Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

|
|

Cel mai curat

Știți cum sunt reclamele acelea la detergenți, când tocmai se lansează noul model și încep comparațiile cu variantele anterioare? Noul detergent este, de fiecare dată, mai eficient, adică spală mai mult decât precedentul, folosind aceeași cantitate, sau vine cu arome noi și alte beneficii suplimentare. Dar, la fel de important, aproape niciodată noul detergent nu este mai ieftin decât precedentul.
Ionut Bonoiu

Ne aflăm într-un moment în care ideea de noutate este mai importantă ca oricând. Totul se schimbă în jur cu un ritm amețitor („legea” lui Gordon Moore, care afirma că la fiecare doi ani numărul de tranzistori dintr-un circuit integrat se va dubla, poate fi extinsă la multe alte domenii). Apple lansează în fiecare an câte o nouă variantă de iPhone, chiar dacă uneori diferențele sunt mai degrabă nesemnificative. Facebook recomandă actualizarea aplicației de mobil la fiecare două săptămâni, deoarece lucrează în permanență la îmbunătățirea ei. Producătorii de antiviruși actualizează zilnic, iar, în unele cazuri, chiar în timp real, bazele lor de date, pentru a păstra în siguranță computerele din toată lumea.

Poate singurul aspect al vieții noastre care pare încremenit în timp este cel al clasei politice. Iar situația României este departe de a fi așa de specială cum suntem tentați să credem. Este de ajuns să ne uităm în Marea Britanie, în țările Uniunii Europene sau să privim cu atenție la personajul care a fost ales drept președinte al Statelor Unite.

Dincolo de explicațiile, mai mult sau mai puțin evidente ale sociologilor sau analiștilor, un lucru este clar: oamenii de rând s-au săturat de clasa politică din ultimele decenii și caută altceva.

Dacă în Europa de Vest și America elementul cheie al atragerii voturilor a fost reprezentat de accentele nostalgic-naționaliste, în România zilelor noastre cuvântul de ordine este noutatea.

Partidele politice noi și vechi, deopotrivă, se întrec în a anunța că au pe liste oameni noi, neprihăniți de „politicianism”.

„Avem 40% femei, 40% tineri, peste 75% dintre candidați sunt noi. (…) Ne-a interesat foarte mult lucrul ăsta. Am vrut și am reușit, ca până la urmă, listele noastre să fie liste de candidați profesionalizate pentru a putea avea în comisiile de specialitate ale Parlamentului oameni foarte bine pregătiți“, a declarat liderul PSD, Liviu Dragnea, după depunerea listelor de candidați pentru București. Și PNL are în proporție de 30% oameni noi, la nivelul întregii țări, potrivit președintei partidului, Alina Gorghiu.

Ce să mai spunem despre USR și al său slogan „În sfârșit, ai cu cine”, care a adus pe liste de la ziariști și antreprenori, până la economiști, ONG-iști și foști reprezentanți ai guvernului tehnocrat al lui Dacian Cioloș, el însuși promovat la statutul de „the chosen one” de către unele dintre partidele care vor să capitalizeze pe imaginea de om decent care i s-a construit asiduu, pe parcursul ultimului an.

Vremurile de acum seamănă, întrucâtva, cu începutul anilor 90, cel puțin din punctul de vedere al presiunii pentru găsirea unor fețe noi, care să marcheze ruperea  de trecut. Cum ai un pic de vizibilitate, cum ajungi pe liste. Nu mai contează meseria pe care o ai, nu mai contează succesul pe care l-ai avut în meseria respectivă, important este să fii cunoscut. Dacă Donald Trump a reușit în America, de ce n-ar reuși și în România ideea de noutate?

Cum ar fi, așadar, să privim propunerile de înnoire ale partidelor politice prin această prismă, a publicității tradiționale?

„PSD-ul lui Liviu Dragnea, acum cu 70% mai curat decât PSD-ul lui Victor Ponta”

„PNL-ul Alinei Gorghiu, cu 30% mai proaspăt față de cel pe care-l împărțea cu Vasile Blaga”

„Noul PMP al lui Băsescu, de trei ori mai curat decât cel al Elenei Udrea”

„Nicușor Dan, mai proaspăt ca niciodată. Acum disponibil pentru toată țara”

Să sperăm doar că la anul, pe vremea asta, indiferent ce noutate am alege, să nu fim la fel de dezamăgiți precum am fost după primul an de mandat al celui mai plimbăreț dintre președinți!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii