Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Filantropie |
|

Carnete cu o mie de chipuri

O poveste cu artiști și tineri din Iași este un exemplu clasic de antreprenoriat social, în care un grup de oameni se mobilizează pentru un scop nobil. Cu gesturi și sume mici, la început, dar efecte mari.
 aboneaza-te
carnete_BraveArt.jpg

A lua notițe pe hârtie pare un obicei îmbătrânit (cine mai foloseşte azi carneţele ?), dar o mână de tineri s-au gândit să salveze obiceiul, să îl înnobileze (cu ajutorul unor artişti) şi, în acelaşi timp, să recicleze. Carnețele din hârtie reciclată sunt astfel pictate direct de către artiști, cu modele unice, şi apoi vândute în centre comerciale, târguri sau  online. Totul sub forma unei afaceri sociale în premieră: BraveArt este prima iniţiativă de antreprenoriat social din România condusă exclusiv de tineri sub 20 de ani, care şi-au propus  să îmbine arta şi ecologia şi să facă din ele un subiect atrăgător.

Ideea şi iniţiativa aparţin unui grup de tineri, din care face parte şi Ana Maria Bălteanu (19 ani), iar povestea începe în septembrie 2012, când tânăra şi alţi câţiva colegi din tabăra naţională YouthBank România (un program care încurajează responsabilizarea tinerilor şi iniţiativa civică) şi-au propus să facă un proiect măreţ, „care să rupă gură târgului“. Știau că pot obține fonduri din Marea Britanie, prin programul Global Change Makers dezvoltat de British Council și au aplicat metoda învăţată la trainingurile de proiecte : caută mai întâi probleme în comunitatea din care faci parte şi apoi dezvoltă un proiect durabil şi de impact. Aşa s-a născut BraveArt, din dorinţa de a rezolva trei probleme : încurajarea respectului faţă de mediu, promovarea artei şi implicarea tinerilor.

După ce „le-au luat banii“ celor din Marea Britanie (aproape 2.000 de euro), au început să caute ajutor în comunitatea din care făceau parte, adică în Iaşi. Fundaţia Comunitară a fost de acord să fie asociaţia-gazdă pentru derularea proiectului, iar ei au început să recruteze voluntari şi artişti pe Facebook. Au strâns în doar câteva zile sute de like-uri : un prim semn de succes, cel puţin pentru generaţia „milenialilor“ (cei născuţi în anii ‘90). „Foarte mult ne-a ajutat strategia de marketing pe care am pus-o la cale pentru a atrage atenţia, după aceea totul a mers parcă mai uşor“, spune Ana Maria Bălteanu.

Fiecare artist trebuia să facă o „copie” a unui tablou clasic, adaptat într-un stil contemporan, apoi acesta era promovat prin mesaje de tipul „ai auzit de artistul X, dar de Leonardo Da Vinci?”. Scopul era de a arăta că și artiștii ieșeni pot sta alături de  cei mai mari pictori ai lumii.

Recrutarea artiștilor și a voluntarilor pe Facebook a făcut ca inițiativa lor să devină virală în acest mediu, mai ales că într-o comunitate mai mică lucrurile se mișcă mai repede. I-au ajutat și workshopurile artistice și ecologice pe care le-au organizat pentru a educa tinerii în aceste domenii.

Apoi mecanismul gândit inițial s-a pus în mișcare și au început să vândă carneţele din hârtie reciclată pictate de tineri artişti ieşeni, au colectat tone de maculatură şi au organizat o serie de evenimente pentru a promova arta şi a încuraja donaţiile de maculatură şi colectarea hârtiei.  Adică au numărat mii de ore de muncă şi de luptă cu „mentalităţile învechite de a nu investi în artă şi de a arunca hârtia la gunoi“, spune Bălteanu. „Noi am vrut să-i facem pe oameni să creadă în micile gesturi şi să vadă cât de departe poate ajunge un proiect“.

Întâlnirile „de afaceri“ ale BraveArt s-au ţinut fie în parcuri, fie în cafenele precum Cărtureşti, fie într-un loc din Iaşi intitulat, ca într-o aluzie la idealismul lor, „Ţara Minunilor“. Dacă la început au fost organizaţi ierarhic,  cu un project manager şi doi subalterni, şefi de departament şi membri în fiecare dintre aceştia, după o perioadă şi-au dat seama că nu va funcţiona, aşa că au preferat o organigramă simplă, cu un coordonator de proiect și fiecare s-a specializat în ce îi  place mai mult.

Metodele de fundraising au fost limitate de clauzele finanţării, aşa încât banii au venit în primul rând din vânzarea de carneţele, colectarea de maculatură şi vânzarea ei, din taxe la workshop-urile pe care le-au organizat (despre artă sau ecologie) sau din sponsorizări care au acoperit costurile operaţionale. BraveArt a mai organizat şi seri de film la care doar spectatorii care aduceau maculatură puteau intra. În urma proiectului s-au strâns  peste 10.000 de lei, de la peste 1.500 de donatori individuali, ceea ce în zona ONG înseamnă foarte mult.

O mare parte din banii strânşi au mers către programul YouthBank Iaşi, un program implementat de Asociaţia pentru Fundaţii Comunitare şi Fundația Comunitară Cluj, ce încurajează iniţiativa tinerilor, promovează spiritul civic şi responsabilitatea tinerilor. Iniţiatorii programului au fost membri YouthBank timp de câţiva ani, astfel încât acest gest a venit natural. Cealaltă parte a mers către artiştii care au pictat carneţelele – desigur,  sume foarte mici, dar un simbol puternic.

De ce artă? Ana Maria Bălteanu îmi dă un răspuns surprinzător  de matur pentru cei 19 ani ai ei: „Pentru că arta îi face pe oameni să se schimbe şi să conştientizeze ce este în jurul lor, îi schimbă și îi face mai buni, îi eliberează de prejudecăți“. De ce ecologie? „Pentru că e un subiect sensibil și pentru că există anumite ținte impuse de Uniunea Europeană cu privire la colectarea şi reciclarea maculaturii. Noi am vrut ca oamenii să conștientizeze cât de important este să reciclăm și să contribuim cu toții la asta“, spune tânăra care speră că a reușit să facă „ceva cool, trendy și util pentru tineri“.

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Vezi aici ce alte articole mai cuprinde ediția specială despre economia socială

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii