Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Lideri |
|

Cel mai bun moment

Immofinanz, unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața imobiliară, a fost aici și în vremurile de glorie, dar și în timpul crizei. Cum se vede acum viitorul pieței imobiliare?  
066 cover Fulga Dinu Immofinanz

Nu trebuie să fii neapărat în parcul Schönbrunn pentru a experimenta atmosfera austriacă. Departe de haosul cotidian dintr-o zi de muncă, o sâmbătă petrecută în apropierea parcului de business S Park este comparabilă cu un weekend petrecut în Viena. Liniștea, cântecul privighetorilor și zgomotul în surdină al mașinilor care tranzitează Piața Presei Libere ne fac să uităm că suntem în cenușiul București. În S Park, fondul de investiții austriac Immofinanz, unul dintre primii investitori de anvergură de pe piața imobiliară locală, a implementat cu succes conceptul myhive, prin care este revoluționat modelul tradițional de birouri. De altfel, S Park este situat în noul punct fierbinte al dezvoltărilor pieței office din Capitală. Pentru hub-ul Piața Presei Libere și-au manifestat deja interesul cei mai mari jucători de pe piața imobiliară locală, iar zona va cunoaște o transformare radicală pe parcursul următorilor ani. În plus, piața imobiliară a traversat o perioadă de expansiune în ultimii ani, fiind de așteptat ca stocul clădirilor de birouri moderne să depășească în acest an borna de 3 milioane de metri pătrați.  Acesta este contextul în care Fulga Dinu accepta, anul trecut, oferta Immofinanz România de a deveni Country Manager Operations în cadrul companiei. Anterior, Fulga Dinu a ocupat funcția de CFO în cadrul grupului Iulius și a lucrat o perioadă îndelungată în industria bancară.

„Experiența bancară dobândită atât la HVB Bank, cât și la Eurohypo m-a ajutat foarte mult în proiectele de anvergură în care am fost implicată atât în zona de retail, cât și de real estate”.

La începutul anilor 2000, Fulga Dinu a creat divizia de finanțări imobiliare în cadrul HVB Bank într-un moment în care piața de abia prindea contur. Această funcție a fost urmată de cea de country manager la Eurohypo AG (banca din cadrul grupului Commerzbank specializată pe finanțări imobiliare), ceea ce i-a permis să crească odată cu piața și să fie implicată în proiecte de notorietate și anvergură pe toate segmentele.

Însă cariera sa a început să se contureze în urmă cu mulți ani, când a început să lucreze la New York. „La 19 ani am plecat în SUA. Dupa absolvirea summa cum laudae a City University of New York, cu specializare în finanțe și investiții, mi-am început cariera pe Wall Street – era visul vieții mele -, în investment banking la JPMorgan.”

La începutul anului 2018, Fulga Dinu s-a alăturat Immofinanz, unul dintre cei mai mari jucători pe piața comercială imobiliară din Europa Centrală și de Est, ale cărui proprietăți din România (nouă clădiri de birouri și șase proiecte de retail), erau evaluate la finalul anului trecut la 768,5 milioane de euro, echivalentul a aproape 18% din portofoliul total al companiei.

„2018 a fost un an important pentru Immofinanz România. Am pus accentul cu preponderență pe nevoile clienților, ceea ce a condus la semnarea de contracte de închiriere de peste 52.000 de metri pătrați, reprezentând aproximativ 15% din portofoliul nostru operațional. Prin urmare, gradul nostru de ocupare a continuat să rămână la un nivel ridicat, de 95%.”

De altfel, pentru întreg grupul Immofinanz, 2018 a fost un an remarcabil, rezultatul operațional marcând o creștere de peste 15% pe an, iar gradul de ocupare la nivelul întregului portofoliu a atins un nivel record de aproape 96%, în timp ce profitul net a fost de 217,5 milioane de euro. În plus, din ianuarie 2019, grupul a obținut rating „investment grade”, ceea ce îi garantează un acces rapid și flexibil la lichiditate.

Strategia pentru următoarea perioadă este clară și simplă, potrivit oficialului Immofinanz România. „Vom continua să ne concentrăm pe consolidarea segmentelor de office și retail.

O altă direcție strategică importantă este continuarea dezvoltării brandului myhive pe segmentul de office, având deja în plan implementarea acestui concept în alte două dintre clădirile din portofoliu în București. „Brandul myhive, care funcționează deja cu succes în trei dintre clădirile noastre, se dovedește a fi un concept atrăgător, foarte bine primit pe piața din România, cu rezultate semnificative în ceea ce privește satisfacția și loializarea chiriașilor, pornind de la faptul că întregul concept este creat în jurul nevoilor chiriașilor.” Practic, conceptul myhive are la bază componente majore care, prin interconexiune, aduc o experiență de lucru plăcută, eficientă, adaptată trendurilor actuale. „Vorbim despre designul modern al clădirilor, inspirat de lobby-urile hotelurilor de lux, la care se adaugă serviciile de concierge și infrastructura. În general, infrastructura include o varietate de restaurante, magazine, facilități pentru evenimente, spații pentru fitness, parcări pentru biciclete dotate cu dușuri și vestiare, facilități în aer liber, evenimente sociale, culturale, educaționale și sportive.”

Esența conceptului myhive este, însă, crearea unei comunități, iar pentru moment datele companiei arată că peste 30% dintre oamenii care lucrează în cladirile de birouri myhive sunt înscriși în aplicația dezvoltată special în acest scop, prin intermediul căreia pot afla ultimele noutăți și evenimente, pot participa la concursuri sau se pot înscrie la evenimentele organizate.

În ce privește portofoliul de retail, România deține, prin cele patru centre comerciale VIVO! din Cluj, Constanța, Baia Mare și Pitești, o poziție importantă în cadrul grupului austriac. „Planificăm să creștem portofoliul parcurilor de retail sub brand-ul STOP SHOP și suntem în faza finală de rebranding a centrului nostru de la Botoșani.”  La finalul anului trecut, portofoliul de retail al Immofinanz acoperea 93 de proprietăți în Austria, România, Cehia, Ungaria, Polonia, Slovacia, Serbia, Slovenia și Croația, cu o valoare a portofoliului de aproape 1,5 miliarde de euro. Din acest total, 10 proprietăți operează sub brandul VIVO!, iar 80 de proprietăți sunt STOP SHOP, rata totală de ocupare fiind de 98,2%.

„Monitorizăm cu atenție trendurile de pe alte piețe, având și avantajele unei rețele, și modul în care acestea evoluează și implementăm toate inovațiile ținând cont, bineînțeles, de specificul nevoilor și al obiceiurilor locale. Un segment important pe care ne axăm foarte tare este cel al familiilor și modul în care își petrec timpul liber.”

Dincolo de propria strategie pentru segmentele office și retail, cum se vede piața imobiliară locală în ansamblul ei, din perspectiva Immofinanz, unul dintre primii si cei mai dinamici investitori străini de top de pe piața locală?

Sunt câteva semne extrem de încurajatoare pentru piața imobiliară din România, potrivit oficialului Immofinanz. „În primul rând, se simte o însănătoșire a pieței și o structurare dată de prezența pe piață a dezvoltatorilor experimentați care înțeleg ingredientele acestui business. Acest lucru duce automat la un produs bun, care este imediat vânat de către investitori pe termen lung”.

Un alt punct forte al pieței locale este „existența unor produse de calitate, dată fiind expertiza și experiența jucătorilor de pe piață, iar produsele actuale sunt la standarde occidentale.”

Nu în ultimul rând, oficialul Immofinanz constată o sofisticare importantă în rândul chiriașilor. „Piața a evoluat mult și tendințele s-au schimbat, în prezent accentul punându-se pe nevoile oamenilor, iar dezvoltatorii și investorii trebuie să-și adapteze produsele ținând cont de acest lucru. România oferă randamente atractive care se diferențiază cu peste 2% de țările vecine. Așadar, acest lucru duce la oportunități imense pe termen mediu, pentru investitorii de azi, când randamentele vor începe să se alinieze cu cele ale vecinilor noștri.” Domeniul imobiliar dovedește că a atins pragul maturității, având în vedere că nevoile și cerințele clienților impun dezvoltarea proiectelor din ce în ce mai performante și competitive.

„Mi se pare foarte bine că vin foarte mulți investitori români în real-estate, pentru că aceasta înseamnă o dovadă de încredere în piața românească. Există lichiditate și există încredere. E un moment frumos să fii acum prezent pe piață pentru că atât investitorii, cât și consumatorii au devenit îndeajuns de experimentați încât să impună sofisticarea servciilor oferite pe piață.”

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii