Cautare




, Contributor

Blogul lui Lucian Davidescu (riscograma.ro)

Servicii financiare |
|

Ce facem când economia crește și prețurile scad?

shutterstock_125731940
Ce ar putea să facă un antreprenor când prețurile scad și angajații cer măriri de salarii? Să apeleze la credite și să angajaze oamenii potriviți.

Când vorbesc doi economiști între ei despre situația în care economia scade iar prețurile cresc, ei folosesc cuvântul stagflație. Când vorbesc doi antreprenori, constată doar că nu-și mai încasează facturile la vreme. România a trecut tangențial printr-o etapă de stagflație cu doar câțiva ani în urmă, la începutul crizei. Iar cei doi economiști au putut ajuta măcar cu o definiție. Acum nu mai pot face nici asta – economia românească trece prin fenomenul invers, care nu are vreo denumire consacrată: economia crește galopant, iar indicele prețurilor e încă sub zero.

Trimestrul al doilea s-a încheiat cu o creștere economică șoc, de 6%, iar inflația pe luna iulie este încă deflație, cu -0,8%. Consecințele sunt în general pozitive, dar nu pentru toată lumea. Pentru cumpărători este bine, la fel și pentru salariați. La capătul celălalt al plății, viața poate fi și complicată. Ce te faci când prețurile scad, iar angajații cer măriri de salarii?

Pentru unele industrii sau contexte de afaceri, combinația se poate dovedi letală. Ce se poate face?

 

1 Creditul. Trei sferturi dintre firmele românești nici nu vor să audă de luat bani de la bancă, însă la dobânzile mici de acum, cuplate cu creșterea de consum, sunt practic bani gratis. Folosiți-i pentru investiții sau pentru a securiza aprovizionarea cu un discount substanțial sau pentru orice altceva ce poate aduce economii pe termen lung!

 

2 Pricingul agresiv. Cererea crește, deci chestiunea nu e neapărat dacă marfa se vinde sau nu, ci mai degrabă cine o vinde. O politică de prețuri conservatoare poate produce daune pe termen lung, dacă ceilalți competitori vor fi percepuți de piață drept mai ieftini. Politica de îmbunătățire a calității, care mergea de minune în stagflație, acum nu mai face multe parale. Pe o piață în creștere mulți dintre cumpărătorii fiecărui produs în parte sunt noi și nesofisticați.

 

3 Recrutarea. Angajați oameni potriviți din vreme, chiar dacă asta doar adaugă la povară pe termen scurt. Dimpotrivă, dacă cedați tentației restructurărilor și concedierilor, vă veți trezi că exact aceiași oameni umple conturile competitorilor dumneavoastră peste un an-doi sau chiar mai repede. Și va trebui să reangajați pe fugă, pe unii mai puțin pregătiți și pentru bani mai mulți

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii