Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

|
|

Care este impactul pe care îl au internetul, automatizarea și dezvoltarea soluțiilor fintech asupra banking-ului tradițional?

Cu doar câțiva ani în urmă, un dolar valora cu 25% mai mult decât astăzi. Euro, la rândul său, are fluctuații de valoare tot mai greu de anticipat chiar și de către analiști. După Brexit, devalorizarea lirei sterline a adus pentru companiile din România active în industria textilă pierderi de până la 50%. Iar exemplele pe care le oferă Johan Gabriels continuă pe tot parcursul discuției cu Forbes România.
034 MP Ebury

Bancherul belgian are o experiență importantă în domeniul financiar internațional, dar este în același timp și un bun cunoscător al pieței locale, unde a condus timp de șapte ani, din poziția de CEO, RBS România și Banca Comercială Carpatica. În 2016, el devenea șef al Moneycorp, o companie specializată în plăţi internaţionale şi schimburi valutare care şi-a deschis sucursală în România pentru ca, de anul acesta, să treacă de partea uneia dintre companiile fintech care provoacă modul tradițional în care se desfășoară afacerile din domeniul financiar, cunoscut pentru conservatorismul său.

„Totul este gradual. Cred că viața tuturor s-a schimbat. Acest lucru nu s-a întâmplat numai în România. Acum 10 ani nu aveam iPhone, nu aveam toate rețelele sociale, nu avem digitalizarea, nimeni nu știa nimic despre monede virtuale și blockchain. Este un fenomen global, acela ca marii oameni de afaceri să se gândescă «trebuie neapărat să investesc în IT și în modalități diferite de a lucra sau o să fiu un dinozaur!»”, consideră Gabriels.

Acesta recunoaște că în anii de după criză, sectorul financiar s-a concentrat mai ales pe restructurări, provizioane și fuziuni și achiziții. „Dar să spunem că în ultimii 4-5 ani am văzut schimbarea”, afirmă Gabriels, potrivit căruia schimbarea a făcut ca „în mod evident, anumite bănci și instituții financiare și oameni de afaceri să fie mult mai dezvoltați decât alții”.

Discuția revine, de mai multe ori pe parcursul întâlnirii, la riscul valutar. Este și normal să fie așa, având în vedere că firma ale cărei operațiuni locale le coordonează Gabriels este specializată în managementul riscului valutar. „Dacă te uiți la Paypal, Revolut, Ebury, toate sunt companii fintech, dar fiecare are specialitatea lui. În ceea ce ne privește pe noi, specialitatea noastră se referă la managementul riscului monetar și este în proporție de 95% B2B (business to business, adică servicii destinate companiilor – n. red.).”

Belgianul oferă o statistică pe cât de simplă, pe atât de îngrijorătoare. „Două treimi din companiile mari din România nu sunt protejate împotriva volatilității monedei”, adaugă Gabriels, care completează cu un exemplu. Practic, afirmă el, dacă dolarul scade, înseamnă că o companie din România va primi mai puțin din moneda națională (RON) atunci când clientul internațional plătește, astfel că marja comercială va scădea. „Dacă marja ta este de 100%, cel mai probabil poți trece peste o pierdere de 20%, dar dacă ești retalier și marja ta este de 4-5% cei 20% fac diferență între a pierde și a câștiga bani.” De ce doi din trei oameni de afaceri nu se protejează din acest punct de vedere? „Mulți ne răspund că are sens să ia o poziție. Dar dacă nu te protejezi, în realitate speri ca în viitor cursul o să fie în favoarea ta. Mulți oameni au asigurări împotriva incendiilor, dar nu își protejează profitul și/sau marja comercială. Le explicăm riscurile la care se expun, dar piața trebuie educată și asta cere timp. Din punctul meu de vedere nu trebuie să te protejezi 100%, dar trebuie cel puțin, să înțelegi foarte bine care sunt riscurile și apoi să lucrezi cu ele. Aceasta este cheia”, afirmă reprezentantul uneia dintre cele mai dinamice companii fintech din lume. Filiala locală a fost cel de-al 15-lea birou lansat de companie în ţări de pe trei continente în ultimii ani. Ebury este supravegheată de FCA (Financial Conduct Authority) din Marea Britanice și folosește „pașaportul” în țările în care operează. „Din punctul lor (FCA – n. red.) de vedere nu suntem diferiți față de o bancă astfel că dacă deschizi o sucursală sau cumperi una în Europa, aspect ce este încă valabil până la momentul Brexit-ului, poți automat să deschizi o sucursală și în celelalte 27 de state membre UE, dar trebuie să notifici Băncile Naționale și trebuie să fii înregistrat de Banca Națională. Dacă te uiți pe site-ul BNR, acolo vei găsi Ebury, informații despre ceea ce facem noi și vei găsi numele meu”, se amuză Gabriels.

Biroul Ebury din România a fost deschis oficial în luna mai a acestui an, însă anterior acțiunile din România erau coordonate din sucursala Ebury din Atena. „Acolo au fost și angajații în training pentru o perioadă cuprinsă între șase săptămâni și două luni, după care s-au întors, în România, la jumătatea lunii mai, atunci când am deschis biroul. Între timp am înființat sucursala, ne-am înregistrat la Banca Națională.” Până la finalul anului, biroul local al Ebury ar trebui să ajungă la 20 de angajați. „Majoritatea sunt români, dar avem deja și un bulgar pentru că vrem să abordăm și Bulgaria din biroul din România. Dacă demersul este unul de succes, ne dorim să deschidem un sediu și în Sofia, dar momentan ne concentrăm pe biroul din București.”

Compania are în prezent aproximativ 50 de clienți, dar în momentul în care echipa o să fie completă, Gabriels estimează că va putea aduce în jur de 15-20 de clienți noi pe lună. „Înainte de toate, ceea ce facem este să îi contactăm pe clienții despre care credem noi că pot profita de pe urma serviciilor noastre. Avem o strategie bazată pe informare și căutăm potențialii clienți cu nevoie specifice”, explică Gabriels, care oferă un exemplu concret. „Dacă noi credem că putem salva bani pentru clientul nostru din costurile importurilor din China, atunci vom selecta numai acele companii care fac import din China. După care îi sunăm și le oferim un serviciu specific: «uite, astăzi plătești importurile din China în 9 din 10 cazuri în dolari americani. Dolarul este o monedă foarte volatilă. Prin serviciile noastre poți plăti direct în China în moneda locală, aceasta fiind o soluție». Continuăm prin a vedea care este marja/volatilitatea pe care o poate accepta, dacă vrea un tarif fix etc. Toate acestea sunt necesare pentru a înțelege modul de desfășurare a lucrurilor în ce privește clientul dintr-un anumit segment, în exemplul meu – importul din China. Apoi revenim către client cu produse specifice.” Practic, platforma Ebury include 140 de monede, compania având 24.000 de clienți la nivel global, astfel că pot fi plătite importuri și încasate exporturi în aproape orice monedă.

Planurile Ebury includ deschiderea a 10 noi birouri la nivel global şi atingerea unui număr de 1.000 de angajaţi până la sfârşitul anului curent; în prezent, compania are în jur de 650 de angajaţi.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii