Cautare




, Contributor

Tech |
|

Cele mai interesante proiecte și aplicații ale viitorilor antreprenori din IT-ul românesc

România duce lipsă de startup-uri. Nu și când vine vorba de industria IT&C, unde potențialul tinerilor cu planuri de antreprenori este uriaș.
Innovation Labs 2015 (1)

Luna mai a fost luna competițiilor de tehnologie și a programelor de pre-accelerare dedicate tinerilor IT-iști români. Proiecte și aplicații interesante au încercat să convigă că au potențial de business și că își pot găsi cumpărători în rândul diferitelor nișe de utilizatori. Iar unele dintre ele chiar au reușit să demonstreze că merită încrederea unui investitor. Pe acestea le vom prezenta aici pe scurt pentru a putea să ne dăm seama încotro se îndreaptă creativitatea tinerilor ingineri și programatori.

Innovation Labs 2015 (3)Printre competițiile de proiecte IT&C și programele de pre-accelerare desfășurate recent se numără: Innovation Labs, MVP Academy, Spherik și Demo Day – organizată de Cronian Academy și Facultatea de Matematică și Informatică (UB) – evenimente care s-au desfășurat la Cluj și București. Toate acestea demonstrează că, în ciuda faptului că școala românească nu știe încă să încurajeze antreprenoriatul în rândul tinerilor, mediul privat și diferite organizații reușesc să îi stimuleze pe elevi sau studenți prin competiții să încerce să își valorifice ideile și pasiunea. Și astfel, industria IT românească, dominată, în prezent de servicii de outsourcing (în proporție de peste 80% din totalul pieței de software), are șanse mari să își crească pe viitor zona de producție de software original.

La Innovation Labs, unul dintre cele mai mari programe de pre-accelerare din țară, au participat 73 de echipe, care și-au dezvoltat timp de trei luni proiectele, alături de mentorii lor – oameni din business sau manageri de companii. În „marea finală” au ajuns 24 dintre aceste echipe, dintre care doar trei au fost premiate, însă toate au șanse mari ca pe viitor să își găsească un investitor. Premiul „Best Business”, acordat în cadrul ediției din acest an a Innovation Labs, a fost câștigat de Vitabox.me – o aplicație dedicată celor pasionații de fitness, ce propune planuri de suplimentare nutrițională în funcție de obiceiurile de antrenament ale fiecărui utilizator. Vitabox.me a semnat deja un contract cu un lanț internațional de centre de fitness. Echipa Eskimo a primit premiul „Best Product”. Aceasta a creat o genunchieră smart, numită Eskimo, care îi ajută pe schiori să prevină din timp accidente sau mișcări ce ar putea fi periculoase în timpul coborârilor, ajutându-i să își corecteze poziția, prin intermediul unei aplicații de smartphone. Iar premiul „Best Pitch” a fost luat de tinerii care au dezvoltat produsul Coinfetti – soluția de convertire automată din bitcoins (monede virtuale) în monedă fizică, instant, pe cardul de debit al utilizatorului.17532386973_9b58b61426_o

Povestea programului de accelerare Innovation Labs a început în 2013, iar până acum numără peste 700 de echipe de tineri pasionții de IT și aplicații, participante. Acesta este organizat de Tech Lounge cu sprijinul Orange, Carrefour România, Microsoft YouthSpark, Romanian-American Foundation și al Universitatății Politehnice din București, al Universității Babeș-Bolyai și Universitatății Tehnice din Cluj-Napoca.

Un alt program de accelerare care a avut finala zilele acestea este MVP Academy, ajuns la a doua ediție. Programul este organizat în parteneriat cu Telekom Romania și Bitdefender și, la fel ca în cazul Innovation Labs, tinerii participanți primesc în cadrul acestuia acces la resurse educaționale adaptate pentru a corespunde nevoilor proprii de dezvoltare și le este facilitată interacțiunea directă cu mentori cu experiență relevantă în diferite domenii. Programul s-a încheiat cu Demo Day, eveniment care a adus împreună 200 de oameni importanți din ecosistemul tech regional, iar în fața lor au urcat pe scenă 12 startup-uri care și-au prezentat proiectele. Printre acestea se numără: Accelerole – un software de management pay-as-you-go care ajută companiile să gestioneze cu ușurință profesioniștii independenți; Clepsisoft CyberFog – o soluție proactivă de securitate care deviază atacurile cibernetice împotriva companiei tale; Conversion Network – un software de marketing integrat care permite marketerilor afiliați să își dezvolte și să scaleze afacerile fără efort, cu rezultate mai bune sau SwipeTapSell – o aplicație care îmbunătățește experiența cumpărătorilor, ajutând magazinele online să mărească rata de conversie de pe smartphones-uri și tablete. Lista competițiilor a continuat cu un eveniment organizat de Spherik Accelerator, la Cluj-Napoca, unde 11 startup-uri din domeniul tehnologiei şi-au prezentat proiectele antreprenoriale în faţa a peste 100 de investitori, directori și proprietari de companii, în speranța că îi vor convinge să le acorde finanțarea de care au nevoie pentru a se lansa pe piață. Printre proiectele prezentate în cadrul Demo Day Spherik Accelerator s-au numărat AppRod – un „portofel” virtual care completează automat formularele digitale, permițând utilizatorilor să reducă birocrația în mod semnificativ. „Primul Medic“ este un alt proiect prezentat aici – o platformă mobilă care conectează medici aleși cu atenție alături de pacienți, făcând sfaturile medicale mai accesibile și sigure. Au urmat apoi: Smart Store – o aplicație care îți aduce supermarket-ul pe telefonul mobil, facilitând cumpărarea și livrarea produselor la domiciliu, City365 – o aplicație care afișează instant promoțiile celor aflați la o anumită distanță de un magazin, restaurant sau alt tip de afacere, sau ChallengeXP – o aplicație dedicată finanțelor personale, care ajută utilizatorii să își atingă obiectivele financiare și să depășească dificultățile legate de economisirea banilor, făcând procesul mai intuitiv şi interactiv.

După Demo Day, echipele vor continua să lucreze, întâlnindu-se cu potențiali parteneri și investitori, cu ajutorul Spherik, potrivit organizatorilor. Spherik Accelerator a fost fondat de Banca Transilvania, Liberty Technology Park, Universitatea Babeș Bolyai și Universitatea Tehnică din Cluj Napoca.

Însă nu toate aplicațiile prezentate în cadrul acestor competiții au plecat de la ideea de a fi transformate la un moment dat într-un business. Spre exemplu, Cronian Academy, un accelerator universitar dezvoltat și implementat de către Cronian Group în Facultatea de Matematică și Informatică din cadrul Universității București are ca scop completarea curriculei academice teoretice cu o serie de cursuri practice. Și pentru că se apropie finalul de an studenții participanți la aceste cursuri au pus în aplicare lecțiile învățate pe parcursul anului prin crearea de aplicații pe care le-au prezentat în cadrul unei Demo Day. Cele mai interesante proiecte au fost în acest an cele dezvoltate de studenții masteranzi care au creat aplicații utile în diferite situații cotidiene, cum ar fi Mesher – o aplicație care pune la dispoziția utilizatorilor o rețea autonomă de comunicare între dispozitive mobile. Ideea de creare a acestei aplicații le-a venit membrilor echipei ca urmare a experiențelor proprii în care s-au aflat de multe ori la diferite evenimente, unde semnalul este restrâns sau în drumeții pe munte, unde, de asemenea, nu ai acces la WiFi sau rețea GSM. Totodată, echipa care a dezvoltat această aplicație a luat în considerare și potențialele situații de risc care pot apărea (cutremure sau alte calamități, proteste, etc.) și care necesită existența unor măsuri alternative de comunicare decât cele cu care ne-am obișnuit deja.

O altă aplicație prezentată la Demo Day – Cronian Academy este Pocket Art. Aceasta se adresează tuturor celor care s-au aflat de nenumărate ori într-un muzeu, în fața unui tablou, și nu au știut ce admiră. „Experiența de a vizita un muzeu poate fi dificilă, întrucât plăcuțele cu informații de lângă tablouri se pot afla la distanță și, ca atare, nu pot fi descifrate, dispozitivele audio nu funcționează întotdeauna cum ar trebui, cărțile sunt grele și necesită mult timp pentru a le răsfoi și a afla exact ceea ce este de interes, iar anumiți ghizi oferă explicații doar despre anumite opere”, spun realizatorii aplicației. O simplă poză realizată unui tablou prin Pocket Art poate livra persoanei interesate informația de care are nevoie.

Bineînțeles că lista proiectelor create de tinerii pasionați de tehnologie este mult mai lungă de atât. Evenimentele care îi încurajează să își investească timpul în realizarea unor aplicații care au sau nu potențial de business sunt și ele tot mai numeroase, în ultimii ani, ceea ce demonstrează că, cel puțin în industria IT&C, am putea privi cu optimism dezvoltarea mediului de afaceri autohton.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii