Cautare




, Staff

Telecom |
|

Care sunt trendurile uneia dintre cele mai dinamice industrii și cum va arăta viitorul în materie de telecom?

Comportamentul și nevoile clienților companiilor telecom se schimbă într-un ritm accelerat, susținut de digitalizare, ceea ce deschide noi oportunități de business.
064 core UPC 1

Jucătorii din industrie vor fi nevoiți să țină pasul și să se adapteze acestor schimbări, este de părere Severina Pascu, Managing Director pentru Europa Centrală şi de Est a Liberty Global, și, din decembrie 2017, Director Operaţional (COO) al Grupului Central European. Ea este cel mai puternic executiv român din telecom și poziția sa este cu atât mai relevantă, cu cât operațiunile Liberty Global din România, Germania, Cehia și Ungaria vor fi preluate de către gigantul britanic Vodafone, în urma unei tranzacții de 18,4 mld. euro, estimată a fi finalizată la jumătatea anului viitor. „În următorii cinci ani cred că va fi un ritm mai accelerat al schimbării. Domeniul telecom nu se va schimba, fundamental, în continuare clientul va fi motorul deciziilor noastre. Strategia noastră și a industriei, în general, va fi foarte mult ancorată în nevoile clienților și comportamentele lor, dar cred se va schimba și felul în care funcționăm ca organizații“, afirmă aceasta.

 

Clientul, centrul Universului

Ritmul în care ne desfășurăm activitățile zilnice este diferit față de acum cinci ani, fiind în prezent mult mai dinamic, observă executivul.

„Dacă acum cinci-zece ani aveai o rutină clară a zilei, acum lucrurile sunt mult mai fluide. Te trezești dimineața, te uiți pe social media, citești știrile, poate dacă ai o jumătate de oră liberă, continui filmul pe care l-ai început cu o seară înainte, duci copiii la școală, te duci la birou, continui să citești știrile pe care ai început să le citești cu două ore în urmă etc. Task-urile sunt mult mai fragmentate și au loc în cursul zilei.“ Acest aspect semnifică, totodată, că și tipologia consumatorului s-a schimbat, iar segmentarea se face orizontal, fiind axată pe comportament, și nu pe caracteristicile demografice. De pildă, nu doar generația Millennials, supra-numită generația nativilor digitali, preferă mediul digital, ci și adulții, care și-au schimbat modul în care se informează, în care comunică, atât cu prietenii, cât și în business.

 

În acest context, și jucătorii din industrie trebuie să ofere conținut și servicii relevante. „Experiența clienților devine foarte importantă. Se întâmplă foarte multe lucruri în viață pe care trebuie să le înțelegem, să vedem ce înseamnă pentru noi și cum trebuie să ne schimbăm ca organizație. Pe de altă parte, vorbim de felul în care suntem pregătiți să targetăm segmentul de clienți cu mesaje personalizate, conținut relevant pentru segmentele respective. Aici ține foarte mult de «customer journey», să înțelegem foarte bine fiecare segment și cât de pregătiți suntem să transmitem astfel de mesaje personalizate astfel încât să fie folositoare pentru clienți. Tendințele pe care le avem în vedere când ne uităm la următorii cinci ani sunt aliniate cu strategia noastră de Connected Entertainment.“

 

Inovația ca ingredient esențial

În aceeași măsură, experiența clienților poate deveni un diferențiator pentru afacerile companiilor din industria telecom. „Pentru că ciclurile de investiție în tehnologie sunt destul de mari, trebuie să anticipezi în ce direcție merge piața astfel încât să fii pregătit să răspunzi nevoilor clienților. Și aici e diferența pe care o poți face ca business. Pentru că altfel nu aduci nicio valoare adăugată pentru client, tot timpul va fi altcineva înaintea ta care va putea să răspundă nevoilor acestora. Pentru o companie este foarte important să aibă o viziune clară, pentru următorii ani, să vadă care sunt trendurile, în ce direcție merge piața. Am lansat în România Horizon, o platformă la care noi am lucrat cu mulți ani înaine de a fi lansată în piață. Inovația este extrem de importantă, ritmul acesteia trebuie păstrat în directă legătură cu trendurile pe care le vedem în piață“, adaugă executivul român.

De altfel, avansul tehnologiei și Inteligența Artificială vor schimba modelele de business. În opinia sa, inovația este esențială pentru un business de succes, mai ales în domeniul telecom. „Modelele de business se vor schimba fundamental. Liberty va lansa, în Elveția, o telecomandă cu recunoaștere vocală, spre sfârșitul anului și lucrăm la o platformă nouă de entertainment. Fără inovație nu poți să reziști ca operator care se respectă. E un ciclu continuu de inovație. Noi în permanență investim în infrastructură, în inovație de produs, astfel încât să putem anticipa și răspunde nevoilor clienților. Investim peste 25% din venituri în infrastructură și în inovație de produs. Vorbind de Connect Box, strategia noastră este de a oferi conectivitate în toată casă și acest lucru înseamnă un ecosistem întreg, trebuie să ai o rețea în care să investești în permanență, trebuie să ai device-uri în casă. Toate astea nu se pot realiza decât cu un ritm susținut de inovație. La noi e o regulă, un procent din venituri este alocat anual pentru investiții pentru următorul ciclu de inovație“.

 

România, pe harta afacerilor Liberty  Global

Comparând businessul local al operatorului telecom UPC cu business-urile din diferitele țări de care managerul român este responsabil, diferențele nu sunt pregnante, în opinia sa. De pildă, indiferent de regiune, nevoile sunt aceleași: clienții își doresc conectivitate și acces la conținut, ceea ce i-a permis unei companii precum Liberty Global să aplice aceleași strategii de marketing la nivel regional.

Însă dacă ne referim strict la România, apar diferențe legate de specificitatea locului: nivelul economic, gradul de penetrare a tehnologiei, diferența dintre mediul urban/rural. Și, deși nu foarte des se întâmplă ca țara noastră să fie dată drept exemplu, Severina Pascu spune că este prima țară din portofoliul Liberty Global din punctul de vedere al conexiunii la internet, viteza minimă contractată fiind de 150 MB.

„Alte diferențe sunt în apetitul pe care îl are fiecare piață în adoptarea unor tehnologii noi. O piață ca România este foarte obișnuită cu viteze mari, cu un nivel de calitate ridicat al conexiunii fixe și mobile, la prețuri mici. România este prima țară din Liberty Global din punctul de vedere al vitezei minime contractate în bază, de 150 MB. Istoric, am avut o penetrare a infrastructurii performantă, capabilă să ofere viteze mari și experiențe bune clienților și piața a fost obișnuită cu lucrul acesta. Macro, nu sunt diferențe între România și alte țări, și nu văd de ce ai aborda diferit, ca strategie de marketing, piața din România față de altă piață din Europa Centrală și de Est, însă există lucruri specifice de care trebuie să ții cont, care îți permit să fii mai gresiv sau mai puțin agresiv într-o piață sau alta“, afirmă aceasta.

Operatorul telecom UPC România, parte a grupului Liberty Global, a înregistrat venituri nete de 734,4 milioane lei, în 2017, mai mari cu 6,5% faţă de 2016. Creșterile au continuat și în primul trimestru al acestui an, avansul fiind de 7% în lei, conform celor mai recente informații oferite de companie. La sfârşitul primului trimestru al acestui an, serviciile digitale UPC erau disponibile pentru aproape 3,1 milioane de de gospodării din România. De asemenea, compania şi-a mărit baza, depășind pragul de 1,3 milioane.

 

Școala de manageri

La nivel de vizibilitate, Severina Pascu este printre cei mai importanți executivi români promovați în afara granițelor pentru a conduce operațiunile unor mari jucători internaționali. Astfel, România devine, ușor, ușor, o pepinieră de manageri, pregătindu-i pe aceștia pentru străinătate. Odată cu noua structură regională a Liberty, care înglobează cinci țări, alți câțiva zeci de români sunt prezenți în străinătate pe poziții regionale, lucrând în marketing, finance sau la nivel de strategie, spune Severina Pascu, aflată de un deceniu în cadrul acestei companii.

În prezent, ea conduce toate activităţile de marketing, vânzări şi suport din poziţia de Director Operaţional al Liberty Global Europa Centrală, care cuprinde Austria, Elveția și Regiunea CEE – Polonia, Ungaria, România, Cehia și Slovacia, precum și operatorii DTH din aceste cinci țări. A prelua acest rol pe lângă poziţia de Managing Director pentru Europa Centrală şi de Est a Liberty Global pe care o deținea din 2015. Conduce toate activităţile diviziei Consumer din Elveţia şi Austria, păstrând responsabilitatea pentru operaţiunile din Polonia, Ungaria, România, Cehia şi Slovacia şi pentru operaţiunile de televiziune prin satelit UPC DTH din cele cinci țări.

Ea spune că, în ciuda noii responsabilități pe care a preluat-o în urmă cu câteva luni, acum încearcă să petreacă mai mult timp cu familia, alături de care locuiește în Elveția. Spune că întotdeauna viața sa a fost într-o schimbare continuă, iar acest lucru i se potrivește.

A fost numită CEO pentru UPC Ungaria şi UPC România în 2013. Înainte de această numire a fost, din 2011, CEO al UPC România, poziţie care a urmat celei de CFO, din 2008, cand s-a alăturat companiei. Înainte de UPC, Severina Pascu a fost Director Corporate Finance pentru CAIB România, şi a avut roluri importante pentru KPMG şi Metromedia International, atât în România cât şi în Marea Britanie.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii