Cautare




, Contributor

|
|

Care este locul segmentului rezidențial în strategia de dezvoltare a grupului spaniol Hercesa

Când îl întrebi care sunt principalele stimulente existente pe piața dezvoltării de ansambluri rezidențiale, Mauricio Mesa Gomez, director general al Hercesa pentru România și Bulgaria, vorbește despre programul guvernamental Prima Casă și despre TVA-ul de 5%.
Mauricio Mesa Gomez

„Clienții noștri nu sunt dispuși să plătească 24% TVA la un apartament. Nu vorbim aici de un telefon, ci despre o achiziție care, în cele mai multe cazuri, se face odată în viață, o decizie de investiție foarte importantă pentru o familie și atunci să plătești 24% este foarte mult”, spune oficialul Hercesa, care vorbește însă despre o problemă care pune presiune pe dezvoltator.

La data introducerii prevederii potrivit căreia casele cu un preț de până în 100.000 de euro să aibă inclus în preț o taxă pe valoare adăugată de 5%, cursul valutar era de 3,8 lei pentru un euro. De atunci, leul s-a depreciat față de euro, astăzi cursul ajungând la 4,4 lei pentru un euro.

„Acum, nu mai vorbim de 100.000 de euro, ci de 85.000 de euro și asta formează piața. De pildă, clienții noștri caută trei camere, sunt mai mult familii care caută astfel de apartamente,dar noi trebuie să ne încadrăm în 380.000 de lei. Produsul nostru de trei camere este un compromis foarte puternic din partea noastră, din punct de vedere financiar. Prețul include și boxă și loc de parcare și, în plus, nu suntem într-un câmp, ci în apropierea metroului, a parcului IOR, a Arenei Naționale”, spune Mauricio Mesa, cu referire la locuințele de trei camere din faza a treia a ansamblului rezidențial Vivenda Residencias, pe care grupul spaniol a anunțat-o, acum câteva luni, la Târgul Imobiliar Național.

Hercesa a mai dezvoltat pe același teren, în suprafață totală de 55.000 de metri pătrați, primele două faze ale complexului rezidențial, cu un număr de 400 de apartamente, vândute în totalitate. „Anul trecut, spre sfârșit, am vândut și 30 de apartamente pe lună, în condițiile în care investiția în marketing a fost undeva la 7.000 de euro pentru o cifră de vânzare de zece milioane de euro. Au venit foarte mulți clienți din recomandări”, explică Mauricio Mesa, adăugând că „Prima Casă” este un ajutor financiar important, însă că în prezent băncile au venit cu oferte proprii similare.

„Nu mai sunt așa de mari diferențele din punctul de vedere al dobânzilor sau al altor condiții financiare la alte tipuri de credite de la bancă față de Prima Casă. Singura diferență este de 5% avans în cazul Prima Casă și 15% avans la alte tipuri de împrumuturi. Se pot găsi în piață împrumuturi asemănătoare cu Prima Casă.”

Totuși, în faza a treia a ansamblului dezvoltat de Hercesa există și apartamente potrivite achiziției prin programul guvernamental. „Noi am avut clienți care au folosit Prima Casă, inclusiv în primele două faze, care erau apartamente mai scumpe, dar ei au avut o parte mai mare din bani din resurse proprii. În această fază există un produs care se încadrează, prin preț, mai bine la Prima Casă. Apartamentele de două camere au un preț de vânzare de 53.000 de euro plus TVA 5%”, explică Mauricio Mesa, adăugând că oferă clienților și posibilitatea preaprobării unui credit în momentul semnării antecontractului de vânzare-cumpărare.

„Banca aprobă creditul în momentul semnării antecontractului și, dacă parametrii clientului nu se schimbă până la momentul semnării contractului, el nu mai trebuie să aștepte.”

În total, grupul spaniol deține un portofoliu de terenuri în București de 200.000 de metri pătrați, însă doar pentru o mică parte dintre acestea are planuri de dezvoltare pe termen scurt. „Avem în plan imediat dezvoltarea unei clădiri de birouri cu zece etaje pe un teren de 600 de metri pătrați, situat în apropiere de Tribunalul București. Avem în discuție preînchirierea a 50% din toată suprafața de 5.000 de metri pătrați, apoi vom decide dacă începem construcția anul acesta sau în primăvara lui 2016”, spune Mauricio Mesa.

Un alt proiect, de această dată pe termen mediu sau chiar lung, este dezvoltarea unui nou ansamblu rezidențial în cartierul Ghencea, pe un teren în suprafață de 14 hectare. „Este o investiție mare, nu este un proiect pe care să ne gândim să-l începem pe termen scurt. Prima fază trebuie gândită cu măcar 300-400 de apartamente. El o să fie, probabil, pe termen mediu, dacă piața continuă cum este acum: mai dinamică, cumpărătorul are din nou încredere, băncile ajută, banii sunt mai ieftini, se dau împrumuturi. Dacă nu se întâmplă nimic – Doamne-ajută, cum se spune în românește – este un proiect fezabil în doi-trei ani.”, explică oficialul Hercesa.

Mai aproape de o dezvoltare pare a fi terenul de 5.200 de metri pătrați pe care Hercesa îl deține în zona de vest a Capitalei, așa-numitul amplasament „Orhideea”, din care spaniolii au vândut, către Forte Partners și familia Tănăsoiu, un lot de 12.000 de metri pătrați.

„Forte Partners va începe acolo un proiect de birouri.Suntem și acolo într-o discuție cu un investitor pentru un parteneriat în care Hercesa să fie designer și consultant și, alături de un investitor, să facem aproximativ 25.000 de metri pătrați de apartamente”, spune Mauricio Mesa.

Nu în ultimul rând, în septembrie va fi inaugurat restaurantul de la etajul șase al clădirii Gambrinus – cuprinde Hotel Cișmigiu, Institutul Cervantes și spații culturale –, în urma unei investiții de 300.000 de euro în amenajare, spațiul fiind deja construit. ”Va fi, de fapt, un spațiu amenajat pentru evenimente sociale, business, corporate . Am schimbat un pic conceptul, inițial voiam să facem un restautant a la carte, dar am văzut că evenimentele merg foarte bine”, spune Mauricio Mesa, adăugând că Hotel Cișmigiu a avut, în luna mai, un grad de ocupare de 85%.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii