FacebookTwitterLinkedIn

Este o veste bună: bugetul a scăzut doar cu 3,8% față de anul 2019. Această scădere minoră poate fi considerată o victorie a industriei de marketing și publicitate din România dacă ne gândim la sperietura trasă în cele două luni de lockdown, când mulți clienți publicitari „își pierduseră capul”. După ce starea de urgență a fost ridicată și au fost adoptate câteva măsuri de relaxare, motoarele industriei Marcomm au prins viteză, mai ales investițiile pe televiziune. Astfel, încă din vară, marile televiziuni nu mai aveau spații disponibile de reclamă (fenomenul de sold out). Media Fact Book (MFB) arată că bugetul de publicitate cheltuit anul trecut pe televiziune s-a ridicat la 302 milioane de euro, în scădere cu 2% față de anul precedent. 2020 a fost primul an în care audiențele TV au crescut (3%) în rândul publicului cu vârste între 18 și 54 ani, din mediul urban.

În 2020, bugetele de publicitate digitală s-au majorat cu 6% față de 2019, principalii beneficiari fiind Google, Facebook și Programmatic, iar în 2021 se estimează o creștere puternică de 19%.

Raportul MFB notează că piața radio va atrage în 2021 un buget de publicitate de 26 milioane de euro, cu 2 milioane mai mare decât în 2020. Investițiile în print vor stagna la 6 milioane de euro, în timp ce panotajul (outdoor) va crește cu 3 milioane de euro, atingând 27 milioane de euro în 2021.

A doua veste bună a raportului MFB 2021 constă în estimarea potrivit căreia, în acest an, bugetul de media (TV, online, radio, outdoor și print) va depăși în România jumătate de miliard de euro. Este o țintă la care industria Marcomm visează din anul 2008, când bugetul s-a ridicat la un record de 550 milioane de euro. În următorul an, piața s-a prăbușit cu 50%, din cauza crizei economice. De atunci, investițiile și-au revenit încet, dar n-au atins încă „bugetul de aur” din 2008.

Anul 2021 ar putea să intre în istorie prin atingerea pragului de jumătate de miliard de euro, dar vor mai trece ani până când recordul din 2008 va fi depășit.

Sursa: Media Fact Book 2021, Initiative Media