Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Când trăiești cu rea-credință

Deși nu este în temă ori nu s-a documentat suficient într-o problemă, omul simte nevoia să-și dea cu părerea. Mai mult, el critică (fără argumente), desființează sau nu se lasă până nu „ciupește” problema cu răutate. În cazul acesta se poate găsi o scuză: inocență, prostie, lene, imbecilitate. Dar când în spatele acestei atitudini se află o motivație ascunsă ori o agendă subterană, atunci avem de-a face cu rea-credință. Mult mai periculoasă decât prostia!
Petre_Barbu.jpg

Acest sport, „reaua-credință”, a devenit foarte popular în piața noastră de televiziune. Este de ajuns să deschizi televiziorul ca să fii martor la tot felul de manevere ale știriștilor, comentatorilor și analiștilor de pripas.

Recent, am văzut cum o știre difuzată de Antena 3 despre serviciul de măsurare a audienței TV punea sub semnul întrebării (demola) credibilitatea și funcționarea acestui sistem în România. Asta după ce, în aceeași zi, reprezentanții Asociației Române pentru Măsurarea Audiențelor (ARMA), organizația care patronează acest sistem, și ai firmei Kantar Media, care realizează aceste măsurători, au vorbit într-o conferință de presă despre rezultatele auditului companiei Ernst & Young Tampa (SUA) asupra serviciului.

Concluziile au fost: „serviciul este valid, transparent și de încredere“. S-au dat și detalii și explicații într-o amplă prezentare. În schimb, știrea de la Antena 3 a răstălmăcit afirmațiile vorbitorilor, astfel încât a reieșit că sistemul nu este de încredere. (Trebuie să faci un mare efort ca să demontezi minciunile, dar asta este presa în care trăim!)

Oare ce i-o fi apucat pe cei de la Antena 3 să deformeze așa de tare realitățile (prezentate în conferința de presă)? Ignoranță, prostie, grabă, indolență? Aceste întrebări și-ar pune orice om de bună-credință. Dar aici a fost practicat „sportul” preferat de televiziunile noastre: reaua-credință. Sondajele arată că Antena 3 a pierdut în ultimul an importante puncte de audiență în fața canalului România TV (alt exemplu de rea-credință!), așa încât consideră (tacit) că această scădere de care suferă se datorează deficiențelor sistemului de măsurare.

După „bunul” obicei românesc, se aruncă vina în cârca altuia. Reaua-credință a căpătat niște cote atât de jalnice, încât am văzut, cu altă ocazie, prezentate niște grafice la Antena 3 în care realizatorii se lăudau cu poziția de lider, dar din grafice lipsea tocmai… liderul din sondaje, adică România TV. Ce minte atât de perversă poți să ai încât să te prezinți drept lider, eliminând din grafic tocmai liderul!

Poziția Antena 3 în această chestiune nu este o noutate. De când funcționează în România acest serviciu de măsurare a audienței TV (peoplemeter), sub patronajul ARMA, o mulțime de vedete și manageri TV, țuțeri și băgători de seamă, au criticat sistemul, dar fără argumente științifice și profesioniste. Au dat în sistem ca într-un sac de box. Motivul? Pentru a-și ascunde incapacitatea profesională și ratingurile mici din sondaje. Lista „contestatarilor” este foarte lungă. Un singur exemplu: cu ani în urmă, când presta la B1 TV, Radu Moraru „a dedicat” o întreagă emisiune pentru a demola sistemul de măsurare TV, formulând chiar amenințări la adresa companiei de măsurare. În acest an, Nașul TV, televiziunea lui Radu Moraru, a aderat la ARMA. Și-o fi revizuit părerea între timp „liderul de opinie”?

ARMA este organizația formată din 59 de televiziuni, 32 de agenții de publicitate și de media și 10 companii (clienți de publicitate). Antena 3, ca să ne referim la exemplul de mai sus, este membru al ARMA. Este de neînțeles cum un membru al unei organizații poate să lovească în organizația din care face parte. Într-o simplă logică, orice nemulțumire a unui membru se poate transmite organizației și lucrurile se pot clarifica în particular. Dar reaua-credință este mai puternică decât logica, în acest caz.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii