9 în topul „Forbes”.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii