Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

|
|

Când faci lansarea?

Petre_Barbu.jpg
S-ar putea să mă înșel, dar am observat de ceva vreme, în mediile în care mă învârt, o grabă a oamenilor pentru lansări.

Nici bine nu-i împărtășești o idee unui interlocutor că imediat îți propune o lansare și îți „desenează” din vorbe evenimentul care va „rupe lumea în două”. Alte voci nici nu așteaptă să închei fraza (care prezintă produsul) că te întreabă: „Când faci lansarea?”

Totuși, există oameni specializați care au puterea de a vedea o lansare de produs, de servicii, de candidat politic, de carte, de film, de show, încă din mintea producătorului (autorului). Oamenii aceștia (cu talent de vânzători) sunt vizionari. Produsul nici nu s-a așezat bine pe planșetele proiectantului, dar omul de marketing îi știe deja locul pe piață și îi vede dezvoltarea. Pentru că aceasta este menirea unui profesionist în marketing: să știe cu preciziei ce se va întâmpla cu produsul ori cu brandul său peste ani și ani…

Dar ca orice disciplină riguroasă, marketingul s-a feștelit în România. Sunt mai mulți urechiști decât profesioniști. Ăsta e un lucru bun. Piața este liberă, toți au un loc sub soare. Dar urechiștii nici nu vor să pună mâna pe carte și sunt mai mulți decât profesioniștii. Ăsta e un lucru prost. Cred că avem mai mulți „specialiști” în lansări decât oameni care chiar își pun mințile la contribuție ca să producă ceva.

În fapt, la fel ca în fotbal, politică, agricultură, presă și construcțiile de autostrăzi, toată lumea se pricepe la… lansări. Dacă nu faci o lansare (una mică, oricât de mică!) în aceste vremuri digitale, de interacțiune, cu Facebook-ul la putere, ca să faci valuri pe rețelele de socializare, să te bagi în atenția bloggerilor, să dea buzna vedetele din showbizul dâmbovițean, să bubuie presa, atunci te-ai născut mort. Fără o lansare nu exiști.

Lansarea te îmbrâncește în lume. Cu o lansare „frumoasă” te naști pentru a doua oară. O lansare (oricât de stupidă) te face celebru într-o noapte (pe malurile Dâmboviței), pentru că a doua zi, dimineața, oricum te uită toți. Pentru orice lucru nou (chiar și pentru un pârțag cu parfum de noutate) trebuie să aduci niște oameni care să-ți facă lansarea. Chit că acel lucru este o prostie, că este o ratare, că nu are cum să reziste pe piață, că este penibil ori că respectivul candidat este o loază, dar este un „produs politic”! Fără lansare, repet, ești mort! Iar lansarea trebuie să răscolească târgul, să răvășească publicul-țintă, să bubuie universul, dacă se poate, numai așa ți-ai îndeplinit targetul, numai așa lansarea și-a atins obiectivul!

Sunt oameni care trăiesc numai cu lansări în cap. Sunt un fel de chibiți care-și consumă viața alerâgnd de la o lansare la alta. Ăsta le este hobby-ul. Îți vorbesc cu o emfază debordantă. Sunt tipul de „profesioniști” care știu totul. Dar nu se pricep la nimic. Îți vorbesc continuu, îți fac capul mare, vor să se audă cât de pricepuți sunt.

Cred că un număr îngrijorător de „experți” au fost loviți de boala „lansărilor”. Ei nu te întreabă ce caracteristici are produsul sau cui se adresează. În schimb, te sfătuiesc cum să alegi „locația” (sic!) pentru lansare, pe cine să inviți, ce buget să atragi din partea sponsorilor (de parcă în vremurile astea de criză umblă sponsorii cu bugetele în coadă pe toate străzile României!), ce „personalități” să vină, cine să vorbească la lansare, la ce ziariști să trimiți comunicatul de presă. Numai banalități îți propun. La câte lansări sunt în România aș spune că este o țară plină de viață, de realizări, în plin avânt. Aiurea!

Mă întreb: cel care a inventat roata a făcut un eveniment de lansare? A lansat-o cu hostesse? Cu focuri de artificii?

În fond, viața are trei lansări majore: botezul, nunta și parastasul. Restul lansărilor sunt niște frivolități. Dar ce-ar fi viața noastră fără aceste lansări? Mai cenușie, mai puțin gălăgioasă și foarte plictisitoare.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii