Cautare




, Staff

Antreprenori |
|

Care sunt pașii pentru a ajunge la finanțarea mult dorită?

Una din cele mai mari provocări ale antreprenorilor este convingerea unui finanțator să creadă în ideea lor.
064 core EY

Procesul începe cu o documentare temeinică, spune Ioana Mihai, Partener Asociat în cadrul departamentului de asistență în tranzacții al EY România, deoarece este important pentru un antreprenor să explice cum funcționează businessul său, cui se adresează produsele și/sau serviciile sale, ce probleme rezolvă acestea, precum și gradul de rentabilitate a afacerii. Parteneriatele cu furnizorii specializați devin, de asemenea, un aspect esențial de demonstrat pentru a atrage ulterior finanțarea.

Trebuie avut în vedere faptul că selectarea finanțatorilor se realizează în funcție de interesul acestora pentru businessul respectiv, dar și de experiența acumulată de-a lungul timpului. „După ce dovedești parteneriatele sustenabile, e important să ai și un dialog cu cine trebuie. Noi avem o serie de potențiali finanțatori, însă nu toată lumea este interesată, fie de industrie, fie de tipul de proiect, fie de sponsorul care va dezvolta acest proiect. Este foarte important un pre-dialog, o testare a pieței, o testare a interesului cu ajutorul căreia redefinești solicitarea de finanțare”, explică Ioana Mihai. De cele mai multe ori, băncile sau alte tipuri de finanțatori, după ce înțeleg tematica, se concentrează strict pe riscuri și vor să înțeleagă harta riscurilor și cum sunt acestea administrate. Specialistul EY atrage atenția că această chestiune nu este valorificată suficient de către antreprenori și că aceștia, când ajung în poziția de a definitiva proiectul, nu iau, de cele mai multe ori, în considerare riscurile pe care ajung să le discute de fapt pentru prima dată împreună cu finanțatorii. Consecința directă a acestui aspect este reprezentată de o reiterație a întregului proiect; antreprenorii sunt nevoiți să regândească sau să refacă anumite părți neconcordante ale afacerii lor.

„Cum ajungi să-i convingi pe investitori?” este întrebarea care se regăsește pe buzele multor oameni de afaceri. Finanțarea presupune de fapt existența unui dialog continuu, presărat de negocieri constante între reprezentanții unui business și potențialii investitorii, dialog care poate dura până la câteva luni. „Nu de puține ori, un proiect începe într-un fel și se sfârșește într-altul, în urma acestor negocieri. Dar finalitatea este atinsă”, precizează Ioana Mihai. Expertul aduce în discuție un subiect tot mai des abordat în mass-media și anume dificultatea de a atrage finanțări, enunțată de foarte mulți antreprenori, din diverse industrii.

Pe lângă procesul deja structurat este nevoie de propriul aport, care constă în capitalul propriu investit în afacere care să genereze ulterior beneficii: „Acel <<skin in the game>> sau implicarea proprie este relevantă. Dacă tu nu îți pui la bătaie propriile resurse înseamnă că nu ai încredere în proiectul respectiv și atunci cum ar putea să aibă încredere un finanțator?”

Asigurarea unui anumit nivel al vânzărilor la un preț predictibil se face pe termen lung întrucât „trebuie să îți menții clienții pentru că finanțarea este, în general, pe termen lung, mai ales când vorbim despre proiectele noi de investiții”, susține partenerul EY România. Discuțiile cu finanțatorii presupun un angajament pe termen lung și un schimb de încredere între cele două părți, un contract asumat de respectare a perioadelor de investiții și de generare a banilor.

Viabilitatea proiectului trebuie demonstrată în dialogul cu finanțatorii, care se vor convinge dacă businessul este într-adevăr sustenabil și dacă aduce sau nu în discuție probleme reale, cu care societatea se confruntă. Încrederea, spune Ioana Mihai, „este moneda ascunsă care face diferența. Este importantă câștigarea încrederii că acel proiect poate fi implementat și este viabil pe termen lung”.

În plus, potrivit unui studiu recent la nivel european lansat de Ernst & Young, tehnologia reprezintă cea mai semnificativă schimbare la nivelul companiilor de dimensiuni medii din Europa în anul 2018. Dacă în 2017, 70% dintre liderii companiilor de dimensiuni medii din regiune precizau că nu vor adopta niciodată automatizarea proceselor prin robotizare, în prezent, peste 75% dintre ei declară că vor adopta inteligența artificială (AI) în următorii doi ani. De fapt, conform datelor, 97% dintre toți liderii companiilor de dimensiuni medii din Europa plănuiesc să adopte AI în următorii cinci ani, ceea ce face ca regiunea să se claseze pe primele locuri în lume în ceea ce privește adoptarea tehnologiilor cognitive și învățării automate.

Inteligența artificială a devenit un puternic diferențiator strategic, industria fiind estimată în prezent la 7,3 miliarde de dolari și este așteptată să crească la 190 de miliarde de dolari până în anul 2025. Companiile trebuie să inoveze rapid și permanent pentru a-și menține avantajul competitiv pe piață și, mai ales, pentru a supraviețui. „Tehnologia, istoric vorbind (…) ne-a susținut, ne-a înlocuit anumite activități redundante pe care le desfășuram în mod tradițional și nu aduceau nicio valoare. Tehnologia roboților a început să vadă și să se comporte exact ca un om”, precizează Răzvan Popescu, Performance Improvement Senior Manager în cadrul EY România.

Raportul indicelui economiei și societății digitale (DESI), instrument care măsoară performanțele celor 28 de state membre ale Uniuni Europene în diverse domenii, de la conectivitate și competențe digitale, la integrarea tehnologiei digitale de către companii și serviciile publice, nu prezintă rezultate favorabile pentru statul român.

România se află și în acest an pe ultimul loc al clasamentului, precedată de Bulgaria și Grecia, în timp ce state precum Danemarca, Suedia și respectiv Finlanda ocupă primele trei poziții. Datele furnizate de Comisia Europeană arată că nivelul de digitizare al economiei, precum și competențele digitale ale populației de pe teritoriul României se află la un nivel scăzut și îngreunează progresul. „România, ca model, implementează lucrurile ceva mai târziu decât celelalte țări (…), nu este un early adopter, ci un late adopter din multe puncte de vedere, inclusiv al tehnologiei”, spune Carmen Adamescu, partener EY România.

În ceea ce privește finanțarea business-urilor de la zero, antreprenorii se confruntă adesea cu problemele legate de implementarea tehnologiei și de micșorarea granițelor dintre industrii, oameni și tehnologie.

„Trebuie mai întâi să definim obiectivele din strategia unui antreprenor. El fie vrea mai mulți clienți, fie vrea să eficientizeze producția și atunci conceptul de digital se va defini strict pe acele obiective”, explică Cristian Cârstoiu, cel mai nou membru al echipei EY România, în calitate de Partener în cadrul Departamentului de Asistență în Afaceri.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii