Cautare




, Contributor

Topuri |
|

Ce a fost cool? Ce este cool?

Pentru că Forbes scrie de aproape un secol despre atitudinea, stilul de viață și îndeletnicirile miliardarilor lumii, ne-am gândit să analizăm și modul în care „coolness”-ul se propagă în universul celor bogați și celebri. Iată cum arată, la final de 2015, radiografia fostelor și a actualelor îndeletniciri trendy în sfera jet-setterilor. Cum ar spune Madonna – care, apropo, e din nou cool prin prisma efectului girl power – „Come, let’s vogue“.  
cool

A fost… St Barths

Până de curând, simbolul luxului de iarnă și al adăpostului din calea frigului pentru adevărații jet-setteri era St.Barths prescurtarea de la Saint Barthelemy – destinație franceză din Caraibe, recunoscută pentru nisipul alb, iahturile spectaculoase, hotelurile-boutique de sute de euro pe noapte și magazinele de designer pline de ediții limitate și colecții capsulă cu multe zerouri pe etichetă.

Acum… Hawaii

Pentru puțin soare strălucitor în miezul iernii, cele mai dezirabile petreceri de Revelion au loc acum pe plajele aurii din Hawaii, o destinație cel puțin la fel de strălucitoare precum Caribele, dar în același timp mai spirituală și încărcată de simbolism. Filozofia senină și pozitivă a populației indigene face curentul New Age să pară o simplă creație de marketing, iar peisajele care îmbină oceanul, munții și vegetația luxuriantă fac Photoshop-ul absolut inutil. Te avertizăm, pentru Anul Nou s-au făcut deja rezervările.

VEZI AICI: Cum s-au ales cele mai cool branduri?

A fost… arta metropolelor

Ce ar putea fi mai șic decât să descinzi dintr-o mașină cu mulți cai putere, punând talpa roșie a pantofilor Louboutin direct pe covorul la fel de roșu întins pe o arteră ultra-centrală din Londra, New York sau Paris? Și nu pentru un simplu eveniment monden, ci pentru a participa la un eveniment cultural de anvergură despre care presa va scrie cu aviditate a doua zi? În ultima perioadă, marile muzee din Capitalele lumii s-au întrecut în expoziții, pop-up-uri și inițiative tot mai atractive pentru public, însă, pentru cei ale căror fotografii apar pe prima pagină a revistelor, să fii exact acolo unde se află toată lumea nu mai are același farmec de altă dată.

Acum… arta în natură

O expoziție de nișă organizată într-un conac vechi de două secole, dintr-un sătuc uitat de lume. O lansare cu 30 de invitați într-un castel din Scoția, cu artistul în capul mesei și networking nemijlocit cu mai-toți oamenii care contează în managementul cultural. Spre exemplu, una dintre cele mai atractive expoziții europene din acest moment – pentru connaisseuri – este reinterpretarea conceptuală a artistului contemporan Lawrence Weiner a rezidenței regale Blenheim Palace din Woodstock, Anglia, în comitatul Oxfordshire. Nu ai auzit de ea până acum? Asta e și ideea.

VEZI AICI: Cine sunt trendsetterii care au ales brandurile cool ?

A fost… meditație

Cu siguranță cuvântul de ordine al perioadei care a trecut a fost ,,mindfulness“, tradus și tălmăcit în fel și chip, pentru a exprima cât mai concret și plastic un principiu vechi de când e lumea: trăiește clipa, concentrează-te pe „acum și aici“, golește-ți mintea de griji. Bogații lumii au înlocuit într-o oarecare măsură mersul la spa și la tratamente cosmetice cu un alt tip de tratament pentru trup și suflet, mult mai ușor de „administrat“ și independent de spațiu și timp. Meditația, cu toate formele ei – de la aplicații pe smartphone care te ghidează să respiri și să-ți imaginezi peisaje paradisiace în care se topesc toate grijile tale și până la softuri de reprogramare subliminală – a fost cuvântul de ordine pentru toate anxietățile existențiale ale avuților lumii.

Acum… „privește cerul“

Vei fi surprins să afli că una dintre cele mai înfloritoare activități recreaționale din ultima vreme o reprezintă cluburile de astronomie sau așa-numitele „societăți astronomice“. În loc să mediteze pe salteluța de yoga, în poziție lotus, membrii acestor „societe“-uri fac reuniuni elegante la ceas de seară pentru a observa stelele și a-și lăsa gândurile să zboare în infinitatea constelațiilor. Tot un fel de meditație, însă mai activă și mult mai trendy. În fond, parte din farmecul de a fi un „rich & famous“ este să-ți faci apariția în locuri cât mai neașteptate.

 VEZI ȘI: Avem un brand în secolul XXI. Cum procedăm?

A fost… petrecerea mondena

Ce putea fi mai de bon-ton decât să-ți scoți anturajul la Château Marmont din Los Angeles pentru un weekend de mâncare fină și socializare mondenă sau să faci o escapadă cu prietenii la superbul ”The Dorchester“ de pe Park Lane-ul londonez, pentru o cină de gală la exclusivista ,,The Light Table“ din restaurantul lui Alain Ducasse? Înconjurată de o perdea de lumini, masa respectivă se află în mijlocul restaurantului și permite celor aflați în jurul ei să observe tot ceea ce se întâmplă în jur, să audă zgomotele de fundal și să se simtă în mijlocul lumii dezlănțuite… fără să fie văzuți de nimeni altcineva.

Acum… party la tine acasă

Da, e o senzație plăcută să te afli în mijlocul unui restaurant cu multe stele Michelin, plin de o „gourmet society” strânsă, ca sub atracția unui imens magnet invizibil, din toate colțurile lumii. Totuși, pentru cei care știu ce înseamnă să fii urmărit de paparazzi sau să ai ochii ațintiți în permanență asupra ta, mult mai cool este să organizezi petreceri tematice la tine acasă, cu oameni cel puțin la fel de celebri ca tine, exact ca în vremurile bune ale Hollywood-ului, când regizorii și vedetele dădeau petreceri de pomină, numai bune de evocat cu nostalgie într-o viitoare biografie sau auto-biografie. Indiferent dacă tema o reprezintă sushi-ul, astrologia (se poartă sesiunile via Skype cu astrologi celebri) sau sesiunile de yoga, se aplică principiul monden din Marele Gatsby: ,,Iubesc petrecerile mari, sunt atât de intime… La o petrecere mică n-ai niciun pic de intimitate“.

VEZI ȘI: „Eficiența” va fi cuvântul deceniului

A fost… decapotabilă

Da, cu toții am trecut prin etapa în care un superb coupe roșu ne-a făcut inima să bată mai tare și pulsul să se întețească mai ceva ca înaintea unui discurs în fața unei săli pline. Pentru acel procent infim din populația lumii care își poate permite nu doar o mașină roșie ci o întreagă parcare cu piese de colecție în toate culorile curcubeului, bolizii de mare putere au reprezentat mereu un simbol al statutului. Glorificată până la extrem de filme-cult precum seria „Fast&Furious“ sau franciza James Bond, mașina era indestructibil legată, de decenii întregi, de aura strălucitoare a posesorului. Până acum, când – pe lângă demarajul în trombă de la semafor – a apărut un element imposibil de neglijat: amprenta de carbon, mai exact cantitatea de gaze cu efect de seră emise prin activitățile de zi cu zi, inclusiv șofatul.

Acum… all-electric

Mașinile electrice scoase pe bandă rulantă de marile companii devin tot mai atractive pentru bogații care nu vor să-și etaleze cu ostentație statutul ci, dimpotrivă, preferă să mizeze pe cartea „environmentally friendly“ și spre o abordare generoasă și holistică, orientată către binele planetei. Mai ales după ultimele scandaluri cu tentă eco din acest an, care au implicat mari companii din sfera auto și normele lor de protecție a mediului, mașina electrică reprezintă cea mai nouă adăugire în portofoliul oricărui personaj bogat și monden care se respectă.

 VEZI ȘI: Vestea bună și vestea proastă

A fost… tabăra de resetare personală

Mai exact câte un „retreat“ pe diferite teme, de la detoxifiere până la meditație transcendentală, în destinații cât mai îndepărtate, sălbatice și exclusiviste. Deși nișa se păstrează activă, foarte mulți adepți ai fugitului de-acasă pentru recalibrare și resetare a valorilor caută acum nu doar să-și golească mintea de griji pentru un weekend, ci să și învețe lucruri interesante în timp ce o fac. Fie că e vorba de un curs de storytelling, de un atelier de gătit sau de un curs practic de croșetat șosete, taberele de dezvoltare personală se află la concurență cu diferite ateliere cu scop concret.

Acum… cabană din lemn

Pentru cei care au încercat și taberele, și retreat-urile, și workshop-urile de tricotaj, artă a colajului sau împletituri în bambus, noua activitate de weekend care îndeplinește atât rol de purificare a minții și îndepărtare a stresului cât și de divertisment reconfortant și zen o reprezintă evadările în natură, în propria cabană de lemn situată în mijlocul pustietății. O pustietate care, însă, e absolut obligatoriu să se afle, geografic, în proximitatea unei zone „cool“, cum ar fi Shelter Island din New York, Camber Sands din East Sussex sau adorabilele căsuțe de vacanță de pe fiordurile norvegiene. Pentru România, varianta este chiar și mai simplă: o casă veche, tradițională, așezată într-un sătuc cochet din Transilvania.

 

A fost… cultura logo

Până de curând, câteva sute (sau mii) de euro plătite pe un produs purtând semnătura unei case celebre veneau și cu o urmă tangibilă a investiției făcute. Un simbol ușor recognoscibil, un nume aruncat ca din întâmplare pe o manșetă sau – mai evident – pe pieptul unui tricou din cel mai fin bumbac organic, un logo metalic pe catarama unei curele sau o monogramă multicoloră pe pielea exotică a unei poșete. Totuși, faptul că tot mai multe branduri celebre aleg să-și rafineze (a se citi: să minimizeze) prezența simbolurilor de marcă pe unele produse, lăsând calitatea și designul să vorbească de la sine, reprezintă efectul mileniștilor cu posibilități financiare asupra pieței luxury. Tot mai mulți tineri din generația Y câștigă bani mulți la vârste fragede, dar nu-și doresc să-i investească în logo-uri, ci în experiențe. Așadar, nu contează ce scrie pe o geantă, ci cum te face ea să te simți când o porți.

Acum… fără zgomot

Celebrul retailer britanic de lux, „Selfridges & Co“ a lansat de curând o campanie intitulată „No Noise“ (fără zgomot n.red), care include și așa-numitul „Quiet Shop“ (magazin tăcut n.red), un ,,magazin în magazin“ pentru care cele mai mari branduri ale lumii – inclusiv Levi’s, Creme de la Mer sau Beats by Dre – au realizat ediții speciale ale produselor lor, cu logo-urile complet eliminate. În plus, cumpărătorii sunt rugați să își scoată pantofii și să-și închidă telefoanele mobile, iar experiența de shopping include diferite momente de relaxare spontană, precum exerciții de meditație sau jocuri de mindfulness.

 

A fost… sindromul ,,first-row”

Oricât de grozav ai fi să ai locurile cele mai bune la avanpremiera unui film pe care întreaga suflare de pe planetă îl așteaptă cu nerăbdare sau locuri în primul rând la cel mai grozav concert al anului, spațiul cultural simte nevoia să se reîmprospăteze și să inoveze periodic, pentru a păstra mereu un factor de noutate și de anticipare febrilă a următoarei premiere, a următoarei lansări, a următorului moment de emoție și catharsis. Și, judecând după ceea ce se întâmplă în prezent în plan mondial, „următorul“ este deja aici.

Acum… cabaret

La începutul anului, faimosul Lido de Paris de pe Champs-Elysees își lansa, cu invitați de marcă aduși special din toată Europa, noul spectacol de cabaret intitulat „Paris des Merveilles“, un mix ciudat – dar în același timp impactant și greu de uitat – de muzică, dans, poezie, înghițit de săbii și balet pe gheață (pe o scenă ascunsă în interiorul scenei principale). De curând, la București, celebrul dansator și coregraf Răzvan Mazilu debuta cu „Cabaret Noir“, un proiect îndrăzneț menit să readucă în București atmosfera inegalabilă și decadentă din „Cabaret“-ul lui John Kander. Un lucru e sigur: cabaretul de mare clasă s-a întors și nu dă semne de plecare, așa că sfera jet-set ar face bine să se conformeze.

 

A fost… frumusețea ca obiect

Să fim complet sinceri: imaginea unor femei frumoase, cât mai slabe și înalte, defilând pe podiumuri îmbrăcate în ținute ireal de strălucitoare, a reprezentat mereu unul dintre simbolurile de succes ale societății în care trăim. De la coperțile revistelor glossy și până la bloggerițele-vedetă ale lumii, toată lumea a promovat frumusețea feminină ca mijloc și scop deopotrivă, iar celebritățile și pătura cea mai înstărită a planetei și-au folosit cu patimă resursele pentru a încerca să păcălească timpul, să șteargă câteva riduri sau să tonfieze tot ceea ce se poate tonifia.

Acum… feminism

Anul acesta, Calendarul Pirelli – cel mai celebru obiect de artă anual, în ediție limitată, care are ca element central femeia – a ales să celebreze, în locul modelelor perfecte și a trupurilor sculptate, feminitatea livrată în felurite forme și dimensiuni. De la o bloggeriță de 19 ani până la o venerabilă doamnă de 77 de ani care este președinte-emerit al MOMA și de la extraordinara Serena Williams până la faimoasa cântăreață de punk-rock Patti Smith, în vârstă de 68 de ani, toate fotografiate de o femeie la fel de celebră, Annie Leibovitz. Dacă mai punem la socoteală și discursurile pro-feministe ale vedetelor, lansarea filmului „Sufragettes“ și omniprezentul hashtag #heforshe, putem spune că și bogații lumii – și, implicit, elementele culturale și reperele relevante care gravitează în jurul lumii lor – s-au întors către accepțiunea mai profundă a feminității.

 

A fost… abundență

Pentru bogații lumii, nimic nu este prea mult. Nici măcar trei sau patru locuințe diferite, în colțuri opuse ale lumii, între care să facă slalom cu tot cu „anturajul“ format din menajere sau majordomi însărcinați cu fiecare detaliu, de la aranjarea zilnică a florilor proaspete în glastră și până la curățarea delicată a fiecărei piese vestimentare din dulap. Totuși, dacă până în urmă cu puțină vreme nu ne puteam imagina un magnat făcându-și singur ordine în imensa vilă ticsită de posesiuni scumpe, tendința ușor minimalistă în design și lifestyle schimbă această paradigmă într-o direcție nesperată. Și nu, asta nu înseamnă că era majordomilor sau a menajerelor a trecut, dar cu siguranță selectivitatea stăpânilor casei în alegerea și decorarea spațiului vital este mult mai riguroasă. Duse sunt vremurile în care o sesiune de cumpărături pentru casă se solda cu jumătate de magazin de antichități încărcat într-un camion. Acum, se poartă… KonMari.

Acum… magie japoneză

Cu siguranță fenomenul literar al anului a fost cartea japonezei Marie Kondo – „The Life-Changing Magic of Tidying“ („Magia de a face ordine care-ți va schimba viața”, n.red), vândută în peste cinci milioane de exemplare în toată lumea. Tânăra Marie și-a perfecționat arta de a face ordine încă din copilărie și a patentat o tehnică denumită KonMari, de selecție, sistematizare și sortare a obiectelor, pe categorii și nu pe încăperi cum am fost obișnuiți. Scrisă alert și cu adevărat memorabilă, cartea oferă multe exemple din experiența practică a lui Marie, care este consultant personal de „făcut ordine“ pentru unii dintre cei mai faimoși și bogați oameni din lume, care îi solicită serviciile și o aduc în imensele lor domenii cu avionul personal, doar pentru a învăța pe viu cele mai practice lecții de triere, sortare și ordonare din cartea ei. Principiul de bază este simplu, iar clienții ei îi rămân fideli pe viață și jură că răspunsul la această întrebare le-a schimbat din temelii existențele ultra-privilegiate: „Îmi aduce acest obiect bucurie sau nu?“. Cuvântul cheie: triază, triază, triază. Numai lucrurile pe care le iubești merită un loc într-una dintre cele trei, cinci sau zece case ale tale.

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii